امروز برابر است با :1403-02-07

چگونه طراحی شبکه را انجام دهیم: 6 گام برای طرح موثر

شبکه راهی برای رایانه‌ها فراهم می‌کند تا به هم متصل شوند و داده‌ها را به طور همزمان با یکدیگر تبادل کنند. این امر به اعضای یک سازمان ها اجازه می دهد تا وظایف را به سرعت انجام دهند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و هر گونه مسئولیت محاسباتی را که به یک شبکه کار متکی است انجام دهند. پس برای هر مجموعه ای مهم است که اطمینان حاصل کند طراحی شبکه آنها متناسب با نیازشان است.

طراحی شبکه چیست؟

طراحی شبکه یا ایجاد توپولوژی شبکه، برنامه ریزی و ترسیم زیرساخت یک شبکه فناوری اطلاعات است. این امر مستلزم شناسایی الزامات طراحی مختلف شبکه و ایجاد طرحی است که هم با آن الزامات هماهنگ باشد و هم بتواند با موفقیت اجرا شود. طراحی شبکه در شروع کار امری ضروری است، زیرا هر سازمان‌ نیازمندی‌های منحصر به فردی برای شبکه کامپیوتری خود خواهد داشت.
این امر بسیار جدی باید گرفته شود. در صورت گستردگی و نیاز به کار تحصصی، از شرکت هایی مانند تیما شبکه که سابقه و تخصص زیادی در حوزه طراحی شبکه دارند، بهره بگیرید.

نحوه طراحی شبکه

طراحی شبکه کاربردی برای سازمان شما منجر به روان‌تر شدن وظایف رایانه‌ای و عملیات تجاری کارآمد می‌شود. به اصل ماجرا میپردازیم. در اینجا پنج مرحله کلیدی برای نحوه طراحی شبکه آورده شده است:
• الزامات شبکه را یادداشت کنید:
هرفردی ممکن است نیازهای کمی متفاوت لز دیگری داشته باشد که به اندازه یک سازمان و عملیاتی که با استفاده از شبکه انجام خواهد شد، بستگی دارد. در نظر بگیرید که آیا شبکه به کاربرانی که همگی در یک طبقه با یک شبکه محلی (LAN) هستند خدمات ارائه می دهد یا اینکه آیا شبکه چند سطح را در بر می گیرد. این شبکه همچنین ممکن است با یک شبکه منطقه ای پردیس (CAN) یا شبکه گسترده (WAN) به سراسر یک محوطه دانشگاه یا حتی مایل ها از هم فاصله داشته باشد، در تعامل باشد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد شبکه میتوانید اینجا را مطالعه بفرمایید.
• وسایل لازم را انتخاب کنید:
سخت افزار و نرم افزاری که در شبکه شما استفاده می شود را تعیین کنید. چند نمونه ازدستگاه های شبکه استاندارد شامل مواردی مانند سرورهای شبکه، اتصال اینترنتی قابل اعتماد، مودم ها، روترها و فایروال ها هستند. انواع کامپیوترهایی که به شبکه وصل خواهند شد، سیستم عامل، برنامه ها و موارد دیگر، همگی بر روی شبکه به عنوان یک کل تأثیر دارند، بنابراین مهم است که آنهایی را انتخاب کنید که با یکدیگر سازگار باشند.
• توپولوژی شبکه را تعیین کنید
انواع مختلفی از توپولوژی شبکه وجود دارد، بنابراین شما باید یکی را انتخاب کنید که نیازهای سازمان را برآورده کند و اجازه دهد عملیات به طور موثر تکمیل شود. انواع توپولوژی شبکه شامل حلقه، ستاره، باس، مش، درختی و غیره است. نیازهای شبکه شما هر چه باشد، می توان از یکی از این انواع استفاده کرد یا تغییراتی اعمل کرد تا به شما در رسیدن به استانداردهای شبکه سازمانتان کمک کند.
• اتصالات شبکه را ترسیم کنید
اتصالاتی را که باید در شبکه شما ایجاد شوند را ترسیم کنید. اتصالات نقاط ارتباطی هستند و هر کدام مسئولیت خاصی بر عهده دارند. عدم رعایت استاندارد و بدون بررسی میزان بار و نیاز، سبب تبدیل شدن این اتصالات به گره کار خواهد شد.
• یک طرح برای اجرای موفق طراحی ایجاد کنید
پس از تکمیل طراحی شبکه، آماده سازی برای اجرای طرح در محیط IT خود را آغاز کنید. یک طراحی شبکه عالی تنها در صورتی برای سازمان شما مفید خواهد بود که به درستی اجرا شود. پس از اجرای طرح، می‌توانید از ابزارهای نظارت شبکه برای اطمینان از عملکرد خوب طراحی خود استفاده کنید.

