امروز برابر است با :1403-06-26

چگونه از شر بوی بد زیر بغل خلاص شویم + نکات

احتمالاً می خواستید بفهمید که چگونه سریع از شر بوی زیر بغل خلاص شوید. به همان اندازه که ما دوست داریم با دوش گرفتن هر زمان که بوی زیر بغل می آید، سر حال شویم، این همیشه ممکن نیست. خوشبختانه راه های آسانی وجود دارد که از بوهای بد زیر بغل جلوگیری می کند.

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

بوی زیر بغل به دلیل تعامل عرق و باکتری روی پوست ایجاد می شود. عرق از طریق دو نوع اصلی غدد عرق در سراسر بدن دفع می شود: اکرین و آپوکرین. غدد عرق آپوکرین عمدتاً در نواحی مانند زیر بغل، کشاله ران و پوست سر یافت می شوند. آنها معمولاً مسئول بوی بد زیر بغل هستند.

 چه چیزی احتمال بوی بد زیر بغل را افزایش می دهد؟

یائسگی

کاهش استروژن می تواند باعث تعریق شبانه و گرگرفتگی شود و تولید عرق را افزایش دهد. و در طول یائسگی، زنان ممکن است مقادیر بیشتری از تستوسترون داشته باشند، که ممکن است باکتری های بیشتری را به سمت تعریق بکشد و باعث بوی بد زیر بغل شود.

برخی از شرایط سلامتی

هیپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد)، سرطان، دیابت، مشکلات تیروئید و اختلالات متابولیک می تواند باعث ایجاد یا تشدید بوی بدن شود.

برخی از داروها

برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای میگرن، داروهای ضد درد تجویزی و حتی برخی از مسکن‌ های OTC (NSAIDs) می‌ توانند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شوند که در آن تعریق یک عارضه جانبی است که می‌تواند منجر به افزایش بوی بد شود.

استرس

استرس عاطفی سطح کورتیزول را در بدن ما افزایش می دهد و همچنین می تواند غدد آپوکرین را فعال کند. یک بررسی در فارماکولوژی و فیزیولوژی پوست نشان داد که عرق ناشی از استرس منجر به خروجی بالاتر عرق در غدد آپوکرین می شود که به بوی نامطبوع زیر بغل کمک می کند.

چگونه از شر بوی زیر بغل خلاص شویم

زیر بغل‌ های عرق‌ زده نباید بلای جان شما باشد. راه‌ هایی نیز وجود دارد که می‌ توانید از رایحه‌ های بد بو پیشی بگیرید.

از ضد تعریق استفاده کنید

ضد تعریق حاوی کلرید آلومینیوم که برای کاهش تعریق ساخته شده است. ضد تعریق بالینی موثرتر هستند، اما گران تر هستند و پتانسیل تحریک بیشتری برای پوست دارند.

برای بهترین فواید، آن را در شب استفاده کنید. غدد عرق ما معمولاً در شب کمتر فعال هستند، و به مواد فعال اجازه می‌ دهد تا پلاگین مؤثرتری در مجاری عرق ایجاد کنند و میزان عرق تولید شده در روز بعد را کاهش دهند. البته شما همچنان می توانید برای محافظت بیشتر از ضد تعریق در صبح و شب نیز استفاده کنید.

صابون خود را تعویض کنید

این ممکن است واضح باشد، اما بهداشت خوب شاید بهترین راه برای خلاص شدن از شر بوی زیر بغل باشد.روش‌ های بهداشتی ضعیف می‌ تواند منجر به تجمع عرق و باکتری شود و در نتیجه بوی قوی‌ تری ایجاد کند.

استفاده از صابون ضد باکتری در حمام می تواند کمک کننده باشد. دکتر مینا خاطرنشان می‌کند: این نوع صابون می‌ تواند به حذف باکتری‌ های روی پوست کمک کند و می‌ تواند در توقف بوی بدن مؤثر باشد. فقط توجه داشته باشید که صابون های ضد باکتری می توانند باعث تحریک یا خشکی پوست برخی افراد شوند.

از الکل استفاده کنید

آیا می‌ دانید آن الکل کوچکی که پرستار قبل از تزریق واکسن روی بازوی شما می‌ مالد؟ آنها می توانند به خلاص شدن از شر بوی زیر بغل نیز کمک کنند. مالیدن الکل موجود در پد، باکتری‌ های روی پوست و میکروب‌ های تولیدکننده بو را کاهش می‌ دهد.

اگر نمی‌ دانید چگونه از پدها برای از بین بردن بوی زیر بغل استفاده کنید، می‌ توانید روزی یک یا دو بار آن‌ ها را روی پوست خود بکشید.

موهای زیر بغل خود را بزنید

موهای زیر بغل می توانند سطحی برای رشد و تکثیر باکتری ها باشند. هر چه مو بیشتر باشد، احتمال بوی بد بدن بیشتر می شود.

لباس ضد رطوبت بپوشید

لباس های ساخته شده از پارچه های فتیله ای مانند پلی استر، نایلون یا بامبو عرق را از پوست شما دور می کند. این کار اجازه می دهد تا رطوبت به هوای بیرون تبخیر شود، شما را خشک نگه می دارد و به حداقل رساندن بوی بدن کمک می کند.

نتیجه گیری

اگر راه‌ حل‌ های فوق کارساز نبود، پزشک ممکن است یک داروی ضد تعریق تجویزی یا یک داروی موضعی را پیشنهاد کند که می‌ تواند به تعریق بیش از حد کمک کند. اگر داروی موضعی مشکل را برطرف نکند، ممکن است یک داروی خوراکی تجویز شود.

اشتراک گذاری