امروز برابر است با :1403-01-30

آیا می دانید بیت کوین چیست؟

مجله چرخونکی : بیت کوین ( bitcoin )، یکی از انواع کریپتو کارنسی ها ( cryptocurrency ) یا همان ارز های دیجیتال بوده که به صورت غیر متمرکز در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند. این ارز با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمز های دیجیتالی به دست می آید و همین امر باعث شده تا ارزش پولی داشته باشد. برای استخراج این رمز ارز ها از دستگاه های ویژه ای استفاده می شود که از مصرف برق بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل خیلی از کشور ها تولید آن ها را به صرفه نمی دانند.

از بین رمز ارز های موجود بیت کوین اولین و در واقع شناخته شده ترین آن ها می باشد که اولین بار در سال 2008 و پس از بحران به وجود آمده در آن سال توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول به دنیا معرفی شد، لازم به ذکر است که هویت ساتوشی ناکاموتو هنوز هم نامشخص می باشد.

روش کار بیت کوین به چه شکلی می باشد؟

بیت کوین یکی از اولین رمز ارزهایی است که از سیستم peer to peer استفاده می‌کند. در این سیستم مجازی، اطلاعات بین دو فرد و بدون دخالت هیچ‌گونه قدرت و دولت مرکزی اتفاق می‌افتد.

استفاده از این سیستم باعث تسهیل پرداخت‌های آنی می‌شود. افراد و کامپیوترهایی که در شبکهٔ بیت کوین به‌عنوان “واحدهای پردازش اطلاعات” مشغول به فعالیت هستند را گره (Node) و یا ماینر (Miner، با معنی تحت‌اللفظی “معدن کار”) می‌نامند.

ماینرها افرادی هستند که در قبال انجام محاسبات مربوط به شبکه بیت کوین، جایزه‌هایی را به‌شکل آزاد شدن مقادیری از بیت کوین یا دریافت مبلغی در قالب بیت کوین برای حق‌الزحمهٔ فعالیت‌هایشان دریافت می‌کنند.

ماینرها را می‌توان به نیروهایی غیرمتمرکز تشبیه کرد که در تلاش برای هر چه معتبرتر کردن شبکهٔ بیت کوین هستند.

بیت کوین‌های جدید با اندازه‌ای یکسان برای ماینرها آزاد می‌شوند. البته نکتهٔ مهمی که باید در نظر داشت این است که نرخ آزادسازی این بیت کوین‌ها به‌طور مرتب در حال کاهش است.

یعنی هر بار مدت‌زمان بیشتری و تعداد محاسبات بیشتری باید انجام شود تا ماینر بتواند به بیت کوین‌های جدید دسترسی پیدا کند. زیرا که تعداد کل بیت کوین‌های موجود استخراج شده و نشده برابر با 21 میلیون واحد است.
در حال حاضر، تنها 3 میلیون بیت کوین دیگر استخراج نشده‌اند. بیت کوین و رمز ارزهایی که با پروسه‌ای مشابه ساخته می‌شوند، یک مزیت نسبت به ارزهای رسمی دولت‌ها دارند، و آن اینکه تعداد آنها برخلاف ارزهای دولتی در طی زمان از حدی زیادتر نمی‌شود.

مزایای بیت کوین در چیست ؟

دیجیتالی بودن

«Bitcoin» یک ارز کاملا مجازی است که معادل فیزیکی ندارد. به همین دلیل برای ذخیره‌ آن به فضای خاصی نیاز ندارید.

شفاف است

تمام تراکنش‌های این رمزارز در دفترکلی که همه به اطلاعات آن دسترسی دارند ثبت می‌شود. هر کیف‌ پول یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دارد. کلید عمومی در تراکنش‌های ثبت شده قابل مشاهده است. با مراجعه به دفترکل مرکزی می‌توان میزان دارایی را مشاهده کرد.

امنیت بالایی دارد

این رمزارز روی شبکه بلاکچین که با استفاده از پروتکل‌هایی خاص، امنیت آن تضمین می‌شود کار می‌کند. نودها (چه نودهای معمولی و چه ماینرها) با پیروی از یک سری دستورات خاص به تایید یا رد تراکنش می‌پردازند. همچنین نودهای استخراج‌کننده یا ماینر، نقش اساسی در امنیت شبکه‌ دارند.

غیرمتمرکز است

بر خلاف ارزهای فیات رایج در کشورها، ارز دیجیتال، تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نیست. می‌توان این ویژگی را به طور همزمان، نقطه قوت و ضعف آن به شمار آورد. چون به دلیل نبود نظارت بر این سیستم، گزینه‌ای مناسب برای کلاه‌برداری به شمار می‌رود؛ کما اینکه تا به امروز بارها این اتفاق افتاده است.

سرعت بالا و کارمزد کم

نقل و انتقال دارایی توسط این رمزارز در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. این در حالی است که اگر تجار بخواهند به صورت بین‌المللی نقل و انتقالات مالی داشته باشند باید چند روز منتظر بمانند.

