امروز برابر است با :1403-02-11

7 دلیل برای اینکه نباید در تابستان آب سرد بنوشید!

هیدراته ماندن برای سلامتی حیاتی است. از این رو، متخصصان معمولا نوشیدن حداقل 10-12 لیوان آب در روز را توصیه می کنند. اما، در طول تابستان، آیا اغلب این نیاز را با نوشیدن آب سرد برآورده می کنید؟ به طور کلی همه باید از نوشیدن مستقیم آب از یخچال خودداری کنند. می گویند هر چه آب سردتر باشد عواقب آن شدیدتر است. بیایید بیشتر بدانیم.

مصرف بیش از حد آب سرد ممکن است به طور بالقوه به سیستم های بدن، به ویژه سیستم گوارشی شوک وارد کند و باعث شود که برخی افراد درد گذرا یا مشکلات گوارشی را تجربه کنند. علاوه بر این، آب بسیار سرد ممکن است به طور موقت رگ‌ های خونی گلو را محدود کند و باعث درد یا تحریک شود.

دلایل اصلی برای حذف آن نوشیدن آب سرد در فصل تابستان

تحریک

آب بسیار سرد می تواند باعث تحریک گلو و تشدید مشکلات موجود گلو، مانند درد یا التهاب شود. علاوه بر این، نوشیدن آب یخ، به ویژه بعد از غذا، ممکن است باعث افزایش تولید مخاط در گلو شود، که می‌ تواند علائم را برای بیماران مبتلا به بیماری‌ هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی بدتر کند.

انقباض

آب سرد می تواند باعث انقباض رگ های خونی شود و به طور بالقوه جریان خون را در ناحیه گلو کاهش دهد و در نتیجه روند بهبودی را در صورت هر گونه عفونت با مشکل مواجه کند. این می تواند منجر به چندین علامت ناخوشایند مانند نفخ، گرفتگی عضلات و حتی یبوست شود. بنابراین، برای هضم بهتر، بهتر است از آب سرد اجتناب کنید.

تنش عضلانی

آب سرد ممکن است منجر به تنش عضلانی در گلو شود و بلع را برای بیماران گلو سخت‌ تر و ناراحت‌ کننده‌ تر کند. همچنین ممکن است باعث گلودرد، انسداد بینی و سایر عفونت های تنفسی شود.

بر ضربان قلب تأثیر می گذارد

نشان داده شده است که آب سرد ضربان قلب را کاهش یا کاهش می دهد. این اثر به فعال شدن عصب دهم جمجمه ای نسبت داده می شود که عصب واگ نیز نامیده می شود، یک جزء حیاتی از سیستم عصبی خود مختار بدن که مسئول تنظیم ضربان قلب است.

مصرف آب سرد می تواند بسیاری از اعصاب ستون فقرات را خنک کند که بر مغز تأثیر می گذارد و منجر به سر درد می شود. این وضعیت می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات سینوسی و افرادی که مبتلا به میگرن هستند در صورت حساسیت به سرما، این مشکل را افزایش دهد.

هضم غذا را مختل می کند

مصرف آب یا نوشیدنی های بسیار سرد می تواند رگ های خونی را منقبض کند و هضم غذا را مختل کند. آب سرد باعث انقباض معده می شود و فرآیند گوارش بعد از غذا را پیچیده می کند. سیستم گوارش به ویژه به تأثیر آب سرد حساس است زیرا مانع از روند طبیعی جذب مواد مغذی در طول هضم می شود.

مانع از مدیریت وزن می شود

آب سرد مانع از سوزاندن چربی های ذخیره شده بدن می شود و در نتیجه مانع از تلاش های کاهش وزن می شود. به گفته متخصصان، نوشیدن آب سرد بلافاصله بعد از غذا، چربی غذاهای مصرف شده را جامد می کند، بنابراین توصیه می شود در صورت تمایل به کاهش وزن، حداقل 30 دقیقه بعد از غذا از مصرف آب سرد خودداری کنید.

حساسیت دندان

مصرف آب سرد ممکن است به حساسیت دندان‌ ها کمک کند و در جویدن و نوشیدن مشکلاتی ایجاد کند. زمانی که چیزی بیش از حد سرد مصرف می‌ کنید، مینای دندان‌ تان ضعیف می‌ شود که می‌ تواند منجر به حساسیت شود. انتخاب آب با دمای اتاق برای کاهش مشکلات دندانی توصیه می شود.

اشتراک گذاری