امروز برابر است با :1403-06-29

5 نشانه که می گویند غذای خود را اشتباه می جوید!

همانطور که مشخص است، جویدن آهسته و کامل نه تنها برای خوردن و بلعیدن غذا ضروری است، بلکه برای جلوگیری از طیف وسیعی از مشکلات گوارشی و مشکلات سلامتی نیز ضروری است. پس باید بیشتر بدانید که چرا جویدن به اندازه کافی برای سلامتی شما اهمیت دارد.

اهمیت جویدن برای هضم صحیح غذا

برخلاف تصور رایج، فرآیند هضم از معده شروع نمی شود. از دهان شروع می شود، اولین مرحله هضم جویدن است که هم اندازه غذا را کاهش می دهد و هم غدد بزاقی را برای ترشح بیشتر بزاق فعال می کند. بزاق حاوی آنزیم هایی مانند آمیلاز و لیپاز است که به ترتیب کربوهیدرات ها و چربی ها را تجزیه می کنند. همچنین حاوی مخاط است که به اتصال ذرات غذا به یکدیگر کمک می کند و روان کننده ای برای کمک به بلع می کند. علاوه بر این، بزاق باعث تولید اسید هیدروکلریک در معده می شود و به آن کمک می کند تا برای غذای ورودی آماده شود.

5 نشانه که غذا را خوب نمی جوید

به راحتی دل درد می گیرید

هرکسی که با سوزش سر دل دست و پنجه نرم کرده است، می داند که این حس جالبی نیست. همانطور که گفته شد جویدن باعث تولید اسید هیدروکلریک در معده می شود. این کار معده را برای تجزیه غذا آماده می کند. اما اگر غذای خود را به طور کامل نجوید، اسید زیادی در معده شما وجود نخواهد داشت که به درستی به هضم کمک کند. ترکیب اسید معده کم و غذای جویده نشده می‌ تواند باعث ایجاد حباب‌ های گازی شود که به مری و گلو بالا می‌ رود و منجر به سوزش سر دل می‌ شود.

مشکلات گوارشی را تجربه می کنید

جویدن ناکافی خبر بدی برای روده است. وقتی غذا از معده به روده کوچک حرکت می کند، لوزالمعده آنزیم ها را ترشح می کند و کیسه صفرا را آزاد می کند. هر دو جزء غذا را بیشتر تجزیه می کنند، اما آنها فقط می توانند کارهای زیادی انجام دهند. بنابر این، اگر ذرات غذا خیلی بزرگ باشند (یعنی به طور کامل جویده نشده باشند)، باکتری های طبیعی موجود در روده شما ممکن است غذای هضم نشده را تخمیر کرده و تکثیر کنند. این می تواند باعث نفخ، گاز، سوء هاضمه، یا یبوست شود.

شما بسیاری از مواد مغذی کلیدی را جذب نمی کنید

جویدن به بدن کمک می‌ کند تا کربوهیدرات‌ ها، پروتئین‌ ها و چربی‌ها (یعنی درشت مغذی‌ها یا مواد مغذی سازنده‌ ای که به بیشترین مقدار نیاز دارید) را به مولکول‌ هایی به نام مونوساکارید، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب تجزیه کند. این مولکول ها توسط روده کوچک جذب می شوند، جایی که جذب مواد مغذی عمدتاً انجام می شود. اما وقتی غذا برای شروع به اندازه کافی جویده نشود، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها به طور کامل تجزیه نمی شوند و جذب این مواد مغذی را برای روده کوچک دشوار می کند.

در نهایت پرخوری می کنید

اگر غذا را به طور کامل نمی جوید، احتمالاً خیلی سریع غذا می خورید که می تواند منجر به خوردن بیش از حد شود. این می‌ تواند گوش دادن به نشانه‌ های سیری بدن شما را که سیگنال‌ های زمانی که سیر هستید را دشوار کند. به نوبه خود، ممکن است در نهایت به پرخوری بپردازید که نه تنها باعث می شود احساس بیماری و تنبلی کنید، بلکه خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد وضعیتی که با چاقی مرکزی، سطح کلسترول بالا، فشار خون و سطح گلوکز مشخص می شود. سندرم متابولیک یک وضعیت جدی است، زیرا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان‌ ها را افزایش دهد.

لذت بردن از غذایتان سخت تر است

جویدن خیلی سریع می تواند مانع لذت خوردن غذا شود. در مقابل، هنگامی که به شیوه‌ای آگاهانه غذا می‌ خورید می‌ توانید تمام حواس خود را درگیر کنید که غذا چگونه به نظر می‌ رسد، بو، بافت آن و مزه آن چطور است. این نه تنها به شما کمک می کند تا واقعاً غذا را بچشید، بلکه تشخیص اینکه چه زمانی سیر هستید را برای معده شما آسان تر می کند.

نکاتی برای عادات سالم جویدن

هر لقمه را حدود 20 تا 30 بار بجوید

در اینجا یک دستورالعمل کلی وجود دارد: به طور متوسط، غذا باید حدود 30 بار قبل از قورت دادن جویده شود، اما تعداد دقیق به قوام غذا بستگی دارد. به عنوان مثال، خوردن بلغور جو دوسر ممکن است به 20 بار جویدن نیاز داشته باشد، در حالی که آجیل ممکن است تا 30 بار جویدن نیاز داشته باشد.

آنقدر بجوید تا غذای شما اساساً خمیر شود

با این اوصاف، بیش از حد به آن فکر نکنید یا در مورد شمارش تعداد دقیق لقمه‌ ها برای هر لقمه استرس نداشته باشید. آنچه که بسیار مهم است این است که سعی کنید تا زمانی که غذای شما اساساً مایع شود جویدن را انجام دهید. می توانید بگویید که به درستی جویده شده است. علاوه بر این، نباید برای بلعیدن آن مشکل داشته باشید، و همچنین نباید برای شستن آن نیاز به جرعه جرعه مایعات داشته باشید.

با توجه به عادت های خود شروع کنید

اگر آهسته جویدن مانند یک مبارزه است (مخصوصاً زمانی که گرسنگی می‌ کشید)، بدانید که ذهن آگاهی اولین قدم است. اگر متوجه شویم که سیستم بدن ما چگونه هنگام جویدن غذا به درستی کار می کند، ممکن است به ما کمک کند تا سرعت خود را کاهش دهیم و هوشیارتر باشیم.

اشتراک گذاری