گذشته از این، کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال، بسیار کمتر از انتقال ارزهای فیات است. البته با افزایش سختی شبکه، کارمزد ارزهای رمزنگاری شده هم روندی صعودی به خود گرفته است.

تضمین انجام تراکنش

تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه‌ بیت‌ کوین به هیچ عنوان لغو نمی‌شوند. به همین دلیل اگر شما رمزارز خود را اشتباها به شخصی که نمی‌شناسید بفرستید دیگر امکان برگشت ارزهای دیجیتالی شما وجود ندارد. ولی اگر فرد را بشناسید تنها با ارسال مجدد فرد، ارزهای شما بازگردانده می‌شوند.

این ویژگی برای تضمین انجام تراکنش به شبکه اضافه شده است. به این ترتیب، گیرنده به هیچ عنوان نمی‌تواند ادعا کند که رمزارزها را دریافت نکرده است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین چه مواردی است؟

عرضه و تقاضا

در هر ارز، کالا و خدمات، اگر تقاضا زیاد باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. از سال ۲۰۱۷ که افراد بیشتری با بلاکچین و کاربرد آن آشنا شدند، افراد بیشتری خواهان این ارز دیجیتال شدند. همین موضوع باعث شد که قیمت آن به دلیل تقاضای بیشتر بالا رود.

فورک

«فورک» نیز از عواملی است که بر تمام رمزارزهای پیاده شده بر بستر بلاک چین تاثیر می‌گذارد.

در بسیاری از مواقع به دارندگان کیف‌پولی خاص پس از انجام فورک گفته می‌شود که اگر مقداری خاص از «Bitcoin» را داشته باشید، مقداری از بیتکوین‌کش نیز به شما تعلق می‌گیرد.

همین موضوع باعث می‌شود که افراد، دارایی ارز دیجیتال خود را افزایش دهند یا حتی اگر هیچ موجودی ندارند اقدام به خرید کنند. البته موارد استثنا نیز وجود دارد.

هاوینگ

هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج هر چهار سال که باعث ایجاد تورم منفی می‌شود بر قیمت این رمزارز موثر است. در ابتدا پاداش استخراج ۵۰ واحد بود، سپس ۲۵ و بعد به ۵/۱۲ رسید و در اردیبهشت سال ۹۹ به ۲۵/۶ واحد رسید. این مورد باز هم به داستان عرضه و تقاضا اشاره دارد. بیت کوین روز به روز شناخته شده‌تر می‌شود، افراد بیشتری آن می‌پذیرند و خواهان آن هستند. از طرف دیگر با گذشت زمان، عرضه‌ آن کم و کمتر می‌شود و همین موضوع باعث بالاتر رفتن قیمتش می‌شود.

قوانین رگولاتوری

اینکه دولت‌ها در قبال بیت کوین چه سیاستی را اتخاذ کنند می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر قیمت آن داشته باشد. مواردی همچون «گرفتن مجوز برای ورود ماینر» و به طور کلی مقبولیت رمزارزها از طرف دولت بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارد.

عده زیادی به علت مشکلات احتمالی در کشورهایی که رمزارزها را ممنوع کرده‌اند از فعالیت در این حوزه منصرف شده‌اند.

رویدادهای سیاسی

هیچ‌وقت فراموش نکنید که پول ترسو است و به دنبال یک جای امن می‌گردد. مثلا امروز در بورس است، فردا در طلا و بعد هم در بازار کریپتوکارنسی. عبارتی به نام «اسمارت مانی» یا «پول هوشمند» در اقتصاد وجود دارد که می‌گوید «پول هوشمند در اوج بازار گاوی از آن خارج شده و به بازاری می‌رود که هنوز رشد خود را آغاز نکرده است.»

دارندگان پول هوشمند با تحلیل‌های درستی که از اتفاقات سیاسی دارند خیلی زودتر از افراد عادی می‌توانند تاثیر اتفاقات سیاسی همچون روابط کشورها با هم را تحلیل کرده و به این ترتیب روی ارزش رمزارزها تاثیرگذار باشند.

رسانه‌ اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی همچون «ردیت»، «توئیتر» و … نیز بر قیمت رمزارزها تاثیرگذار هستند. زمانی که تعداد توئیت‌ها در رابطه با بیت کوین بالا می‌رود احتمالا باید منتظر تاثیر آن توئیت‌ها بر قیمت باشیم. بسته به اینکه توئیت‌ها منفی یا مثبت باشند می‌توانند قیمت را افزایش یا کاهش دهند.

همچنین با بررسی «گوگل ترندز» می‌توان دریافت که کاربران گوگل به چه میزان رمزارزها را جستجو کرده‌اند. وقتی میزان جستجو زیاد شود یعنی می‌توان احتمال داد که منابع مالی زیادی وارد این بازار می‌شوند.

اشتراک گذاری