امروز برابر است با :1403-05-06

اگر از دهانشویه ها استفاده می کنید پس باید بدانید

دهانشویه ها به یک عنصر اصلی در بسیاری از برنامه های روزانه بهداشت دهان تبدیل شده اند. امروزه در اکثر سوپرمارکت ها موجود است و نوید تنفس تازه و دندان های تمیز را می دهد. با وجود این، سؤالاتی در مورد تأثیر بالقوه آنها بر سلامت دهان و دندان وجود دارد.

اثرات استفاده مداوم روزانه از دهان شویه بر سلامت دهان

دهان‌ شویه به مکان‌ هایی می‌ رسد که دسترسی به آن برای مسواک یا حتی نخ دندان سخت است، به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک می‌ کند، نفس تازه می‌ دهد و خطر ایجاد حفره‌ ها را به دلیل وجود فلوراید کاهش می‌ دهد. برخی از دهانشویه ها هم هستند که به تقویت مینای دندان کمک می کنند.

این مسئله منجر به بهبود کلی بهداشت دهان و دندان می شود. با این حال، استفاده طولانی مدت برخی از اثرات منفی نیز دارد، از جمله محتوای الکل دهانشویه های ضد عفونی کننده که می تواند باعث خشکی دهان و در نهایت بوی بد دهان، اختلال در میکروبیوم دهان شود، و در برخی موارد، استفاده طولانی مدت می تواند علائم زمینه ای را پنهان کند که ممکن است نشان دهنده  سایر بیماری ها یا مشکلات باشد.

آیا دهانشویه ضد عفونی کننده میکروبیوم دهان را مختل می کند؟

دهانشویه ضد عفونی کننده می تواند میکروبیوم دهان را مختل کند و بر تولید اکسید نیتریک تأثیر بگذارد. میکروبیوم دهان یک اکوسیستم پیچیده است که هم حاوی باکتری‌ های مفیدی است که به تجزیه مواد غذایی برای جذب توسط بدن کمک می‌ کنند و هم باکتری‌ های مضری که می‌ توانند بر سلامت دهان و دندان ما تأثیر منفی بگذارند.

دهانشویه‌ های ضد عفونی‌کننده، مانند آن‌ هایی که حاوی کلرهگزیدین هستند، با مختل کردن دیواره‌های سلولی و غشای باکتری‌ ها، مهار آنزیم‌ هایی که برای رشد و تولید مثل باکتری‌ ها حیاتی هستند و بیوفیلمی که باکتری‌ ها در محیط دهان ایجاد می‌ کنند، را می‌ شکند. این اثر ضد میکروبی در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ های موجود در دهان، از جمله باکتری‌ های مفید و مضر، مؤثر است.

برخی از باکتری‌های موجود در میکروبیوم دهان برای تبدیل نیترات رژیم غذایی به نیتریت، که برای بدن برای تولید اکسید نیتریک – مولکولی مهم برای سلامت قلب و عروق، ضروری است، حیاتی هستند. با این حال، استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده می تواند جمعیت این باکتری های تولید کننده نیترات را کاهش دهد، pH دهان را تغییر دهد که به طور بالقوه منجر به کاهش تولید اکسید نیتریک می شود و بر سلامت قلبی عروقی تأثیر می گذارد.

استفاده از دهانشویه یک بار در روز در مقابل چندین بار در روز

استفاده از دهانشویه می تواند تعادل باکتری های مفید و مضر در دهان را تغییر دهد. برای دهانشویه هایی که عامل ضد عفونی کننده اصلی آنها الکل یا کلرهگزیدین است، استفاده مکرر می تواند باعث خشکی، احساس سوزش، التهاب بافت های دهان یا تغییر در ترکیب بزاق شود.

استفاده طولانی مدت از دهانشویه های ضد عفونی کننده در مقادیر زیاد نیز بسته به فرد می تواند اثرات سیستمیک داشته باشد. این اثرات می تواند شامل فشار خون بالا، سلامت روده و سوء تغذیه باشد، اما محدود به آنها نیست.

در حالی که استفاده کوتاه مدت ممکن است برای اهداف خاص سلامت دهان، مانند کاهش پلاک یا التهاب لثه مفید باشد، اثرات استفاده طولانی مدت و مکرر کمتر واضح است و ممکن است عواقب ناخواسته ای داشته باشد.

روش‌های جایگزین بهداشت دهان

  • دهانشویه های بدون الکل حاوی فلوراید یا عوامل ضد باکتری را امتحان کنید.
  • خمیر دندان با pH خنثی را انتخاب کنید.
  • از مسواک های برقی با موهای نرم استفاده کنید.
  • از مسواک های بین دندانی و نخ دندان برای کمک به دسترسی به مکان های سخت استفاده کنید.
  • به طور منظم برای معاینات دندانپزشکی بروید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • مصرف پروبیوتیک های خوراکی.
اشتراک گذاری