امروز برابر است با :1403-02-18

بهبود روابط عاطفی با همسر + چگونه با همسر خود ارتباط برقرار کنیم

بهبود روابط عاطفی با همسر چگونه با زن و شوهر خود درست رفتار کنیم و جلوی سرد شدن در روابط عاطفی را بگیریم و آن را مثل روز اول کنیم؟ ارتباط صحیح با همسر لازمه تبدیل شدن رویاها به واقعیت و رسیدن به زندگی مملو از عشق و محبت است. از طرفی سرمنشاء بسیاری از مشکلات زوجین در عدم ارتباط صحیح با همسر است چرا که به بسیاری از سو برداشت‌ها و تنش‌های بین زوجین دامن می‌زند.

هر رابطه بالا و پایین دارد و نمی شود روابط عالی همیشگی و بدون مشاجره را انتظار داشت اما میتوان مشکلات و مشاجرات را به حداقل رساند اما چگونه باید با مشکل برقراری ارتباط با همسر خود بعد از ازدواج مقابله کنیم؟

راهکار های ایجاد رابطه خوب با همسر چیست ؟

عصبانی به رختخواب نروید

عصبانی به رختخواب نرفتن بهترین پیشنهاد نیست اما بهتر از بحث و جدال پیرامون مسائلی که ممکن است به نتیجه نرسد. خوابیدن با اعصاب آرام باعث می شود که صبح را سازنده تر شروع کنید با سپری کردن زمان برای حفظ آرامش قبل عصبانیت و نترسیدن از صحبت کردن صادقانه با همسرتان در آخر روز صحبتی کنید. سعی کنید از این نکات در آینده نزدیک استفاده کنید و تغیرات آن را در زندگی مشاهده کنید.

ارتباط کلامی با همسر

سبک ارتباطی خود را بشناسید و تفاوت آن را با سبک ارتباطی همسرتان مشخص کنید. گاهی اوقات همین تفاوت سبک، علت اختلاف‌ها می‌شود. جاهایی که حس می‌کنید به علت زبان متفاوت‌تان اختلاف پیش می‌آید، مفاهیم و پیش فرض‌هایتان را تعریف کنید. هدفتان از صحبتی که می‌کنید را واضح بگویید و مبهم و ناقص حرف نزنید. به عبارت دیگر زبان مشترک بیافرینید.

برای حل اختلافات و بیان دلخوری‌ها، باید زمان و مکان مناسب را تشخیص دهید. مشکل را واضح بیان کنید و هدفتان را از بیان آن بگویید. مشخص کنید نهایتا چه می‌خواهید و بر سر چه چیزی قرار است توافق کنید.

درک و پذیرش

درک متقابل بین زوجین اساس رابطه را شکل می دهد به این صورت که به هر میزان که مرد همسر خود را درک کند به همان میزان از سوی او درک خواهد شد . گوش دادن همسر باعث ایجاد حس آرامش و اعتماد می شود و از جبهه گرفتن و بسیاری از مشکلات در رابطه می کاهد.

در بسیاری از موارد ممکن است که مردان غرق در مشکلات خودشان شوند و از مسائلی که در زندگی زناشویی وجود دارد غافل شوند و این در حالی است که زنان پیوسته با آن ها دست و پنجه نرم می کنند و این مشکلات را در می یابند و در تلاش هستند که آن ها را حل کنند و زمانی که مرد به این موضوع بی توجه باشد فشار زیادی را حس خواهند کرد و احساس تنهایی خواهند کرد . از این رو صحبت کردن و درک متقابل رابطه سالم را در پی خواهد داشت.

تشکر از یکدیگر

به روش‌های مختلفی از یکدیگر تشکر کنیم. در یک رابطه عاشقانه روش‌های بسیار زیادی برای شگفت‌زده کردن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ارکان یک رابطه هیجانی و با طراوت وجود سورپرایز‌ها و پرهیز از تکرار می‌باشد. برای اینکه همسرتان را سورپرایز کنید نه نیاز به هزینه و نه نیاز به اتلاف وقت می‌باشد. حتما همسرتان علاقه‌های زیادی دارد و شما می‌توانید با شناخت آن‌ها همسرتان را هیجان زده کنید. تشکر و قدر‌دانی از همسرتان به روش‌های متفاوت می‌تواند انگیزه روابط شما را افزایش دهد و در داشتن زندگی بهتر به شما کمک کند.

