امروز برابر است با :1403-04-17

پنج نکته برای جلوگیری از ریزش موی فصلی

ریزش موی فصلی، نگرانی رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. با تغییر آب و هوا و سازگاری بدن ما با شرایط محیطی جدید، مشاهده افزایش ریزش مو غیر عادی نیست.

در حالی که مقدار مشخصی از ریزش مو طبیعی است و بخشی از چرخه رشد طبیعی مو است، ریزش بیش از حد مو می تواند ناراحت کننده باشد و بر اعتماد به نفس فرد تأثیر بگذارد. با این حال، با چند تنظیم ساده سبک زندگی و اقدامات پیشگیرانه، می توانید به طور موثری ریزش موی فصلی را به حداقل برسانید و موی های سالم خود را در طول سال حفظ کنید.

ریزش موی فصلی عمدتاً ناشی از عوامل محیطی و تغییرات نور و دمای روز است که منجر به افزایش موقت ریزش مو می‌ شود، ریزش موی فصلی معمولاً از الگوی مرتبط با زمان‌ های خاص سال پیروی می‌ کند.

برخی از دلایل ریزش موی فصلی

رطوبت: تغییرات رطوبت می‌ تواند بر تعادل رطوبت پوست سر تأثیر بگذارد و منجر به خشکی یا تولید بیش از حد چربی شود که هر دو می‌ توانند به ریزش مو کمک کنند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید می تواند به ساقه مو آسیب برساند و آنها را شکننده تر و مستعد شکستن کند.

نوسانات دما: تغییرات ناگهانی دما می تواند به پوست سر و مو فشار وارد کند و منجر به افزایش ریزش مو شود.

پنج نکته که می تواند به جلوگیری یا کاهش ریزش موی فصلی کمک کند

مصرف پروتئین

مو در درجه اول از کراتین، نوعی پروتئین ساخته شده است. گنجاندن پروتئین کافی در رژیم غذایی از منابعی مانند شیر، پنیر، کشک، تخم مرغ، مرغ، ماهی، سویا و حبوبات می تواند رشد موی سالم را افزایش دهد.

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی است که برای رشد و استحکام مو بسیار مهم هستند. تمرکز بر غذاهای غنی از:

*ویتامین D: در ماهی های چرب، محصولات لبنی غنی شده و از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یافت می شود.

*ویتامین های B (به ویژه بیوتین): در تخم مرغ، آجیل و غلات کامل یافت می شود.

*آهن: در گوشت بدون چربی، اسفناج و عدس یافت می شود.

*روی: در مغزها، دانه ها و حبوبات یافت می شود.

* هیدراته بمانید: مقدار زیادی آب بنوشید تا موها و پوست سر خود را از داخل هیدراته نگه دارید.

روال صحیح مراقبت از مو

*شامپوی ملایم: از شامپوی ملایم و مناسب با نوع موی خود استفاده کنید تا پوست سر از چربی طبیعی پاک نشود. از شستن بیش از حد مو خودداری کنید، می تواند منجر به خشکی و شکستگی مو شود.

*حالت منظم: بعد از هر بار شستشو از نرم کننده استفاده کنید تا موها را مرطوب نگه دارد و از گره خوردن و شکستگی آن جلوگیری کند. هفته ای یک بار درمان های حالت دهنده عمیق را در نظر بگیرید.

از مواد شیمیایی خشن اجتناب کنید

*ماساژ پوست سر: برای تحریک گردش خون و تقویت فولیکول های مو به طور مرتب پوست سر خود را ماساژ دهید.

*لایه برداری: گاهی اوقات از یک اسکراب لایه بردار ملایم روی پوست سر خود استفاده کنید تا تجمع سلول های مرده پوست و باقی مانده محصول را از بین ببرید و محیطی تمیز برای رشد مو تضمین کنید.

محافظت از مو در برابر آسیب های محیطی

*محافظت در برابر آفتاب: از کلاه استفاده کنید یا از محصولات مو با فیلترهای UV برای محافظت از موها در برابر آسیب آفتاب در ماه های تابستان استفاده کنید.

*مراقبت در هوای سرد: با پوشیدن روسری یا کلاه از موها در برابر بادهای تند محافظت کنید. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد هوا از یک مرطوب کننده در داخل خانه استفاده کنید.

*پرهیز از کلر و آب نمک: قبل و بعد از شنا در استخر یا اقیانوس موها را با آب تازه بشویید تا اثرات خشکی آن کاهش یابد.

عوامل ژنتیکی که ممکن است به ریزش موی فصلی کمک کنند

در حالی که ریزش موی فصلی عمدتاً تحت تأثیر عوامل محیطی و تغییرات در چرخه رشد مو است، استعداد ژنتیکی نیز می تواند نقش داشته باشد. افراد با سابقه خانوادگی ریزش مو ممکن است بیشتر مستعد ریزش فصلی باشند. ژنتیک می تواند بر حساسیت فولیکول های مو به تغییرات محیطی تأثیر بگذارد و به طور بالقوه برخی از افراد را مستعد ریزش فصلی کند.

مراقب تغییرات در تراکم مو و الگوهای ریزش مو، به ویژه در طول انتقال فصلی باشید. تشخیص زود هنگام امکان مداخله سریع را فراهم می کند.

بررسی‌ های منظم با متخصص پوست می‌ تواند به نظارت بر سلامت مو کمک کند و در صورت لزوم، درمان‌ های پیشگیرانه، سرم‌ ها و روغن‌ های موضعی را زیر نظر متخصص پوست اجرا کند.

حمایت تغذیه‌ ای، رژیم غذایی متعادل و هیدراتاسیون، همراه با محافظت فصلی و مدیریت استرس کلیدی برای جلوگیری از ریزش مو هستند.

اشتراک گذاری