امروز برابر است با :1403-05-06

چند مدل مقوا برای بسته ‌بندی جعبه دارو استفاده می‌ شود؟

بسته ‌بندی جعبه دارو یکی از حیاتی‌ترین بسته‌بندی‌های شناخته‌شده است. هنگام بسته ‌بندی دارو باید نکات مهمی را در نظر داشت که عدم توجه به آن‌ها فرآیند تولید و استفاده از بسته‌بندی‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. در حال حاضر بسته ‌بندی انواع دارو بطورمعمول به کمک مقوا انجام می‌گیرد. مقوا با دوام و مقاومت بسیار بالای خود یک متریال مناسب و محبوب به شمار می‌آید. در ادامه به معرفی و بررسی انواع مقوا جهت چاپ و بسته ‌بندی جعبه دارویی می‌پردازیم و درنهایت هریک را بطورکامل توضیح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

بسته ‌بندی جعبه دارو

بسته‌بندی بخش جدایی ناپذیر از محصولات دارویی است که می‌تواند آن‌ها را از عوامل آسیب‌زا مختلف ازجمله اکسیژن، رطوبت، گرما و… در امان دارد. چاپ جعبه دارویی به کمک مقواهای مختلف انجام می‌گیرد که مقوای ایندربرد یکی از آشناترین و محبوب‌ترین آن‌ها است. این نوع مقوا در بازار با نام مقوای بهداشتی معرفی و شناخته و در گرماژهای مختلف تولید می‌شود. البته فراموش نکنید که مقوای ایندربرد تنها مقوای بکاررفته در بسته ‌بندی جعبه دارو نیست و شما می‌توانید از دیگر مقواها نیز بهره گیرید.

مقوا چیست؟

همانطور که گفتیم مقوا یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین متریال‌ها جهت بسته‌بندی دارو است. بطورکلی می‌توان گفت مقوا در حقیقت شکل ضخیم‌تری از کاغذ است که سختی بسیار بالایی دارد و نور را از خود عبور نمی‌دهند. در حال حاضر مقوا به روش‌های مختلف و انواع گوناگون تهیه و تولید می‌شود اما وجه تمایز آن مربوط به مواد اولیه بکاررفته در ساخت مقوا است.

چند مدل مقوا برای بسته ‌بندی جعبه دارو استفاده می‌شود؟

مقواهای بسته‌ بندی جعبه دارو انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی و بررسی اصلی‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 مقوا ایندربرد

این نوع مقوا از محبوب‌ترین مقواهای بسته‌بندی محصولات غذایی و بهداشتی است که دو طرف آن با پالپ پوشانده شده است. به همین خاطر این نوع مقوا ظاهری سفیدرنگ دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که در تولید مقوای ایندربرد ضخامت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به این معنا که هرچه ضخامت این لایه‌ها بیش‌تر باشد، مقوا کیفیت بالاتری خواهد داشت.

ویژگی‌های مقوا ایندربرد

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی مقوای ایندربرد ظاهر سفیدرنگ آن است. البته این نوع مقوا بافت بسیار محکمی نیز دارد و قیمت آن با توجه به کیفیت بسیار بالا مقوا مناسب و مقرون به صرفه است. از دیگر ویژگی‌های مقوای ایندربرد می‌توان به سختی بالای آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که سختی این نوع مقوا باید در حدی باشد که مراحل چاپ متناسب با بسته‌بندی محصول درون آن بدون هیچ مشکلی ایجاد شود. استحکام و سختی این نوع مقوا نیز باید به گونه‌ای باشد که بدون تغییر فرم بسته بتوان محصولات مختلف را درون آن قرار داد.

مقوا پشت طوسی

مقوا پشت طوسی یکی‌دیگر از مقواهای بسته‌ بندی جعبه دارو است که در گرم‌های متنوع تولید و عرضه می‌شود و از دو لایه تشکیل شده است. لایه‌های این نوع مقوا بصورت طبیعی با صفحه‌های مخصوص مرطوب به یکدیگر می‌چسبند. همانطور که از نام این نوع مقوا مشخص است یک طرف آن سفید و طرف دیگر طوسی است.

