امروز برابر است با :1403-02-23

والدین اغلب شما را به نام خواهر یا برادرتان صدا می زنند؟ به این دلیل

آیا تا به حال از سوی والدینتان حتی در بزرگسالی به نام خواهر یا برادرتان صدا زده شده اید؟ یا شاید شما به طور تصادفی دوست خود را به نام همکار خود صدا کرده اید. نه، به این دلیل نیست که والدین شما خواهر و برادرتان را بیشتر دوست دارند. یا وسواس کاری دارید پس چرا این اتفاق می افتد، به خصوص در مورد افرادی که ما بهترین آنها را می شناسیم؟

بر خلاف تصور رایج، همیشه نشانه فراموشی یا عدم توجه نیست. روان‌ شناسی برای این «لغزش‌ های فرویدی» که گاهی اوقات به آن‌ ها گفته می‌ شود، توضیحات جالبی ارائه می‌ دهد.

مغز ما اطلاعات افرادی را که می شناسیم در یک شبکه پیچیده ذخیره می کند. این شبکه که به عنوان شبکه معنایی ذهنی شناخته می شود، نام ها، چهره ها، شخصیت ها و روابط ما را با آن افراد به هم متصل می کند.

گاهی اوقات، هنگام بازیابی نام شخصی، اطلاعات نزدیک مرتبط دیگری فعال می شود که منجر به لغزش می شود. برای مثال، اگر در حالی که سعی می‌کنید نام والدینتان را به خاطر بسپارید، به دستاورد اخیر خواهر یا برادرتان فکر می‌ کنید، ممکن است نام آنها نا خواسته بر زبان شما ظاهر شود.

علم پشت عشق و نامگذاری نادرست عزیزانمان

تحقیقات سامانتا دفلر، دانشمند شناختی، لایه دیگری به این داستان اضافه می کند. مطالعه او که در مجله Memory and Cognition منتشر شده است نشان می دهد که نامگذاری اشتباه می تواند تحت تأثیر وضعیت عاطفی ما باشد. والدینی که فرزندان خود را با نام خواهر یا برادر صدا می زنند ممکن است ناخود آگاه در حال انعکاس زمان با فرزند دیگری باشند.

نکته مهم این است که این لزوماً نشان دهنده احساسات منفی نسبت به کودکی نیست که نامش اشتباه برده می شود. بلکه می تواند یک ارتباط عاطفی موقتی باشد که باعث ایجاد نام اشتباه می شود.

تحقیقات دفلر حتی یک ارتباط شگفت‌ انگیز بین نام‌ گذاری نادرست و عشق پیدا کرد! افراد در روابط عاشقانه گاهی اوقات شریک زندگی خود را با نام یکی از اقوام صدا می زنند، که نشان می دهد مغز ممکن است عزیزان را در همان “برکه” عاطفی در شبکه معنایی ذهنی دسته بندی کند.

فراتر از خانواده: اثر گروهی

نامگذاری اشتباه به خانواده محدود نمی شود. این مطالعه همچنین نشان داد که مغز ما افراد را در گروه‌ های اجتماعی دسته‌ بندی می‌ کند. اگر دوستانی با نام‌ های مشابه مانند «تاب» و «توبی» دارید، ممکن است به‌ دلیل شباهت آوایی، به‌ طور تصادفی آنها را با هم مخلوط کنید.

در حالی که نام‌ گذاری نادرست می‌ تواند کمی آزاردهنده باشد، معمولاً یک نقص بی‌ضرر در فرآیند های شناختی ما یا بازتابی از وضعیت عاطفی ما است.

مهم است که به یاد داشته باشید که صدا زدن نام اشتباه ممکن است اصلاً مربوط به شما نباشد. اگر کسی که به او اهمیت می دهید به طور تصادفی شما را با نام اشتباه صدا می کند، کمی درک و شوخ طبعی می تواند راه زیادی را برای شما ایجاد کند. از این گذشته، علم به ما می گوید که ممکن است حتی نشانه ای از محبت باشد!

اشتراک گذاری