امروز برابر است با :1403-02-14

چطور بوی دهان را پس از خوردن پیاز یا سیر رفع کنیم؟

پیاز و سیر جزء اصلی بسیاری از غذاهای سراسر جهان هستند و به غذاهای بی شماری طعم لذیذی می بخشند. اما بیایید صادق باشیم، آنها یک عارضه جانبی نه چندان خوشایند نیز دارند: بوی بد دهان.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا این بو تا ساعت ها حتی پس از مسواک زدن باقی می ماند؟ ما نکاتی برای رفع آن ارائه را با شما به اشتراک می گذاریم.

چگونه آنها در بدن ما هضم می شوند؟

پیاز و سیر، در حالی که فواید زیادی برای سلامتی دارند، حاوی فروکتان ها و ترکیبات گوگردی هستند که می توانند تنفس شما را بد بو کنند. پیاز خام به ویژه مشکل ساز است زیرا غلظت بیشتری از این ترکیبات دارد. آشپزی به تجزیه برخی از آنزیم ها کمک می کند و هضم آنها را آسان تر می کند.

بوی قوی سیر از آلیسین می آید، ترکیبی که هنگام خرد کردن یا له کردن آن آزاد می شود. با این حال، این ترکیب مفید به مولکول‌ های دیگر حاوی گوگرد نیز تجزیه می‌ شود که وارد جریان خون شما می‌ شوند و در نهایت به ریه‌ های شما می‌ رسند و باعث این بوی سیر در تنفس شما می‌ شوند.

چرا بوی سیر و پیاز در تنفس اثر ماندگاری طولانی دارد؟

مقصر بوی بد دهان طولانی مدت، مولکولی به نام آلیل متیل سولفید (AMS) است. برای پیاز و سیر، AMS وارد جریان خون می شود و به ریه ها می رود، جایی که از طریق تنفس شما دفع می شود و آن رایحه پیاز یا سیر را حمل می کند.

بنابر این، چگونه این اتفاق می افتد؟ شکستن AMS بسیار سخت است. از معده شما به روده کوچک می رود. از آنجایی که به اندازه کافی کوچک است که وارد جریان خون ما شود، به بیرون تراوش کرده و از روده به کبد می رسد و با مواد مغذی موجود در خون که توسط ورید پورتال کبدی حمل می شود مخلوط می شود. کبد این نگهبان بزرگ امنیتی است که اجزایی را که در خون گردش نمی کنند، تجزیه یا متابولیزه می کند.

به این فرآیند سم زدایی می گویند. اگرچه AMS یک سم نیست، کبد ما هنوز سعی می کند آن را تجزیه کند. اگر پیاز خام زیادی بخورید، کبد ما غرق می شود و اجازه می دهد از آن عبور کند. دقیقاً همان مکانیسم زمانی که الکل بیش از حد مصرف می شود نیز قابل اجرا است، زیرا کبد نمی تواند بیش از مقدار مشخصی پردازش کند.

از اینجا، AMS همراه با خون به شریان ریوی ریه ها می رود، جایی که توسط ریه های ما بیرون کشیده می شود، زیرا فرار است و سپس با نفس ما به بیرون فرستاده می شود.

همین فرآیند در مورد سیر نیز صدق می‌ کند، با این تفاوت که در مورد سیر، تعداد مولکول‌ های مورد نیاز برای تجزیه در مقایسه با پیاز بسیار بیشتر است. از این رو، حتی غدد عرق ما نیز سیر را از سیستم خارج می کنند.

رفع بوی بد دهان بعد از مصرف سیر و پیاز

در اینجا چند روش برای مبارزه با بوی تنفس پیاز و سیر آورده شده است:

  • اسید سیتریک برای نجات: افزودن کمی آب لیمو یا لیموترش به پیاز خام می تواند به خنثی کردن آنزیم های ایجاد کننده بو کمک کند.
  • قدرت گیاهان: رزماری و پونه کوهی، سرشار از رزمارینیک اسید، می توانند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کنند.
  • میوه و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات خام مانند کاهو، سیب یا برگ نعناع می توانند به تازگی نفس شما کمک کنند.
  • نوشیدن: چای سبز با پلی فنول هایش یا شیر با محتوای چربی بالاتر می تواند به پوشاندن بو کمک کند.

بنابراین، دفعه بعد که از یک غذای خوشمزه پیاز یا سیر لذت بردید، نگران نباشید! با استفاده از این نکات، می توانید با بوی بد دهان مبارزه کنید و نفس خود را تازه نگه دارید.

اشتراک گذاری