امروز برابر است با :1403-02-07
نظافت آشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه همراه با تکنیک ها برای نظافت آشپزخانه

مجله چرخونکی : آشپزخانه یکی از پرترددترین قسمت‌های خانه و جایی است که در آن، غذایتان را آماده می‌کنید. بنابراین تمیز و مرتب‌کردن منظم آن، از قسمت‌های دیگر خانه اهمیت بیشتری دارد. تمیز کردن روزانه تمام سطوح، کار دشواری است، به‌ویژه وقتی برنامه فشرده‌ای داریم و زمان کافی برای این کار را نداریم.

اول وسایل مورد نیاز را آماده کنید تا در حین نظافت دائم به دنبال جارو و دستمال و … نباشید. جارو، دستمال گردگیری، دستکش، اسکاچ و مواد شوینده و پاک کننده های چند منظوره حتما به کارتان می آید. این لوازم را در دسترس قرار دهید و ترجیحا یک ماسک هم بزنید. بزرگترین مشکل در تمیز کردن آشپزخانه، چربی هایی است که روی همه سطوح نشسته است.

پاک کردن چربی و روغن از گرد و خاک، سخت تر است. پرده آشپزخانه را همین ابتدای کار در آورده برای شستشو در ماشین لباسشویی بیندازید. چربی و روغن، پرده ها را هم کثیف می کند .

نظافت نقاط مختلف آشپزخانه

تمیز کردن سرامیک آشپزخانه

برای تمیز کردن سرامیک آَشپزخانه اول با با یک تی و جرمیگر به میکروب‌ها حمله کنید. نه! لازم نیست با تی به سر میکروب‌ها ضربه بزنید. همین که کمی با جرم‌گیر تمیزشان کنید کافی است.

بعد همین‌طور که دارید روی سرامیک‌ها برای خودتان سر می‌خورید. با دستمال خشک لکه‌های حاصل از آب را پاک و نم سرامیک‌ها را بگیرید. چون سرسره‌بازی روی سرامیک خیس شاید در نگاه اول جذاب باشد ولی بعد، خب اجازه بدهید به بعدش فکر نکنیم.

تمیز کردن اجاق گاز با جوش شیرین

بدون تردید یکی از سخت‌ترین کار‌ها در هنگام نظافت آشپزخانه، تمیز کردن اجاق گاز است. این بخش بیشتر در معرض آلودگی و میکروب قرار می‌گیرد، زیرا فرایند پخت و پز در این قسمت صورت می‌گیرد.

لازم نیست مواد شیمیایی را به بدنه اجاق گاز اسپری کنید، تنها به یک بسته جوش شیرین و یک حوله بزرگ و مرطوب احتیاج دارید. اولین قدم را برای پاک کردن چربی از روی چدن گاز بردارید، شعله، چدن و شیر‌های گاز را از اجاق جدا کرده و درون سینک پر از آب داغ و مایع ظرفشویی قرار دهید.

تکه‌های بزرگ غذا، که قابل دید هستند را از اجاق بردارید. حالا باید بسته جوش شیرین را برداشته و کل سطح اجاق را با یک لایه نازک از این ماده بپوشانید.

جوش شیرین خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند لکه‌های چربی را به خود بگیرد. حوله مرطوب را بردارید، این پارچه لطیف باید از قبل کمی با آب و صابون خیس شده باشد، حالا آن را آرام روی سطح جوش شیرین بندازید. جوش شیرین ترکیب شده با آب و صابون، بخار کرده و لکه‌های چربی را ضعیف خواهد کرد.

بعد از گذشت چند دقیقه حوله‌ها را بردارید، خواهید دید که چگونه تکه‌ها و لکه‌های غذا جذب جوش شیرین شده‌اند. با همان حوله مرطوب، جوش شیرین ریخته شده روی اجاق را جمع کنید.

تمیز کردن کابینت‌ها

یکی از ترفندهای تمیز و مرتب کردن کابینت‌ها استفاده از جاروبرقی است. به‌جای هدردادن زمان برای برداشتن خرده‌ها و تکه‌ها با دستمال، می‌توانید تنها با فشاردادن یک دکمه، از برس جاروبرقی برای مکیدن این خرده‌ها و تکه‌ها استفاده کنید. این روش تمیز کردن برای قفسه‌های انباری و محل ذخیره‌کردن موادغذایی هم بسیار مفید است.

برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی (و سایر قسمت‌های چوبی آشپزخانه) از صابون روغنی استفاده کنید. از صابون روغنی می‌توانید برای تمیز کردن داخل کابینت‌ها و قفسه‌ها هم استفاده کنید، البته اگر آنها نیز چوبی باشند.

برای تميز كردن كابينت فلزی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، مانند استفاده از ترکیب آب و مایع ظرف‌شویی. توجه داشته باشید که برای تميز كردن كابينت فلزی، نباید از جوش‌شیرین استفاده کنید.یکی از ترفندهای مؤثر برای مرتب‌كردن داخل كابينت‌ها، پوشاندن کشوهای و قفسه‌های آن با آستر است.

با این روش، تمیز کردن آنها در آینده آسان‌تر می‌شود. این کار از آسیب‌دیدن، ساییدگی و خراش‌برداشتن آنها بر اثر استفاده روزمره محافظت می‌کند. آستر همچنین از لیزخوردن و لغزیدن وسایل داخل کشوها و کابینت‌ها به اطراف نیز جلوگیری می‌کند.

تمیز کردن سینک آشپزخانه

جهت تمیز کردن سینک آشپزخانه در ابتدا لازم است به جنس آن توجه کنید؛ چرا که هر مدل سینکی با توجه به ویژگی‌های خود نیازمند استفاده از مواد و روش ویژه‌ای جهت تمیز شدن دارد. اگر شما از انواع سینک‌های ضد رنگ در آشپزخانه خود استفاده می‌کنید؛ استفاده از مسواکی آغشته به کربنات سودا و سپس مرطوب کردن آن، در تمیز کردن سینک بسیار موثر خواهد بود.

اما سینک‌های سرامیکی به روش متفاوتی نیازمندند، این مدل سینک به‌ دلیل حساسیتی که در مقابل اجسام سخت از خود نشان می‌دهد نیاز است که به وسیله یک اسفنج نرم و مواد شوینده سبک جهت تمیز کردن آن استفاده شود.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

این نکته را فراموش نکنید که ماشین‌ظرفشویی نیز با وجود آنکه در هر بار شستن ظرف‌ها از مواد شوینده استفاده می‌کند؛ اما برای سلامت آن نیاز هست به صورت دوره‌ای به تمیز کردن آن بپردازید. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی در ابتدا به سراغ فیلتر آن بروید و آن را به وسیله یک مسواک یا خلال دندان به خوبی تمیز کنید تا هیچ آلودگی در آن باقی نمانده باشد.

اگر شاهد لکه‌های آهک بر روی دیواره‌های ماشین ظرفشویی خود هستید؛ تنها با قرار دادن مقداری سرکه سفید در ماشین ظرفشویی خالی، آن را روشن کنید. پس از کارکرد دستگاه می‌توانید از بین رفتن تمامی آن‌ها را مشاهده کنید.

شستشوی دیوار و پنجره

دیوارها از سطوحی هستند که موقع تمیز کردن آشپزخانه به آن توجه نمی شود. هر ۳ ماه یکبار با شوینده مناسب دیوارهای آشپزخانه را تمیز کنید. چربی و روغن با بخارات غذا روی کاشی ها را کثیف می کند. گرد و خاک هم روی این چربی ها را سیاه و کثیف تر نشان می دهد.

اگر بخارشو داشته باشید کار راحت تر است. با بخار آب بدون اینکه از مواد شوینده استفاده کنید می توانید کاشی ها را برق بیندازید. به نظافت درز کاشی ها بیشتر دقت کنید این فضا، محل مناسبی برای جمع شدن چربی غذا و گرد و خاک است.

تمیز کردن یخچال

یکی از مهم‌ترین مراحل نظافت آشپزخانه را می‌توان تمیز کردن یخچال دانست چرا که آلوده بودن آن به سادگی می‌تواند تهدیدی برای سلامتی ساکنین منزل به شمار آید. تمیز کردن یخچال ابتدا تمام مواد خوراکی آن را خارج کنید.

سپس لوازم جانبی را که در داخل یخچال قرار دارند را به دقت خارج کرده و آن‌ها را با مواد شوینده مخصوص به خوبی بشویید و خوب خشک کنید. پس از برگرداندن سینی و لوازم جانبی داخل یخچال به آن مواد خوراکی خارج شده را به خوبی دسته بندی کنید و به صورت کاملاً مرتب درون یخچال جایی دهید.

اشتراک گذاری