امروز برابر است با :1403-09-04

به این دلیل پرتقال را در توری قرمز می‌ فروشند!

مطالعه‌ ای جدید نشان می‌ دهد قرار دادن میوه‌ ها در توری‌ هایی با رنگ خاص ترفندی است که برای بهتر جلوه دادن میوه‌ ها استفاده می‌ شود.

آیا تا به‌ حال به این موضوع فکر کرده‌ اید که چرا پرتقال‌ ها اغلب در آن کیسه‌ های توری قرمز عجیب فروخته می‌ شوند؟ بد نیست بدانید این ترفندی زیر کانه است که توسط تولیدکنندگان مواد غذایی و سوپر مارکت‌ ها برای فریب‌ دادن حواس و ترغیب شما به خریدن میوه‌ های بیشتر استفاده می‌ شود.

توری پلاستیکی قرمز یا نارنجی اطراف میوه به ایجاد این تصور کمک می‌ کند که پوست پرتقال پر رنگ‌ تر است و آن را آب‌ دارتر و جذاب‌ تر نشان می‌ دهد. اگر میوه نارس باشد، تور رنگی همچنین از سبز بودن آن کم می‌ کند و نارنجی بودن آن را بیشتر نشان می‌ دهد و موجب می‌ شود رسیده‌ تر به‌ نظر برسد.

به‌ طور مشابه، لیمو ها را اغلب در کیسه‌ های توری زرد قرار می‌ دهند تا رنگ طبیعی آن‌ ها تقویت شود. اگر آن‌ ها را در کیسه‌ های قرمز قرار دهند، نارنجی به نظر می‌ رسند و از جذابیت آن‌ ها کاسته می‌ شود.

اصل مورد بحث مبتنی‌ بر توهم کانفِتی (کاغذرنگی) است؛ پدیده‌ ای بصری که در آن ادراک رنگ‌ ها به‌ شدت تحت‌ تأثیر بافت اطراف است. در این توهم نوری، توپی با رنگ خنثی در شبکه‌ ای از خطوط با رنگ‌ های متفاوت قرار می‌ گیرد. وقتی خطوط یک رنگ خاص در پیش‌ زمینه قرار دارند، به‌ نظر می‌ رسد رنگ توپ با رنگ آن خطوط آمیخته می‌ شود.

در مطالعه‌ای جدید، کارل گگنفورتنر، روانشناس از دانشگاه گیسن آلمان توضیح می‌ دهد که چگونه کیسه‌ های نارنجی سوپر مارکت‌ ها از توهم کانفتی بهره‌ برداری می‌ کنند. او می‌ نویسد: «من شنبه‌ ها در بازار محلی از هلگا، میوه‌ فروش مورد علاقه‌ ام، آب پرتقال می‌ خرم. در یکی از روزهای اخیر همان‌ طور که در تابستان آلمان انتظار می‌ رود، او پرتقال رسیده‌ ی خوبی نداشت. بعداً، وقتی در فروشگاه دیگری توقف کردم، به‌نظر می‌ رسید پرتقال‌ های رسیده‌ ی فراوانی دارد و من هم یک بسته از آن‌ ها را خریداری کردم که در توری نارنجی بسته‌ بندی شده بود. وقتی در خانه پرتقال‌ ها را از توری بیرون آوردم، معجزه‌ ای رخ داد و پرتقال‌ های نارنجی زیبا سبز رنگ شدند!» او برای تأیید ادعای خود عکس‌ هایی نیز ارائه می‌ کند.

گگنفورتنر در مقاله خود می‌ نویسد، ادغام رنگ تأثیری قوی بر ظاهر رنگ دارد و پرتقال سبز رنگ را به نارنجی زیبا تبدیل می‌ کند و میوه‌ فروش‌ ها مدت‌ها است این موضوع را می‌ دانند. با نگاهی به اطراف در سوپر مارکت‌ های معمولی، به راحتی می‌ توان دید که میوه‌ ها و سبزیجات (مانند لیمو، پیاز، کدو سبز یا حتی سیب زمینی) معمولاً در توری‌ هایی بسته‌ بندی می‌ شوند که آن‌ ها را بهتر نشان دهد.

مقاله توضیح می‌ دهد که توهم کانفتی بر این اصل استوار است که مغز ما برای پردازش دید محیطی و درک رنگ برنامه‌ ریزی شده است. در اصل، هدف مغز ما این است که تجربه‌ ای روان و یکپارچه برایمان فراهم کند که به راحتی آن را درک کنیم. وقتی توری قرمز روی پرتقال قرار داده می‌ شود، مغزمان رنگ‌ های مجاور را ادغام می‌ کند تا آنچه را که می‌ بینیم، ساده کند.

مشخص نیست که آیا ترفند قرار دادن میوه‌ ها در توری‌ های با رنگ خاص واقعاً فروش پرتقال را افزایش م ی‌دهد یا خیر، اگر چه پژوهشگران می‌ توانند مطالعه‌ای در این‌ باره انجام دهند.

منبع: خبر آنلاین

اشتراک گذاری