در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، وقتی ژاپن هنوز در تب و تاب دوران حباب اقتصادی بود، شرکت Yamaha تصمیم گرفت تا جاه طلبی های خود را از پیست های فرمول یک به جاده بیاورد.
نتیجه جاهطلبی یاماها، خودرویی شد بهنام Yamaha OX۹۹-۱۱؛ یک سوپر اسپرت افسانه ای که هرگز وارد تولید انبوه نشد، اما همچنان در ذهن عاشقان خودرو باقی مانده است.
پیشرانه OX۹۹-۱۱ از موتور فرمول یک Yamaha OX۹۹ V۱۲ الهام گرفته بود. این موتور ۱۲ سیلندر، البته برای استفاده در جاده، کمی از قدرت خود را کاهش داد، اما همچنان نشانه ای از قدرت خالص دنیای مسابقات بود. بدنه این خودرو از فیبر کربن ساخته شده بود و سیستم تعلیق آن هم کاملاً مسابقه ای طراحی شده بود.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد OX۹۹-۱۱، جایگاه راننده بود. راننده در وسط خودرو می نشست و صندلی کوچک دیگری درست پشت او قرار میگرفت. این چیدمان، حس ناب مسابقه و تمرکز کامل بر رانندگی را ایجاد می کرد؛ تجربه ای که در کمتر خودرویی در آن زمان وجود داشت.
اما با ترکیدن حباب اقتصادی ژاپن، پروژه OX۹۹-۱۱ متوقف شد. تنها ۳ نمونه اولیه از این خودرو ساخته شد و امروز هر سه به عنوان یادگارهای منحصر به فرد از رویای ناتمام Yamaha شناخته می شوند. یکی از این سه خودرو حتی در سال ۲۰۲۰ به صورت عمومی برای فروش گذاشته شد.
OX۹۹-۱۱ نشان می دهد که چگونه صنعت خودروسازی ژاپن، حتی در دوران بحران، در پی خلق خودروهایی بود که مرز میان مسابقه و جاده را از میان بردارند.
خبر آنلاین