امروز برابر است با :1403-02-09

ترک اعتیاد در بارداری + عوارض اعتیاد مصرف مواد مخدر زنان باردار

عوارض اعتیاد در بارداری و مصرف شیره تریاک , شیشه , هروئین , حشیش , ماری جوانا , ترامادول , الکل ترک اعتیاد زنان در زمان بارداری تصور اکثر افراد جامعه این است که سوءمصرف مواد، پدیده‌ای مردانه است؛ در حالیکه این پدیده در زنان هم مطرح است و شاید بتوان گفت که علت افزایش درصد زنان معتاد، یکسان شدن نقش زنان و مردان در پدیده‌های اجتماعی، رشد شهرنشینی، رشد جنبش‌های اجتماعی زنان، اشتغال به‌کار زنان در بیرون از خانه و در نتیجه اختلاط بیشتر زنان و مردان باشد که باعث شده زنان نیز همانند مردان تحت تأثیر پدیده‌های اجتماعی که اعتیاد از جمله آن است، قرار گیرند.

تحقیقات نشان می‌دهد که دختران در مقایسه با پسران آسیب‌پذیرتر هستند، همچنین دختران و زنان شش سال زودتر از مردان به وابستگی نسبت به مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند. به‌ دلیل مبانی فیزیولوژیکی بدن زنان، سوءمصرف مواد، سریع‌تر و در مدت کوتاه‌تری روی آنها تأثیر می‌گذارد.

اعتیاد در زمان بارداری چه عواقبی دارد؟

الکل : یکی از مضرترین مواد که خطر سقط جنین را بالا می برد مصرف الکل در دوران بارداری است . مصرف الکل می تواند مشکلات متعددی همچون سندرم الکل جنینی (FAS) را برای نوزاد به بار بیاورد.

سندرم الکل جنینی چیست؟سندرم الکل جنینی

اختلال شدید ناشی از الکل است. این سندرم می تواند مشکلاتی را در رشد به وجود بیاورد و مشکلات رفتاری و روانی در پی دارد و جنینی که دچار چنین سندرمی می شود ممکن است ویژگی های غیر طبیعی را در چهره خود داشته باشد.

چه مقدار الکل میتواند منجر به سندرم الکل جنینی شود؟

این سندرم در نوزادانی اتفاق می افتد که مادران آنها به شدت الکل مصرف می کنند(3 یا بیش از 3 نوشیدنی در هر موقعیت و یا بیش از 7 نوشیدنی در هفته)، و به این روند در طول بارداری ادامه میدهند، اما این سندرم با مصرف مقدار کمتر الکل نیز به وجود می آید. حتی استفاده متوسط از الکل در دوران بارداری (مصرف یک نوشیدنی الکلی در روز) می تواند سبب ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک شود.

عوارض تریاک بر زنان باردار

مصرف تریاک و مشتقات آن خطرات بسیار زیادی برای مادر و جنین به همراه دارد. البته مصرف آن در دوران بارداری نباید ناگهانی قطع شود. ترک این مواد باید تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی باشد چرا که ترک ناگهانی آن باعث بروز عوارض ترک شدید و مشکلاتی همچون زایمان زودرس می‌شود.

عوارض کوکائین بر زنان باردار

مادرانی که کوکائین مصرف می کنند اغلب دچار سوء تغذیه و تغییرات قلبی و عروقی می شوند ، به عقیده محققان ، چون کوکائین همراه با مواد دیگری مانند الکل مصرف می شود ، نمی توان به صورت دقیق به تاثیرات کوکائین بر جنین اذعان کرد. فشار خون بالا، صرع، میگرن ، جدا شدن جفت از رحم برای مادران و بروز بیماری هایی همچون صرع، آریتمی قلبی و مرگ ناگهانی در نوزادان از سایر عوارض مصرف کوکائین در زنان باردار است.

عوارض هروئین بر زنان باردار

مسمومیت های بارداری ، خونریزی در ماههای آخر بارداری ، زایمان زودرس، وزن پایین سندروم و حتی مرگ نوزاد از عوارض مصرف هروئین در زنان باردار است.

