امروز برابر است با :1403-02-05

انگیزه های غلط و نادرست در ازدواج کدامند؟

مجله چرخونکی : انگیزه های افراد برای تشکیل زندگی مشترک، متعدد است ، بعضی از این انگیزه ها به دلیل ناهمخوانی با واقعیتهای زندگی زناشویی محکوم به شکست می شود. گاهی برخی از افراد به خاطر دلایلی ازدواج می کنند که به طور حتم دلایل درستی برای این رخداد مهم نیستند .
اگر تصمیم به ازدواج دارید یا به دنبال همسر ایده آل خود هستید، توصیه می‌کنیم که برای موفقیت در این تصمیم هدف خود را از ازدواج مشخص کنید. برای این منظور مشاوره پیش از ازدواج ضرورت می یابد.
انگیزه های غلط ازدواج افراد برای تشکیل زندگی مشترک، متعدد است ، بعضی از این انگیزه ها به دلیل ناهمخوانی با واقعیتهای زندگی زناشویی محکوم به شکست می شود.

انگیزه های غلط در ازدواج کدامند؟

پول

فرض میکنیم فردی که شما شیفته و عاشقش شده ایدشخص ثروتمند باشد که خوش به سعادتان البنة عاقلانه هم نیست که با فردی که کاملا بی پول است و هیچ قصدی هم ندارد که در آینده در تامین هزینه های زندگی سهمی داشته باشد، ازدواج کرد. مگر آن که حاضر باشید ۱۸ ساعت از روز را با کمال رضایت کار کنید تا قادر باشید مخارج سنگین زندگی را تامین کنید، اما ازدواج کردن با فردی تنها به خاطر پول، صرفنظر از احساس شما نسبت به آن فرد، تقریبا همواره اشتباه میباشد.

جبران کمبودهای شخصی

گاهی افرادی که در شرایط سختی زندگی می کنند و امکانات موجود نیازهای ایشان را ارضا نمی کند ، برای جبران این خلاء ، اقدام به ازدواج می کنند. مثلاً دختری که در یک خانواده فقیر زندگی می کند ، ممکن است پیشنهاد ازدواج با یک فرد ثروتمند را به راحتی قبول کند.

فرار از تنهایی

بسیاری از جوانان به دلیل این که احساس تنهایی می کنند یا از تنها ماندن واهمه دارند یا این که مایوس هستند، تن به ازدواج می دهند اما در این شرایط معمولا فرد قادر به یک انتخاب صحیح نیست و احتمال این که با شخص مناسبی ازدواج کند، کم است. برخی جوانان تا آن حد از لحاظ عاطفی خالی هستند که امیدی به یک ازدواج موفق ندارند و به هر رابطه ای به امید ازدواج، دل خوش می کنند. در نهایت این گونه افراد گرفتار روابط بدون عشق و محبت می شوند.

رفع مشکل بیکاری

نگاهی که برخی سازمان ها به افراد متاهل دارند، ازدواج را یکی از شروط استخدام می کند. پس متقاضیان به کار در این سازمان ها مجبور به ازدواج می شوند. برخی افراد نیز دلیل بیکاری خود را مجرد بودن می دانند. فراهم نشدن شرایط کار و تداوم بیکاری ازدواج را به خطر می اندازد.

ازدواج اجباری

گاهی برخی افراد با انواع تهدید بدنی و فشار روانی تن به ازدواج اجباری می دهند . چون احساس رضایت و موفقیت در ازدواج های تحمیلی بسیار پایین است و دوام آن ها کم است به همین علت اگر فردی بدون رضایت ازدواج کند احتمال بروز ناسازگاری و اختلاف بسیار بالا می رود . چون در این نوع زندگی و ازدواج اثری از عشق ، علاقه، محبت ، صبر ، شکیبایی و گذشت نیست.

وسیله ای برای اهداف دیگر

گاهی انگیزه اصلی در تشکیل زندگی مشترک ،عشق به فرد مقابل و نیاز روان شناختی به زیستن با فرد مقابل نیست ؛ بلکه وی وسیله ای برای رسیدن به اهداف دیگر می شود . مثلاً خانمی که دوست دارد در خارج از کشور زندگی کند ، ممکن است با پیشنهاد فردی جهت ادامه زندگی مشترک در خارج با وی ازدواج کند ولی بعد از ورد به کشور خارجی ، در مدت کوتاهی از شریک زندگی اش جدا می شود.

