امروز برابر است با :1403-02-13

چرا ازدواج کنیم ؟ فواید و دلایل درست ازدواج در مردان و زنان

دلایل ازدواج در مردان و زنان دلایل اصلی و محکم هدف و فواید ازدواج بر جسم و روح آدم چیست ؟ درست و غلط در ازدواج مردان و زنان چرا ازدواج؟ انگیزه‌های ازدواج افراد برای تشکیل زندگی مشترک متفاوت است . شروع زندگی مشترک می تواند راه حلی در جهت ارضای نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی باشد. انگیزه های افراد برای تشکیل زندگی مشترک متفاوت است.

انگیزه افراد را برای ازدواج درشرایط کنونی جامعه دچار چالش کرده است به گونه ای که گاهی افراد با شک و تردید و نگرانی به آن نگاه می کنند . برخلاف انگیزه های مناسب ، منطقی و معقول که از هر ازدواج انتظار می رود برخی افراد اهداف و انگیزه های نامناسب از ازدواج دارند.

زندگی هر شخصی به برهه های زمانی مختلفی تقسیم می شود و با توجه به شرایطی که دارد نیازهای متفاوتی نیز دارد. وقتی که شما کوچک تر هستید نیاز به تحصیل و آموزش دارید. کمی که بزرگ تر می شوید نیاز به حضور در جامعه و کسب تجربه را دارید. به همین ترتیب زمانی فرا می رسد که حس می کنید باید تشکیل یک خانواده را شروع کنید و آمادگی دارید زندگی خودتان را وارد مرحله ای جدید بکنید.

هدف ها  و انگیزه های درست ازدواج در زنان و مردان

رشد و تکامل انسان

از انگیزه‎های مناسب ازدواج، کمک به رشد و تکامل زن و مرد است. محیط خانواده اگر گرم و صمیمی باشد می تواند فرصتی برای تبادل اندیشه ها، رشد اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی زن و شوهر و فرزندان باشد. در خانواده، فرصت شکوفایی استعدادهای زن و مرد بیشتر می شود.

سالم بمانید

همچنین، یک بررسی دیگر نشان داده، رابطه خوب با همسر، سیستم دفاعی بدن را به میزان قابل توجهی تقویت می کند و حتی زخم های افرادی که رابطه خوبی با همسرشان دارند زودتر خوب می شود. نقش ازدواج در سلامتی روان هم به همین میزان ثابت شده است . نتایج یکی از این مطالعات بسیار جالب توجه است: افراد متاهل، درصد کمتری از افراد بستری شده در بیمارستان های روانی را تشکیل می دهند .

بیشترین تعداد این بیماران، مربوط به کسانی بوده که در رابطه شکست خورده و از همسر خود جدا شده بودند . ازدواج سالم، می تواند شما را از گرفتاری به بسیاری از ناراحتی های روانی ازجمله افسردگی نجات دهد.

شريک حمايت کننده

دخترها و پسرها معمولا مي خواهند کسي را داشته باشند که در کنارش احساس آرامش و امنيت کنند و به خاطر همين ازدواج مي کنند. يعني دنبال يک شريک خوب مي گردند که در زندگي حامي آنها باشد.

اين نه تنها ضعف نيست، که يک نقطه قوت هم هست، در واقع شريک شدن در موفقيت هاي يکديگر و حمايت اصيل و صميمانه مي تواند به بقاي ازدواج کمک کند ولي اگر هدف يکي از دو نفر از ازدواج فقط رشد خود و رسيدن به علايق شخصي باشد، اين ازدواج با شکست مواجه خواهد شد.

رابطه جنسی

رابطه جنسی نیاز فیزیکی هر شخصی است. معمولا در جامعه مرسوم است که هدف مردان از ازدواج را رابطه جنسی تلقی کنند. ولی خب حقیقت این است که هم مرد و هم زن به رابطه جنسی نیاز داردو سالم ترین راه پاسخ به این نیاز از طریق اردواج می باشد.

آرامش

اگر بخواهیم هدف از ازدواج در یک جمله بیان کنیم رسیدن به آرامش می تواند بهترین پاسخ باشد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم ازدواج و تشکیل خانواده یک نیاز است که همانند سایر نیازها به وقتش به سراغ انسان می آید. همین احساس نیاز است که به شما یک انگیزه مضاعفی می دهد که بخواهید به دنبال راه حلی برای رفع نیازتان بگردید و مطمئن باشید تا وقتی که به این نیاز پاسخ ندهید به آرامش نخواهید رسید.

اعتبار می آفریند

قبول کنیم یا نه، متاهل ها در جامعه اعتبار بیشتری دارند. در محل کار، آنها را بیشتر تحویل می گیرند و در میان دوستان و آشنایان نیز، افراد متاهل، بیشتر از مجردها مورد اطمینان و احترام اطرافیان هستند. علاوه بر این، متاهل ها از مزایای بیشتری هم برخوردارند.

خودمان را بهتر بشناسیم

افراد متاهل، در سایه یک رابطه نزدیک و صمیمانه و همچنین در شرایط جدید و مسوولیت های تازه، می توانند خودشان رابهتر بشناسند و به نقاط قوت و ضعف خودشان پی ببرند.

البته، فقط نقاط ضعف نیست که طی ازدواج برای ما آشکار می شود. بلکه بسیار از توانمندی ها و قدرت هایی که، در وجود ما نهفته بوده و تا به حال شرایطی برای بروز پیدا نکرده بود نیز، برایمان روشن می شود.

شاید تا پیش از ازدواج، با غرور فکر می کردید که از پس خیلی چیزها برمی آیید یا خیلی از کارها را به خوبی بلدید، اما بعد از ازدواج، وقتی در موقعیتش قرار گرفتید، پی بردید که به این سادگی ها هم نیست.

امنیت

شاید بتوان گفت مهم ترین هدف از ازدواج از نظر روانشناسی برای خانم ها امنیت و به خصوص امنیت مالی باشد. ازدواج کردن ویژگی های مالی خاصی را به همراه دارد. اگر کسی که به خواستگاری شما می آید.

از جایگاه مالی و اجتماعی خوبی برخوردار باشد می توانید تصور کنید که در آینده از این لحاظ به مشکل برنخواهید خورد. امنیت اقسام دیگری دارد که باید مورد توجه شما قرار بگیرد. علاوه بر امنیت مالی، امنیت عاطفی هم بسیار مهم می باشد. امنیت عاطفی یعنی اینکه بدانید یک نفر همیشه در هر حالی به شما عشق می ورزد و شما را دوست دارد.

فرزند آوری

فرزندآوری همواره یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ازدواج برای افراد از گذشته تا به امروزه بوده است. علاقه شدید به بچه‌ها و داشتن فرزند از اهداف مهمی است که همواره موجب ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود. همچنین تمایل به تداوم نسل در صورت آمادگی و مناسب بودن موقعیت، منجر به ازدواج می‌گردد.

اشتراک گذاری