امروز برابر است با :1403-02-09

طراحی سایت یا پیج اینستاگرام ؟

یکی از سئولاتی که ممکن است برای هر بیزنسی در ابتدای راه پیش آید این است که برای رشد و توسعه کسب و کار خود ، هزینه کرده و یک سایت طراحی کنیم یا صفحه اینستاگرام راه اندازی کنیم ؟

تفاوت ها و اشتراک هایی در این بین وجود دارد که بعنوان یک شخص صاحب بیزنس ، باید به آنها توجه داشته باشید و نهایتا خودتان تصمیم بگیرید که به کدامیک نیاز دارید ؟ پیج یا سایت !

تفاوت های پیج و سایت

اولین تفاوتی که بین پیج و سایت وجود دارد این است که پیج رایگان است اما طراحی سایت هراندازه که توسط خود شخص انجام شود بازهم حداقل هزینه هایی برای او به همراه خواهد داشت که ازجمله هزینه خرید هاست و دامنه و همچنین قالب سایت است . اگر سایت توسط شرکت های طراحی سایت اجرا شود نیز هزینه به مراتب بیشتر و بالاتر است . تفاوت های اصلی به شرح زیر است که در ادامه توضیح خواهیم داد :

  • دشواری تولید محتوا
  • هزینه طراحی
  • تسلط بر مدیریت
  • درگاه بانکی و فروش محصول
  • ضعف محتوای متنی

علاوه بر این هزینه طراحی سایت در شهرهای مختلف و البته سیستم های مختلف کاملا متفاوت است . برای مثال هزینه طراحی سایت در تبریز با هزینه طراحی سایت در شهر تهران بسیار متقاوت است به این دلیل که تخصص ، سابقه و همچنین اصول کاری شرکت ها با یکدیگر تفاوت دارد و روش های طراحی سایت نیز با یکدیگر متفاوت هستند از این جهت در هرصورت طراحی سایت برای شما هزینه هایی از 500 هزار تومان تا چندین و چند میلیون تومان را به همراه خواهد داشت لذا انجام این پروسه به این دلیل که یک پروسه مهندسی بوده و نیازمند نیروی کاری متخصص است ، بصورت رایگان امکان پذیر نیست .

اما در مورد پیج اینستاگرام همه اطلاع دارید که راه اندازی آن رایگان بوده و نیازمند دانشی به اندازه دانش طراحی سایت جهت مدیریت و اجرا ندارد . درحقیقت این سیستم به شکل آماده در اخیتار شما قرار گرفته است و شما تنها باید روش استفاده از آن را یاد بگیرید و سپس اقدام به انتشار محتوای خود نمائید .

تفاوت دوم درمورد سایت و پیج اینجاست که شما داخل سایت محدودیت های زیادی ندارید . برای مثال جهت داشتن یک درگاه بانکی شما حتما نیاز به یک وب سایت ، نماد اعتماد و همچنین کدمالیاتی و احراز هویت دارید . اما در داخل پیج و البته کشور ایران ، امکان اتصال به درگاه بانکی ممکن نیست و اگر شما پیج فروشگاهی داشته باشید ، نهایتا باید کاربران از طریق لینک محصول وارد وب سایت شما شده و نهایتا از این بخش پرداخت خود را انجام داده و ثبت سفارش نمایند .

مدیریت ساده تر با سایت

تفاوت سوم سایت با پیج ، مدیریت ساده تر است . شما در داخل سایت می‌توانید به سادگی گالری تصاویر ، ویژگی های مختلف محصول ، ویدیو ، نظرات مشتریان ، محصولات مرتبط ، محصولات پیشنهادی و … را قرار دهید اما داخل پیج این موارد بخوبی ممکن نیست .

تفاوت دیگر سایت و پیج اینجاست ، شما هنگامی که وب سایت دارید ، تماما مالک هاست و دامنه و تمامی قالب وب سایت هستید و پس از احراز هویت و پرداخت هزینه های لازم و ثبت اطلاعات هاست و دامنه بنام خودتان ، تا زمانی که درموعد مقرر ، تمدید هاست و دامنه را انجام دهید ، مالک آنها خواهید بود و مادامی که فعالیت های غیرصحیح و مسبب فیلترینگ داخل سایت انجام نشود ، وب سایت شما پابرجا است .

