امروز برابر است با :1403-02-07

مشخصات کیفی تسمه تایمینگ صنعتی

تسمه تایمینگ صنعتی از جنس لاستیکی با فیبر قدرتمند با تنسایل بالا و معمولا از جنس پلی اورتان و نئوپرین تولید شده است تا مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییر طول داشته باشد. حد فاصل وسط به وسط دو دنده تسمه تایمینگ به گام آن معروف است که طبق استاندارد های بسیار دقیقی طراحی میشود.

تسمه تایمینگ صنعتی یکی از قطعات موتورهای احتراق داخلی می باشد که وظیفه اتصال و تنظیم حرکت میل بادامک با حرکت میل لنگ را دارد تا سوپاپ های دود و هوا در زمان مشخصی باز شوند. در دید متفاوت تسمه تایمینگ صنعتی مانع از خم شدن سوپاپ ها توسط پیستون نیز میشود.

تسمه تایمینگ دارای دندانه هایی در سطح داخلی خود می باشد که برای عملکرد صحیح و دقیق آن طراحی شده اند. هر چند امروزه در برخی موتور ها از سیستم های دنده ای برای حرکت میل بادامک استفاده میشود اما تسمه تایمینگ همچنان بعنوان پر کاربردترین قطعه در موتورها مورد استفاده قرار میگیرد.

تسمه تایمینگ بطور کلی با توجه به استاندارد های بسیار دقیقی که در طراحی و تولید آن بکار میرود و اهمیت ویژه ای که از نظر کاربری دارد مورد تست های متعدد قرار میگیرد و از این جهت معمولا قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع تسمه صنعتی دارد.

تسمه تایمینگ صنعتی BANDO باندو ژاپن پروفیل STS

زمانیکه ترکیبی از سرعت و دقت مورد نظر باشد تسمه تایمینگ صنعتی باندو BANDO سری Synchro-Link خود نمایی می کند. این سری از تسمه های تایمینگ صنعتی دارای حداکثر بازده در موارد مشابه بوده و هم بصورت متریک میلیمتری و هم بصورت اینچی RMA تولید میشوند.

از مزایای ویژه تسمه تایمینگ صنعتی باندو BANDO می توان به:

1. خواص ضد لغزش و کارایی بالا (تولید متناسب با ساختار و جنس پولی با حداقل تلورانس حرکتی برای قرار گرفتن دقیق و منطبق بر شیار های پولی که سبب به حداقل رسیدن تغییر سرعت، لغزش یا سرخوردن صورت پذیرفته است)

2. تولید شده در کد های مختلف و برای اغلب ماشین آلات محبوب دنیا (تسمه باندو BANDO با صدای حداقل در پروفیل STS و پروفیل HT که در اغلب ماشین آلات صنعتی بکار رفته اند با حداکثر میزان گشتاور تولید شده است).

3.هزینه و وقت حداقل برای حفظ و نگهداری: از آنجا که تسمه تایمینگ صنعتی بر خلاف زنجیر نیاز به روغن کاری ندارد کاربری آن در نقاطی که دسترسی دشوار است با توجه به لغزش حداقل و راندمان کاری و گشتاور حداکثری بسیار بهینه می باشد.

4. کاهش وزن و فضا: به سبب طراحی دقیق و انطباق کامل تسمه تایمینگ صنعتی باندو بر روی پولی و شعاع مرکزی محدود پولی فضای اشغال شده و وزن مجموع برای هر اسب بخار توان ایجاد شده بسیار اندک است.

تسمه تایمینگ اپتی بلت OPTIBELT سری امگا

تسمه تایمینگ صنعتی با برند اپتی بلت OPTIBELT در سری های مختلفی ساخته میشود که دارای استانداردهایی متفاوت و برای کار در شرایط خاصی طراحی و تولید شده اند. تسمه تایمینگ اپتی بلت سری امگا خود در شش تایپ مختلف تولید شده است که بصورت استاندارد برای پولی های نوع HTD, RPP با قابلیت کارکرد در دماهای پایین از -40 درجه سانتی گراد تا دماهای بالا تا 140 درجه سانتی گراد را دارد.

این سری از تسمه تایمینگ صنعتی به دو صورت تست شده و هم استانداردهای تست آزمایشگاهی و تست واقعی بر روی دستگاه را به میزان حداکثری دارا می باشد. تسمه تایمینگ اپتی بلت سری امگا در یک طرف دندانه دار می باشد بجز یک تایپ از این سری که در دو طرف دنده شده است. این سری از تسمه ها با 7 طول مختلف تولید شده است که حداکثر طول آن طبق کد 14M تولید شده که طول آن به 4.5 متر می رسد.

بررسی و تشخیص مشخصات فنی تسمه تایمینگ

در اغلب مواقع نام شرکت تولید کننده تسمه تایمینگ به همراه شماره فنی محصول برای خرید و جایگزینی آن کفایت می کند. هر چند این ایده آل ترین راه برای شناخت تسمه تایمینگ مناسب است اما در مواردی به دلیل عدم وضوح کد های روی تسمه، ناقص بودن این کد ها و یا عدم تولید و خارج شدن گونه خاصی از تسمه های تایمینگ تشخیص و دسترسی سریع به آن وجود ندارد. در صورتیکه تسمه تایمینگ به خوبی کد نخورده باشد مواردی وجود دارد که پولی اتصال آن دارای مشخصات روشنی باشد که با توجه به طول گام و اطلاعات مشخص بر روی پولی می توان به اطلاعات مشخص تسمه تایمسنگ نیز دسترسی پیدا کرد.

طول گام پولی با طول گام تسمه تایمینگ برابر بوده و معادل حد فاصل وسط یک دنده تا وسط دنده بعدی است. مشکل اصلی اینجاست که شکل های بسیار متنوعی از پروفیل دنده های 3 میلیمتر، 5، 8 و 14 میلیمتر وجود دارد که بدون ابزار های اندازه گیری دقیق قابل تشخیص نیستند. پروفیل دنده های تسمه تایمینگ شامل AT5/T5 , PowerGrip HTD/PowerGrip GT2. Powerhouse TM, Powerhouse MX, Poly Chain می باشد.

در صورتیکه طول گام تسمه تایمینگ و نوع پروفیل دنده آن موجود باشد می توان با اندازه گیری عرض و طول آن آپشن های خود را مشخص نمایید. برای اندازه گیری طول تسمه تایمینگ نیز میتوانید با شمارش تعداد دنده های آن و ضرب در طول گام به طول نهایی آن برسید. در اینجا فاکتوری که ناشناخته می ماند جنس تسمه تایمینگ است. اغلب تسمه های تایمینگ از جنس نئوپرین و پلی اورتان هستند. نئوپرین متریالی سیاه رنگ و تا اندازه ای انعطاف پذیر از جنس لاستیکی است.

اشتراک گذاری