امروز برابر است با :1403-02-08

چطور غذا خوردن آگاهانه باعث کاهش وزن و سلامتی بیشتر می شود

خوردن ذهن آگاهانه از اصل گسترده تر ذهن آگاهی ناشی می شود که به معنای زندگی در لحظه حال هم از نظر احساسی و هم از نظر ذهنی است.

خوردن آگاهانه مستلزم لذت بردن از غذا بدون هیچ گونه قضاوت و حواس پرتی است. یک فرد باید از افکار، عواطف و احساسات خود در لحظه آگاه بماند و به تجربه حسی بسیار عمیق تر غذا کمک کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ که در Diabetes Spectrum منتشر شد، اشاره می‌ کند که خوردن آگاهانه «ارتباط کمی با کالری، کربوهیدرات، چربی یا پروتئین دارد. هدف از غذا خوردن آگاهانه کاهش وزن نیست، اگر چه به احتمال زیاد کسانی که این سبک غذا خوردن را اتخاذ می کنند، وزن کم می کنند.

در ادامه می افزاید: «تصادفی نیست که در یک رویکرد آگاهانه، انتخاب فرد اغلب این است که کمتر بخورد، از خوردن بیشتر لذت ببرد و غذاهایی مطابق با فواید سلامتی مطلوب انتخاب کند.»

این روش غذا خوردن آگاهانه به فرد کمک می کند تا عادات غذایی خود را بهتر مدیریت کند و باعث کاهش وزن و کاهش موثر پرخوری می شود.

به طور گسترده توسط متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می شود، تمرین این روش مصرف غذا می تواند به شما کمک کند احساس رضایت و سلامتی بیشتری داشته باشید. اما چگونه می توانید آن را به عنوان بخشی از عادت غذایی روزانه خود بگنجانید؟

نکات زیر را برای تغذیه موثر و آگاهانه در نظر بگیرید

آهسته و بدون حواس پرتی غذا بخورید

فعالانه به نشانه های گرسنگی جسمی گوش دهید و تا زمانی که سیر شوید غذا بخورید. تمایز بین محرک های گرسنگی واقعی و غیر گرسنگی برای خوردن را تمرین کنید.

حواس خود را درگیر کنید

به غذای خود کاملاً توجه کنید، از جمله رنگ ها، بوها، صداها، بافت ها و طعم ها.

یاد بگیرید که با احساس گناه و اضطراب در مورد غذا کنار بیایید

اگر چنین احساساتی را در مورد غذا در خود دارید، بدانید که اکنون زمان هیچ قضاوتی نیست. شما به سادگی می خواهید با آنچه در مقابل شماست حاضر شوید و از آن نهایت لذت را ببرید.

برای حفظ سلامت و تندرستی کلی غذا بخورید

بررسی تأثیرات غذا بر احساسات و بدن خود را به یک تمرین منظم تبدیل کنید.

از غذای خود قدردانی کنید

از وعده غذایی مغذی که در مقابل شما قرار داده شده است قدردانی کنید و از اینکه می توانید بدون وقفه آن را مصرف کنید سپاسگزار باشید.

کاملاً بجوید

در خوردن غذا عجله نکنید. با خاموش کردن تلویزیون یا کنار گذاشتن گوشی، هرگونه مزاحمتی را از بین ببرید.

غذا خوردن در سکوت

فضایی از سکوت کامل را در حین خوردن غذا ایجاد کنید تا به مشاهده بهتر غذا و خودتان کمک کنید.

تمرکز بر احساسی که غذا در شما ایجاد می کند

چه از نظر فیزیکی و چه از نظر احساسی، درک اینکه غذا چه احساسی در شما ایجاد می کند به ایجاد ارتباط عمیق تر با آن کمک می کند.

وقتی سیر شدید غذا نخورید

یاد بگیرید که در مورد غذا محدودیت بدن خود را رعایت کنید. پرخوری نکنید، و به محض اینکه احساس گرسنگی نکردید، دست از غذا خوردن را به یک رسم تبدیل کنید.

از خود بپرسید که چرا غذا می خورید

قبل از ورود به آشپزخانه، یک قدم به عقب بردارید و بپرسید که آیا واقعا گرسنه هستید و آیا غذایی که انتخاب کرده اید مغذی است یا خیر.

اشتراک گذاری