امروز برابر است با :1403-06-18

5 مزیت برتر گندم سیاه برای سلامتی!

گندم سیاه با وجود نامش، در واقع نوعی گندم نیست در واقع، گندم سیاه از نظر فنی حتی یک دانه هم نیست. این دانه از یک گیاه گلدار مربوط به خانواده ریواس است که احتمالاً از چین حدود 6000 سال پیش منشا گرفته است. گندم سیاه به طور طبیعی بدون گلوتن و بدون دانه است.

با این حال، به دلیل هسته‌ های هرمی شکل، مشخصات تغذیه‌ ای و عملکرد آن در دستور العمل‌ ها، سر آشپزها و متخصصان تغذیه گندم سیاه را اغلب به عنوان یک غله در نظر می‌ گیرند. اما گندم سیاه سزاوار شناخت بیشتر از گروه بندی شدن با غلات است نه تنها طعم منحصر به فردی دارد، بلکه دارای فواید تغذیه ای منحصر به فردی است، برای خاک ما مفید است و برای هزاران سال جزء اصلی رژیم های غذایی در سراسر جهان بوده است.

گندم سیاه که در غذاهایی مانند نودل سوبا ژاپنی، کرپ فرانسوی بریتنی، پاستا پیتزای ایتالیایی، کاشا وارنیشکس، فرنی اروپای شرقی استفاده می شود، در بسیاری از غذاهای جهانی رایج است.

فواید گندم سیاه برای سلامتی

برای سلامت روده خوب است

گندم سیاه به دلایل مختلفی برای سلامت دستگاه گوارش عالی است. اول اینکه، به عنوان یک غلات کامل، منبعی از فیبر محلول و نامحلول است که هر دو برای حفظ سلامت دستگاه گوارش ضروری هستند. دوم، گندم سیاه دارای فواید پری بیوتیکی است و با عمل به عنوان غذا برای باکتری های سالم، باعث رشد باکتری های مفید روده می شود. سوم، گندم سیاه دارای مقدار کمی FODMAPS است که آن را برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند IBS انتخابی عالی می کند.

منبع پروتئین با کیفیت بالا

گندم سیاه یکی از معدود منابع پروتئینی گیاهی است که به عنوان پروتئین کامل شناخته می شود، به این معنی که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز برای سلامتی است که انسان باید از طریق غذا دریافت کند. یک وعده گندم سیاه (1 فنجان پخته شده) حدود 6 گرم پروتئین (معادل مقدار پروتئین در حدود 1 تخم مرغ بزرگ) فراهم می کند.

برای تعادل قند خون مفید است

گندم سیاه در شکل کامل غلات خود منبعی از نشاسته مقاوم است، به این معنی که نشاسته بدون هضم از روده کوچک عبور می کند. مشابه سایر غلات کامل شبه غلات که حاوی نشاسته مقاوم هستند، در مقایسه با محصولات غلات تصفیه شده مانند یک تکه نان سفید، باعث افزایش گلوکز خون (شاخص گلیسمی پایین تر) می شود.

ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

گندم سیاه تنها غلات شبه غلات و یکی از معدود مواد غذایی است که دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدانی به نام روتین است که فواید خاصی برای سلامت قلب دارد.

توجه: اگر برای شما یک داروی ضد انعقاد مانند وارفارین تجویز شده است، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا روتین ممکن است تداخل احتمالی با دارو داشته باشد.

مواد مغذی غلیظ بدون گلوتن را فراهم می کند

یکی از معایب بسیاری از محصولات غلات بدون گلوتن در بازار این است که یا بسیار تصفیه شده یا به طور طبیعی فیبر و ویتامین و مواد معدنی کمی دارند مگر اینکه غنی شده باشند. با این حال، گندم سیاه بدون گلوتن به طور طبیعی، مجموعه ای از مواد مغذی را بدون هیچ گونه تقویتی فراهم می کند. گندم سیاه حاوی ویتامین A، مجتمع های ویتامین B، ویتامین C و ویتامین E است. همچنین حاوی مواد معدنی مهمی مانند روی، منیزیم، فسفر، منگنز و سلنیوم است و در مقایسه با گندم و برنج آنتی اکسیدان بیشتری دارد. از بین دو گونه، گندم سیاه تارتاری به طور کلی حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به گندم سیاه معمولی است، اما هر دو مغذی هستند.

گندم سیاه چه طعمی دارد؟

گندم سیاه دارای طعمی آجیلی و در عین حال خاکی است. مغز گندم سیاه خام (غلات) ملایم تر از گندم سیاه بو داده (کاشا) خواهد بود. و بر خلاف اکثر غلات کامل که برای مصرف باید در مایع پخته شوند، مغز گندم سیاه را می توان به سادگی برشته کرد و سپس به عنوان یک میان وعده ترد مصرف کرد.

اشتراک گذاری