امروز برابر است با :1403-02-15

تاثیر ورزش در روند ترک اعتیاد +کی و چطور شروع کنیم؟

ورزش به گونه ای است که حتی اگر ملایم و کم باشد اما به طور مرتب انجام شود، میل به استفاده از مواد مخدر را کم می کند. مثلاً انجام پیاده سه روز در هفته هم بسیار موثر است. ورزش می تواند روابط ناسالم و عادت های بد شما را کاهش دهد، استرس را از بین برده و به شما حس خوبی را القا کند.

هنگامی که شما شروع میکنید به محافظت از بدن، بدنی که آن را در طی زمان مصرف، در معرض آسیب‌های مواد مخدر قرار داده اید، احساس بسیار خوشایندی خواهید داشت. بی‌شک ورزش آسیب‌های بدن را ترمیم می‌کند، و به دلیل رشد بافت‌های عضلانی جدید و بهبود فیزیولوژی کلی بدن باعث می‌شود بدن سریع‌تر التیام پیدا کند.

یکی دیگر از تأثیرات مهم ورزش این است که باعث رشد بافت جدید مغزی و ترمیم آسیب‌های مغزی مخصوصاً ترمیم گیرنده‌های سروتونین و دوپامین می‌شود که در دوران اعتیاد به شدت آسیب دیده بودند. شنا، دویدن، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از جمله بهترین ورزش‌ها برای ترک اعتیاد هستند و به کاهش و رفع نیازهای روانی، احساسات منفی و اضطراب ناشی از ترک کمک می‌کنند.

همچنین ولع مصرف مجدد مواد مخدر را از شما دور می‌کند و به این ترتیب، نتایج درمان را بهبود می‌بخشد. کاهش افسردگی و استرس، سلامت قلب و عروق، حفظ سیستم ایمنی بدن از جمله تأثیرات ورزش در افراد در حال ترک اعتیاد است.

ورزش یک مکمل درمانی در ترک اعتیاد!

ورزش به عنوان یک درمان تکمیلی برای اعتیاد، از پتانسیل کشف نشده زیادی برخوردار است. اثرات مفید آن چه در خلق و خوی و چه در علائم ترک، اثر آن برای کمک به افراد در حال بهبودی از اعتیاد برای داشتن احساس بهتر، سلامت و جلوگیری از عود و لغزش کاملا اثبات شده است.

ورزش حتی به ترمیم برخی آسیب‌های عصبی ناشی از مصرف مواد مخدر کمک کند. ورزش باعث رشد بافت جدید مغزی و ترمیم آسیب‌های مغزی بخصوص ترمیم گیرنده‌های سروتونین و دوپامین می‌شود که در دوران اعتیاد آسیب دیده‌اند.

با این حال، ورزش به تنهایی به شما کمک نمی‌کند. در وهله اول باید بدانید که چرا معتاد شده‌اید، عوامل محرک را تشخیص داده و روش‌های موثرتری را برای مدیریت احساسات خود را یاد بگیرید.

با این حال، ورزش به بهبود حالت عاطفی شما کمک می‌کند و ممکن است اثربخشی سایر روش های درمانی را بهبود بخشد. اما یک خطر کوچک وجود دارد و آن هم این است که اگر بیش از حد ورزش کنید، به ورزش اعتیاد پیدا می‌کنید که البته بسیار نادر است. بهتر است قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که ورزشی که انتخاب کرده‌اید برایتان مناسب است.

در مرکز ترک اعتیاد فرمانیه تمام امکانات رفاهی و ورزشی شامل باشگاه بدنسازی، میز پینگ پونگ، میز بیلیارد و …. برای افراد در حال ترک مهیا شده است تا با استفاده از این امکانات علاوه بر این که به سلامتی خود زودتر برسند سپری کردن دوران ترک و سم زدایی برایشان راحت‌تر شود.

ورزش‌های پرطرفدار پس از ترک اعتیاد

یوگا

در بیشتر مراکز ترک اعتیاد از یوگا به عنوان ورزش پس از ترک استفاده می شود. قرار گرفتن در حالت های مختلف حرکات یوگا می‌تواند سلامتی جسمی و روحی را تضمین کند. هنگام انجام یوگای قدرتی که بدن را تقویت کرده و انرژی زیادی مصرف می کند و در مغز دوپامین آزاد می شود. در هنگام انجام حرکات ترمیمی یوگا فرد آرام شده و استرس و اضطرابی که می‌تواند فرد بیمار را دوباره به سمت اعتیاد بکشاند را از بین می‌برد.

گردش در فضای باز و لذت بردن از آن

تحقیقات نشان داده که پیاده روی ساده می تواند میل فرد را به مصرف مواد مخدر از بین ببرد. با قدم زدن می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید.

تمرین های قدرتی

درست است که ورزش‌های هوازی یا همان کاردیو مانند دویدن و پیاده روی طرفداران زیادی دارد اما نمی توان از فواید وزنه‌ برداری غافل شد. در زمان ترک یکی از مشکلات عمده، بی‌خوابی است و بدن نیاز به مصرف موادمخدر برای خوابیدن دارد. با ورزش هایی چون پرورش اندام، شنا و وزنه‌ برداری می توان به مرور مشکل خواب را ترمیم کرد.

ورزش گروهی

ورزش هایی مانند بسکتبال، فوتبال و والیبال که به همراه دوستان انجام می‌شود، ارزش بسیار بیشتری نسبت به ورزش های تکی دارد. دوستی های سالم و همراهی و همدلی آنها هنگام ورزش کردن، اثر بسیار خوبی بر تقویت روحیه و جلوگیری از بازگشت به سمت مواد مخدر را دارد. ورزش هایی که به صورت گروهی انجام می شود، دوست های سالمی را در پی دارد. هرچه دوست های اطراف فرد ترک کننده سالم تر باشند، می توان امید بیشتری به پاک ماندن داشت.

نقش ورزش بر روحیه معتاد در حال ترک

مطالعات متعدد نشان داده است که افراد معتادی که اعتیادشان را با ورزش کردن ترک می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که اعتیادشان را بدون ورزش ترک می کنند، پس از ترک، دارای خلق و خوی بهتری هستند. محققان، یک برنامه ورزشی را که به 38 زن و مرد که به انواع مخدر از جمله، حشیش، شیشه و کوکائین استفاده می‌کردند، پیشنهاد کردند.
شرکت کنندگان توافق کردند سه بار در هفته و به مدت دو تا شش ماه در تمرینات گروهی شرکت کنند. بیست نفر این مراحل را به اتمام رساندند. هنگامی که یک سال بعد مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند، پنج نفر به طور کامل مصرف مواد مخدر را ترک کرده بودند و 10 نفر مصرف خود را کاهش داده بودند.

از دیگر آثاری که فعالیت بدنی مناسب بر روحیه فرد معتاد دارد، به صورت زیر است:

  • ایجاد حالتی که آن‌ها را از ولع داشتن به مصرف دخانیات منحرف می‌کند
  • تأثیر مثبت بر ارتباطات و تعاملات اجتماعی و قوی کردن آن
  • کمک به درمان افسردگی و اضطراب
اشتراک گذاری