6 گام مناسب برای طراحی شبکه

در اینجا شش روش برتر برای طراحی شبکه سازمان شما آورده شده است:

1- ساده کردن

بهترین طرح های شبکه دارای اتصالات ساده و سرراست هستند و همه چیز در طراحی هدف خاصی را دنبال می کند. از افزودن اجزای غیر ضروری به شبکه خود یا ایجاد اتصالات غیر ضروری خودداری کنید. این کار راه اندازی، کارکرد و در صورت نیاز بازیابی را آسان تر می کند.

2- امنیت

فایروال مناسب را برای محافظت از شبکه سازمان خود نصب کنید. فایروال به شما این امکان را می دهد که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را در نقاط ورودی و خروجی مختلف خود مشاهده کرده و از ورود هکر ها جلوگیری کنید. بسته به اندازه سازمان شما، ممکن است به چند فایروال نیاز داشته باشید یا یکی کافی باشد.

3- مستند سازی

طراحی شبکه خود را ثبت کرده و در اسناد IT خود ذخیره کنید. SOP شرکت و سایر دستورالعمل های مربوط به راه اندازی و عملکرد شبکه شما نیز باید مستند باشد. اگر چیزی نیاز به تغییر داشته باشد، مشکلی در شبکه شما پیش بیاید که مستلزم رفع مشکل باشد، ، یا اگر محیط IT شما در حالت بازیابی کامل فاجعه قرار گیرد، اسنادی برای کمک به بازیابی و راه اندازی شبکه خود ارائه خواهید کرد.

4- مقیاس پذیری را در نظر بگیرید

همانطور که تجارت شما رشد می کند، شبکه شما نیز با آن توسعه پیدا میکند.پس باید نیازهای رو به رشد شرکت را برآورده کند. از هم اکنون شبکه خود را به صورت کاربردی طراحی کنید تا این قابلیت را داشته باشد که هم حالا به خوبی کار کند و همچنین در آینده تغییر کند و تکامل یابد.

5- نظارت کنید

به طور مداوم شبکه خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که همه دستگاه ها به درستی کار می کنند. نظارت فعال، از آپتایم بالای شبکه پشتیبانی می کند، زیرا به شما امکان می دهد دید واضحی از آنچه به طور موثر کار می کند و آنچه ممکن است کم باشد را مشاهده کنید. اگر بتوانید نقاط ضعف را در طراحی شبکه خود در مراحل اولیه مشخص کنید، می توانید آن مشکلات را برطرف کرده و طرح را در اسناد سازمان خود به روز کنید.

6- در صورت نیاز تغییرات ایجاد کنید

فقط به این دلیل که طراحی شبکه نهایی شده است به این معنی نیست که تغییر ناپذیر است. اگر جنبه خاصی در طراحی شبکه شما به اندازه برنامه ریزی اولیه موثر عمل نمی کند، تغییراتی در طراحی ایجاد کنید. میتوانید موارد حیاتی را با کارفرما یا سازمان خود مطرح کنید و بهترین حالت را داشته باشید.

اشتراک گذاری