امروز برابر است با :1403-02-07
پیشگیری از سرطان پروستات

نحوه پیشگیری یا کاهش خطر سرطان پروستات

مجله چرخونکی : سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است. این می تواند در غده پروستات، یک غده گردویی شکل کوچک که مایع منی تولید می کند، رخ دهد. معمولاً مردان بالای 40 سال را مبتلا می کند، اما می تواند مردان را در هر سنی نیز درگیر کند.

سرطان پروستات معمولا به کندی رشد می کند و در ابتدا به غده محدود می شود. در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. بنابراین، حتی اگر مردی سرطان پروستات داشته باشد، ممکن است تا زمانی که رشد نکرده و گسترش نیافته است، از آن آگاه نباشد. با این حال، برخی از انواع تهاجمی به سرعت گسترش می یابند و نیاز به درمان اولیه دارند.

عوامل خطر سرطان پروستات چیست؟

برخی از عوامل شناسایی شده خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهند. بیشتر این عوامل خطر برگشت ناپذیر هستند.

ژنتیک : اگر یکی از اعضای خانواده سرطان پروستات داشته باشد، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. ژنتیک نقش دارد. اگر این ژن در خانواده شما وجود دارد، بهتر است محتاط باشید.

اگر سابقه خانوادگی ژن‌هایی وجود داشته باشد که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهند، مانند BRCA1 یا BRCA2، یا اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه دارید، خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌تواند بالا باشد.

سن : با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد. این خطر زمانی که یک مرد 50 سال یا بیشتر باشد به طور چشمگیری افزایش می یابد.

نژاد : مردان آفریقایی آمریکایی نسبت به سایرین شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

متأسفانه، شما نمی توانید کاری در مورد این عوامل خطر انجام دهید زیرا نمی توانید آنها را تغییر دهید. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام دهید. انجام این اصلاحات در سبک زندگی نه تنها خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از سرطان های دیگر را نیز کاهش می دهد.

چگونه می توان از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کرد؟

اصلاحات غذایی

رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پروستات دارد. تحقیقات نشان داده است که مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات در کشورهایی که مصرف چربی بالاست، بیشترین میزان را دارد. اگر مصرف چربی خود را کاهش دهید، خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد.

فست فودها، گوشت های چرب، غذاهای سرخ شده، خامه فرم گرفته، چربی های حیوانی، دسرها و سس مایونز سرشار از چربی هستند و اگر به طور منظم آنها را بخورید، ناسالم هستند. مطمئن شوید که مصرف چربی خود را کاهش داده اید تا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید.

افرادی که از رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و شاه ماهی استفاده می کنند، به طور کلی در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

یک مطالعه مقایسه ای نشان داد که گروهی از مردانی که 28 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در هفته مصرف می کردند، نسبت به گروهی از مردانی که 14 وعده یا کمتر مصرف می کردند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شدند.

غذاهای سویا و حبوبات دارای مواد شیمیایی گیاهی به نام فیتواستروژن هستند. آنها اثرات استروژن طبیعی را تقلید می کنند که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. مطالعات نشان داده اند که هورمون استروژن خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. بنابراین افزایش مصرف محصولات سویا و حبوبات از شما در برابر سرطان پروستات محافظت می کند.

ثابت شده است که نوشیدن منظم چای سبز خطر ابتلا به سرطان ها از جمله سرطان پروستات را کاهش می دهد. چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که با سلول های سرطانی و تجمع سموم مبارزه می کند.

کاهش وزن

چاقی یا اضافه وزن خطر ابتلا به هر نوع سرطان از جمله سرطان پروستات را افزایش می دهد. بنابراین، اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، برای کاهش وزن اضافی و حفظ وزن سالم تلاش کنید.در ذیل نحوه انجام این کار آمده است:

  • یک رژیم غذایی مغذی متعادل همراه با وعده های غذایی کوچک منظم داشته باشید
  • مصرف چربی خود را کاهش دهید
  • ورزش های هوازی منظم را انجام دهید ورزش های متوسط مانند دویدن، پیاده روی سریع، شنا و دوچرخه سواری حداقل به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز به مدت 3 تا 4 روز در هفته به کاهش وزن و تناسب اندام شما کمک می کند.

ترک سیگار

سیگار یک عامل خطر برای انواع سرطان ها است. یکباره سیگار را ترک کنید. صرفاً کاهش تعداد سیگارهایی که در روز می کشید کمکی نمی کند. ممکن است از پزشک یا روانشناس خود کمک بگیرید. چسب های نیکوتین می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند.

مراقبت خوب از خود و اصلاح سبک زندگی به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش سطح استرس کمک زیادی به حفظ سلامتی و محافظت از شما در برابر سرطان می کند.

اشتراک گذاری