عوارض ماری‌ جوا نا در زمان بارداری

مصرف ماری جوانا احتمال نقص‌های رشدی، ابتلا به گونه‌های نادر سرطان، زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد را افزایش می‌ دهد. عوارضی همچون اختلال در مهارت‌های تصمیم‌گیری و عملکرد ضعیف تحصیلی از دیگر عوارض مصرف ماری جوانا است.

ترامادول چه عوارضی برای بارداری دارد؟

ترامادول ممکن است باعث آسیب به جنین در حال رشد شود. اگر زن هستید، به پزشک خود اجازه دهید بداند که شما باردار هستید یا خیر. اگر زمانی که ترامادول مصرف می کنید باردار شوید، فوری به پزشک خود بگویید.

ترامادول علاوه بر خطر آسیب زدن به جنین در حال رشد، می تواند منجر به بروز عوارض جانبی خطرناکی در نوزادان شود.ترامادول نیز به شیر مادر وارد می شود، پس به هنگام مصرف آن ، شیر ندهید.

عوارض مت آمفتامین (شیشه) در زمان بارداری

اختلال در مهارت‌های شناختی و رفتاری ، ناراحتی‌های روحی و ذهنی ، افسردگی ، اضطراب و گوشه‌گیری کودک ، احتمال بروز ناهنجاری‌های مادرزادی و جدا شدن جفت و زایمان زودرس از جمله مشکلاتی است که می تواند در پی مصرف مت آمفتامین متوجه مادر و جنین شود.

خطر سقط جنین و مرده زایی

سقط جنین به معنی مرگ نوزاد قبل از هفته بیست و چهار بارداری است. سقط جنین به دلایل مختلفی همچون عفونت، مشکلات کروموزمی، مشکلات تغدیه ای و مصرف مواد مخدر اتفاق می‌افتد. مرده زایی نیز به حالتی گفته می‌شود که نوزاد پس از هفته بیست و چهار بارداری مرده متولد شود. ناهنجاری های جفت، مصرف سیگار و مواد مخدر از شایع ترین دلایل مرده زایی هستند.

بهترین زمان ترک اعتیاد مادران باردار

ترک اعتیاد در ماه‌های اول بارداری سودبخش است اما در ماه‌های آخر، زندگی مادر و کودک، به‌ خصوص کودک را به مخاطره می‌اندازد. اگر مادر بدون نظر پزشک و یکدفعه مواد را کنار بگذارد با خطر سقط جنین یا خطر تولد نوزاد ناقص روبه‌روست و این خطر بسیار جدی و درصد احتمال آن بالاست.

ترک اعتیاد حین بارداری کار بسیار خطرناکی است و مادر باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص و با مصرف داروهای خاص این کار را انجام دهد، زیرا مواد مخدر باعث کاهش رشد جنین و جفت می‌شود. در مورد وابستگی جنین به مواد، مادر باید حتماً در جا و مرکزی بستری باشد که توانایی کنترل وضعیت جنین را داشته باشند و اجازهٔ وابستگی جنین به مواد مخدر را ندهند و اگر مادر تا انتهای بارداری اعتیاد داشته باشد، جنین را تحت دریافت داروی نالوکسان قرار می‌دهند تا کم کم وابستگی او را کم کنند.

اما زنان معتاد نه تنها به علت کمبود منابع مالی قادر به شروع درمان نیستند، بلکه مشکلات و موانع دیگری هم برای آنان وجود دارد. این موانع شامل تعداد ناکافی گروه‌های امداد و خدمات،‌ کمبود اطلاع‌رسانی برای آگاه کردن زنان کم‌انگیزه برای شروع درمان، ترس از نتایج قانونی مثل از دست دادن حق سرپرستی کودک، مشکل رفت‌وآمد به مراکز درمانی، نداشتن بیمه‌ٔ سلامت، پیدا نکردن فرد دیگری برای مراقبت از سایر افراد وابستهٔ خانواده مثل دیگر کودکان، بدنامی اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر است.

اشتراک گذاری