اما در مورد پیج اینگونه نیست ، چون نرم افزار تماما متعلق به شرکت و کمپانی دیگری است و شما تنها استفاده کنند از آن هستید ، پس تعهدی نسبت به ماندگاری آن وجود ندارد و هرلحظه ممکن است این برنامه از دسترس خارح شده و همزمان با آن ، کسبوکار شما نیز از دسترس خارج شود . همچنین فیلترینگ نیز کاملا تاثیرگذار است . همانطور که اینستاگرام چندین سال است که گرفتار فیلترینگ شده است و بسیاری از کسبوکارها متاسفانه دچار مشکلات بسیار شدند ، بازهم درآینده چنین مشکلاتی وجود خواهد داشت و اصلا دور از انتظار نیست .

تفاوت نهایی در مورد این دو ( البته تفاوت ها بسیار زیاد هستند و ما موراد اصلی را خدمتتان عارض شدیم ) اینجاست که شما با داشتن یک پیج بسیای از مخاطبین گوگل را از دست میدهید و همانطور که وقتی با مشکلی روبر شدید و یا به دنبال راه حل برای مشکلی هستید دست به دامان موتور جستجوی گوگل و سرچ کردن می‌شوید ، اهمیت وب سایت برای شما مشخص می‌شود اما در اینستاگرام متاسفانه به این اندازه محتوای متنی و آموزشی وجود ندارد و تمامی محتوا بصورت ویدیو و تصویر هستند .

درست است که محتوای آموزشی اینستاگرام درحال رشد است و محتواهای خوبی نیز در قالب ریلز درحال انتشار داخل این شبکه اجتماعی است اما هنوز سالها زمان لازم است تا محتوای این شبکه اجتماعی به اندازه وب سایت ها غنی شود .

قدرت محتوای متنی و نوشتاری بسیار زیاد و با قدمت بلند است به همین دلیل در فضای اینستاگرام نمیتوان بخوبی در قالب متن ، محتوای خواندنی انتقال داد . درصد زیادی از محتوای آموزشی را نمیتوان در قالب عکس و ویدیو انتقال داد از این جهت قدرت وب سایت بسیار بیشتر است .

شباهت وب سایت و پیج اینستاگرام

در داخل هردو این محیط های کسبوکاری ، شما میتوانید برندسازی کرده و با مشتری خود در ارتباط باشید ، همانطور که دایرکت اینستاگرام امکان صحبت با مخاطبین را به شما خواهد داد ، در داخل وب سایت نیز میتوانید توسط چت آنلاین ، فرم تماس ، تیکت و … با مخاطبین خود در ارتباط باشید .

انتشار محتوای ویدیویی ، تصویری و همچنین صوتی در هر دو قابل انجام است البته با کمی تفاوت !

رزومه سازی ، مشتری سازی ، فروش ، راه اندازی کمپین ، برگزاری وبینار ( لایو ) در هردو محیط قابل انجام است اما صدرصد داخل وب سایت بسیار راحت تر و سریع تر خواهد بود .

برای اینستاگرام و همچنین پیج شما نهایتا مجبور به تولید محتوا هستید پس هیچ یک از این محیط ها به شکل خودکار برای شما تولید محتوا نخواهند کرد و شما می‌بایست خودتان توسط ابزارهای تولید محتوا ، محتوای متنی ، ویدیویی یا تصویری ساخته و منتشر کنید . البه که زحمت تولید محتوا برای اینستاگرام بسیار بیشتر از سایت است چراکه داخل سایت می‌توان تنها محتوای متنی و تصویری منتشر کرد .

البته داخل اینستاگرام ، ایده های تولید محتوای بسیاری وجود دارد که باتوجه به دسترسی شما به قسمت اکسپلور و همچنین قسمت ایده‌های ریلز ، تولید محتوا بسیار راحت و سریع‌تر می‌تواند انجام شود . قالب های پیشفرض نیز به شما این امکان را بیشتر خواهند داد .

نتیجه گیری

اگر در ابتدای راه بیزنس خود هستید و فعلا بودجه لازم برای راه انداز وب سایت را ندارید ، می‌توانید ابتدا توسط یک پیج اینستاگرام شروع به برندسازی نموده و پس از جذب مشخصی از جامعه هدف ، اقدام به راه اندازی وب سایت و توسعه و همچنین سیستم سازی برای بیزنس خودتان کنید . امیدواریم این محتوا برای شما مفید بوده باشد . پاینده باشید .

اشتراک گذاری