فشار اجتماعی

تمام دوستان شما ازدواج کرده اند. اما شما هنوز مجرد هستید. اما مطمئن باشید که یکی دوتای آنها هم اکنون طلاق گرفته اند. پس خودتان باشید. هنگامی که خاله شما در مورد آنکه آیا تصمیم به ازدواج داری با خبر از شما سوال می کند به وی اعتنا نکنید. بهتر است تنها باشید تا آنکه با شخصی ازدواج کنید که سبب بدبختی شما گردد. هیچگاه تنها بخاطر آنکه متاهل هستیدمعیارهای خود را پایین نیاورید.

ازدواج به خاطر نجات یک انسان

گاهی انگیزه فرد برای ازدواج، نجات دادن شخص مقابل از تنهایی، فشارهای زندگی ، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و دلایل دیگراست. مثلاً دختری که وابستگی شدید به پسری دارد ، مسئولیت زندگی وی از جمله کار، مسکن و مسائل مالی را می پذیرد . چنین انگیزه هایی بعد از مدتی کوتاه رو به خاموشی می رود و در نهایت زندگی مشترک را با بحران مواجه می سازد.

ازدواج به خاطر رفع بحران

گاهی ازدواج به دلیل آسیب دیدگی جنسی ناخواسته، اتفاق می افتد. به این معنی که طرفین برای حمل این مشکل به ازدواج تن می دهند، چنین شرایطی بدون آمادگی لازم جهت ورود به این فضا، مخاطراتی را به دنبال دارد که در نهایت حداقل آن احساس به تله افتادن و حس اجبار به ازدواج با یکدیگر است . چنین شرایطی خطر پذیری فزاینده ای برای ادامه زندگی مشترک ایجاد خواهد کرد.

هیجان در زندگی

فرار کردن از حقیقت های زندگی یکی از دلایل بعضی از دختر و پسرها برای ازدواج است. بعضی از جوانان ازدواج می کنند نه به این دلیل که شخص مناسبی را برای ازدواج موفق یافته اند بلکه در بیشتر مواقع به خاطر آن که بهانه ای برای دور شدن از مشکلات و واقعیات زندگی خود داشته باشند، متاهل می شوند. زندگی این گونه از افراد خالی از شور و اشتیاق و هدف است. آن ها به جای آن که راه حل مشکل را در وجود خود بیابند، با این تصور که با ورود فرد دیگری زندگی شان از کسالت بیرون خواهد آمد ازدواج می کنند اما غافل از این که با این ازدواج آینده شان را هم به خطر می اندازند.

جذابیت ظاهری و جنسی

بسیاری افراد جذابیت جنسی را با عشق اشتباه می‌گیرند. بودن با یک فرد زیبا برای هر کسی لذت بخش می باشد. اما وقتی جذابیت جنسی محو می‌شود، موضوعات نادیده گرفته شده پیش از ازدواج، خود را نشان می دهند. اگر اعتماد متقابل، تفاهم و برنامه‌های مشترک برای آینده وجود نداشته باشد، ازدواج بر هم می خورد.

دور شدن از خانواده

برای خیلی از افراد مجرد زندگی در کنار خانواده طاقت فرسا می‌شود. در این مواقع دیگر انتخاب همسر مناسب برای فرد مطرح نیست. او ازدواج را راهی برای استقلال از خانواده می داند. نادیده گرفتن مسئولیت های ازدواج و زندگی با همسری که باب میل فرد نیست، رضایت از زندگی مشترک را از بین می برد.

پذیرش ازدواج به خاطر تهدید فرد مقابل

گاهی ممکن است دختر یا پسر با تهدید به خودکشی یا دیگرکشی یا تهدید منتهی به نقص عضو طرف مقابل ، به پذیرش ازدواج مجبور می شود . در تمام این موارد اولین نکته ای که باید توجه کرد این است فردی که به خاطر شکست و ناکامی به این رفتار یا تهدید روی می آورد و طرف مقابل را مجبور می کند که با او ازدواج کند ، چگونه می تواند زندگی مشترک آینده را اداره کند . این افراد احتمالاً مشکلات روانی یا شخصیت دارند و زندگی با آن ها سخت است.

ازدواج به خاطر بالارفتن سن

امروزه ، بنا به دلایل متعدد، سن ازدواج در بین جوانها بالا رفته و این مشکل خصوصاً برای دختران جامعه به خاطر مسائل فرهنگی استرس های متعددی را به دنبال داشته است . لذا گاهی ازدواج به خاطر ترس از تنهایی، از دست دادن زیبایی، از دست دادن والدین، کاهش شور زندگی و …. صورت می گیرد . در چنین فضایی امکان سازگاری با مشکلات زندگی ، ضعیف بوده و در نهایت ضریب ریسک این ازدواجها بالا می باشد.

اشتراک گذاری