امروز برابر است با :1404-01-12

شیائومی و سامسونگ در صنعت خودرو متحد می‌ شوند!

رئیس هیئت مدیره سامسونگ، با لی جون مدیر عامل شیائومی، در کارخانه خودروهای الکتریکی این شرکت در پکن دیدار کرد. این رویداد که نخستین دیدار رسمی بین این دو غول فناوری در هفت سال گذشته محسوب می‌ شود، می‌ تواند به طور چشمگیری بازار خودروهای الکتریکی را متحول کند. این ملاقات، نشانه‌ ای از همکاری احتمالی بین این دو رقیب دیرینه در بخش خودروهای الکتریکی است.

شیائومی در سال نخست عرضه خودروی SU7، موفق به فروش ۱۳۷,۰۰۰ دستگاه و کسب درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری شد. این شرکت برنامه‌ هایی برای افزایش تولید به ۳۵۰,۰۰۰ خودرو در سال ۲۰۲۵ و ورود به بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۷ در سر دارد. این برنامه شیائومی، تقاضای بسیار زیادی را برای قطعات مختلف ایجاد می‌ کند که اکوسیستم سامسونگ در تأمین آن‌ ها برتری دارد. این قطعات شامل باتری‌ های پیشرفته، نمایشگرهای خودرو، تراشه‌ های هوش مصنوعی و سیستم‌ های اطلاعات و سرگرمی می‌ شود.

تحلیلگران فعال در عرصه صنعت معتقدند که با توجه به محل برگزاری این ملاقات و همچنین سطح بالای مقامات شرکت‌ کننده، به احتمال زیاد مذاکرات از مرحله مقدماتی فراتر رفته است. این شرکت‌ ها از دیرباز روابط تجاری مستحکمی را در زمینه تامین قطعات حفظ کرده‌ اند. به عنوان مثال، شیائومی برای تولید گوشی‌ های خود، تراشه‌ های حافظه، حافظه‌ های فلش NAND و نمایشگرهای OLED را از سامسونگ تهیه می‌ کند. این همکاری‌ ها، بستری مناسب برای توسعه همکاری در حوزه خودروهای الکتریکی فراهم می‌ آورد.

ورود به بازار زنجیره تامین خودروهای الکتریکی می‌تواند برای شرکت سامسونگ نیز مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد. این غول فناوری کره‌ ای در بخش اصلی تولید نیمه‌ هادی‌ خود با چالش‌های متعددی روبرو بوده است. به عنوان نمونه، سامسونگ نتوانست تراشه‌ های اگزینوس ۲۳۰۰ و اگزینوس ۲۵۰۰ را در زمان مقرر آماده کند و در نتیجه، شرکت گوگل برای تولید تراشه تنسور G5 به شرکت TSMC روی آورد.

به منظور ایجاد ثبات در زنجیره تامین خودرو، تنوع بخشیدن به آن امری ضروری است. شرکت‌ های وابسته به سامسونگ، با تامین حدود ۶۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروهای الکتریکی مدرن، به عنوان شریکی ایده‌آل برای دستیابی به اهداف تولید بلند پروازانه شیائومی مطرح می‌ شوند.

اگر چه هیچ یک از این شرکت‌ ها جزئیات مشخصی از همکاری خود را تایید نکرده‌ اند، اما برگزاری این دیدار سطح بالا، احتمال انتشار قریب‌ الوقوع اطلاعیه‌ های رسمی را تقویت می‌ کند. چنین مشارکتی، نمونه‌ ای نادر از همکاری بین رقبای بازار گوشی‌ های هوشمند به شمار می‌ رود. این رویداد، به وضوح نشان می‌ دهد که بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری خودروهای الکتریکی، چگونه می‌ تواند منجر به شکل‌ گیری اتحادهای غیر منتظره در میان صنایع فناوری و خودروسازی شود.

اشتراک گذاری