ویژگی‌های مقوا پشت طوسی

همانطور که گفتیم مقوای پشت طوسی نوعی مقوا با ضخامت بسیار بالا است که نسبت به کاغذ ویژگی‌های منحصربه‌فردتری دارد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به تاشدن بهتر، جنس محکم‌تر، بریده‌شدن راحت و سریع و… اشاره کرد. قابلیت چاپ بالا و بازیافت از دیگر ویژگی‌های این نوع مقوا بسته‌ بندی جعبه دارو است. این نوع مقوا با طبیعت کاملاً سازگار است و استفاده از آن هیچ آسیبی به آن نمی‌رساند.

 

تفاوت مقوای ایندربرد با مقوای پشت طوسی

بطورکلی میان مقوای پشت طوسی و ایندربرد شباهت‌های بسیاری وجود دارد. اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن‌ها را یکسان دانست. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو نوع مقوا در میزان صیقلی‌بودن آن‌ها است.  مقوای پشت طوسی هوای بسیار بیش‌تری دارد. به همین جهت سطح آن زبرتر است. درنتیجه این امر چاپخان کیفیت چندان خوبی ندارد. در سمت دیگر میزان هوا در مقوای ایندربرد بسیار کم‌تر است و مقوا بافت متراکم‌تری دارد.  به همین خاطر وضوح آن بسیار بالاتر است و چاپ باکیفیت‌ بهتری انجام می‌گیرد.

مقوا پشت سفید

همانطور که از نام این نوع مقوا مشخص است قسمت پشتی آن سفید است و به سادگی می‌توان هر نوع چاپی را بر روی آن انجام داد. به عبارت دیگر می‌توان گفت کیفیت چاپ این نوع مقوا بسیار بالا است و پوشش جوهر روی آن تمیز و بدون مشکل ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که مقوای پشت سفید مانند دیگر مقواهای بسته ‌بندی جعبه دارو در گرماژهای متفاوت و سایزهای مختلف تولید و عرضه می‌شوند. جالب است بدانید که این نوع مقوا در برخی مواقع به‌عنوان کاغذ خوراکی معرفی و شناخته می‌شود البته این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه با این نام به ندرت معرفی می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های مختلف و بسیاری در حوزه تولید و عرضه انواع مقوا بسته ‌بندی جعبه دارویی ازجمله مقوای پشت سفید فعالی دارند. کیان مهر یکی از آشناترین و محبوب‌ترین این شرکت‌ها است که مقواهای بسیار باکیفیتی تولید می‌کند. مقواهای تولیدی این شرکت با رعایت تمام استانداردهای جهانی تولید می‌شوند و کیفیت نسبتاً بالا و خوبی دارند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به معرفی و بررسی مقواهای بسته‌ بندی جعبه دارو پرداختیم. همانطور که گفتیم بسته‌بندی بخش جدایی ناپذیر از محصولات دارویی است که می‌تواند آن‌ها را از عوامل آسیب‌زا مختلف ازجمله اکسیژن، رطوبت، گرما و… در امان دارد. چاپ جعبه دارویی به کمک مقواهای مختلف انجام می‌گیرد که مقوای ایندربرد یکی از آشناترین و محبوب‌ترین آن‌ها است. از دیگر مقواهای بسته ‌بندی جعبه دارو می‌توان به مقوای پشت طوسی، مقوای پشت سفید و… اشاره کرد. این نوع مقواها در گرماژهای مختلف تولید و عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب نمایید. پیشنهاد ما به شما این است که هنگام خرید مقوا بسته ‌بندی جعبه دارویی حتماً به سراغ برندهای معتبر روید تا به این ترتیب در دام محصولات تقلبی قرار نگیرید. کیان مهر یکی از بهترین برندهای تولید و عرضه انواع مقوا ازجمله مقواهای بهداشتی است که شما می‌توانید با بهترین قیمت ممکن مقوای موردنظر خود را خریداری نمایید.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر

اشتراک گذاری