احترام و ستایش

احترام گذاشتن و ستایش یکدیگر از موارد مهم دیگر می باشد که باید به آن توجه کرد . احترام گذاشتن در ازدواج و رابطه زناشویی باعث احساس آرامش خواهد شد و در نهایت رابطه ی شاد و خشنودی را نیرخواهند داشت . در واقع افراد با اختصاص دادن زمان کافی به یکدیگر ، شناختن نیاز های او و ایجاد حس شایستگی و ارزش صمیمیت را بین خودشان رقم می زنند.

زمانی که ما بتوانیم تفاوت های خود و طرف مقابل را بشناسیم توان این را خواهیم داشت که خود را دوست بداریم و بدون هیچ بی قید و شرطی به دیگران کمک کنیم و در واقع میزان شادی و خوشبختی را در زندگی بالا برده و زمینه ی بهتری برای رشد فرزندان خود به وجود می آوریم و از فساد ، بیماری ، تباهی و سایر معضلات زندگی ممانعت به عمل می آید.

کیمیای عشق

اولین روزهای آشنایی، مغز تغییرات شیمیایی فوق العاده ای را تجربه می‌کند. دوپامین (ماده شادی آور) مغز به نحو چشمگیری بالا می‌رود و سروتونین به نحو چشمگیری پایین می‌آید. این تغییر حالات باعث تغییرات روحی، خلقی، عاطفی و رفتاری می‌شود.

 در طول زمان، این دوپامین و سروتونین به وضع ثابتی می‌رسند اما چیزی که به رابطه غنا می‌دهد، اکسی توسین است. اکسی توسین بعد از نوازش، آغوش کشیدن، بوسه ترشح می‌شود. این هورمون باعث پیوند زوج و صمیمت بیشتر میان آن‌ها می‌شود. پس اگر می‌خواهید صمیمیت فیزیکی‌تان را افزایش دهید، اکسی توسین را فراموش نکنید.

شنونده خوبی باشیم

قبل از یادگیری هر موضوعی باید بیاموزیم به دقت و درست بتوانیم گوش دهیم! مهارت گوش دادن در زندگی و رابطه عاشقانه با همسر بسیار موضوع حائز اهمیتی می‌باشد. صحبت برد برد با همسرتان داشته باشید. ابتدا به صحبت همسرتان گوش فرا دهید و سپس زمانی که صبحت‌های وی به پایان رسید صحبت‌های خود را آغاز کنید.

دفاع از خود را بس کنید، این مشکلی را حل نمی‌کند، سعی کنید شنونده خوبی باشید، خوب گوش‌دادن بهترین هدیه‌ای است که در جهت بهبود رابطه عاطفی خود می‌توانید به شریک زندگی‌تان بدهید. از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع کردن صحبت طرف مقابلتان،‌ خوب گوش کنید.

صبر و تحمل

زمانی که در یک رابطه هستید بدین معنا نیست که شما و همسرتان مالک دیگری هستید. شما باید توجه داشته باشید اگر تازه ازدواج کرده‌اید، اختلافات و مشکلات اوایل ازدواج امری طبیعی است زیرا هم‌اکنون از لحاظ فکری با همسرتان فاصله دارید.

افزایش میزان صبر و تحمل در رابطه زناشویی بدین معناست که شما به همسرتان اجازه انجام هر کاری به‌عنوان یک فرد مستقل بدهید. وابستگی عاطفی میزان اعتماد و سازش زوج را می‌سنجد و اگر شما به همسر اعتماد داشته باشید، به سطح بالایی از سازش و شکیبایی در زندگی خواهید رسید.

اشتراک گذاری