امروز برابر است با :1403-05-06

6 ماده سمی خانگی که سلامت شما را تهدید می کنند !

ممکن است روز بدی در دفتر داشته باشید، اما وقتی به خانه رسیدید وارد فضای امن و آرامی می‌ شوید که می‌ توانید در آن در آرامش، استراحت کنید. اما، اگر به شما بگوییم که ممکن است آنطور که فکر می کنید ایمن نباشد، چه؟

در حالی که بسیاری از ما از خرید محصولات خانگی که می‌ توانند به تمیزتر، منظم‌ تر و راحت‌ تر جلوه دادن فضای ما کمک کنند، لذت می‌ بریم، برخی از اقلام روزمره که در کمین کابینت‌ ها و کمدهای ما هستند می‌ توانند برای سلامتی ما مضر باشند.

متخصصان بر این باورند که مردم باید در مورد خطرات وسایل سمی خانگی آموزش ببینند و آنها را تشویق کنند تا انتخاب‌ های ایمن‌ تری برای سلامتی و محیط زیست خود داشته باشند.

6 ماده سمی رایج اما اغلب نادیده گرفته شده

خوشبو کننده های هوا

آنها ترکیبات آلی فرار (VOCs) منتشر می کنند که می تواند سیستم تنفسی را تحریک کرده و آسم را تشدید کند. ترجیح دهید از جایگزین های طبیعی استفاده کنید یا به سادگی خانه خود را تهویه کنید.

ظروف نچسب

هنگامی که بیش از حد گرم می شود، پوشش دودهای سمی را آزاد می کند که دارای ترکیبات پرفلورینه (PFCs) هستند. اینها با مشکلات سلامتی مانند سرطان و آسیب اندام مرتبط هستند. از ظروف سرامیکی، فولادی ضد زنگ یا چدنی به عنوان جایگزین ایمن تر استفاده کنید.

محصولات پاک کننده

بسیاری از آنها حاوی مواد شیمیایی خشن مانند آمونیاک و سفید کننده هستند که می توانند پوست، چشم ها و مجاری تنفسی را تحریک کنند و ممکن است با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت شوند. پاک کننده های خود را با استفاده از سرکه، جوش شیرین و آب لیمو بسازید یا محصولات پاک کننده سازگار با محیط زیست و غیر سمی را انتخاب کنید.

آفت کش ها

آنها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می توانند منجر به سردرد، سرگیجه و حتی آسیب های عصبی با قرار گرفتن در معرض بیش از حد شوند. تکنیک های مدیریت یکپارچه آفات، مانند مهر و موم کردن شکاف ها و حذف منابع غذایی را تمرین کنید، یا روش های کنترل آفات طبیعی مانند خاک دیاتومه یا حشرات مفید را انتخاب کنید.

ظروف پلاستیکی مواد غذایی

برخی از پلاستیک‌ ها حاوی بیسفنول-A (BPA) و فتالات‌ ها هستند که می‌ توانند وارد غذا شوند، هورمون‌ ها را مختل کرده و به طور بالقوه باعث مشکلات رشدی شوند. از ظروف شیشه ای یا فولادی ضد زنگ برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید تا از شسته شدن مواد شیمیایی مضر جلوگیری کنید.

ورق های خشک کن

آنها مواد شیمیایی سمی مانند بنزیل استات و کلروفرم را آزاد می کنند که می تواند سیستم تنفسی را تحریک کرده و علائم آسم را تشدید کند. در عوض از توپ های پشمی خشک کن استفاده کنید یا به سادگی از آنها صرف نظر کنید تا در هنگام شستن لباس ها قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را کاهش دهید.

برخی از علائم نشان دهنده قرار گرفتن در معرض سموم رایج خانگی

مسائل تنفسی: خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس، یا تحریک گلو یا مجرای بینی.

تحریک پوست: بثورات، خارش یا قرمزی روی پوست.

تحریک چشم: قرمزی، آبریزش یا احساس سوزش در چشم.

سردرد یا سرگیجه.

تهوع یا استفراغ.

خستگی یا ضعف.

تغییر در رفتار یا خلق و خو.

اشتراک گذاری