امروز برابر است با :1403-06-31

5 فواید چشمگیر آب زغال اخته برای سلامتی

آب زغال اخته که به خاطر رنگ قرمز تیره و طعم ترش معروف است، یک نوشیدنی کلاسیک است که امتحانش را پس داده است. این برای رفع تشنگی شما عالی است، چه به دنبال جایگزینی برای آب یا سایر انواع آب میوه باشید. اما آیا آب زغال اخته واقعا برای شما مفید است و اگر چنین است، مقدار مناسبی برای نوشیدن چقدر است؟

حقایق تغذیه ای آب زغال اخته

در حالی که آب زغال اخته می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما برای شما ارزش غذایی زیادی ندارد. این آبمیوه در درجه اول کربوهیدرات است، با پروتئین بسیار کم و بدون چربی. این دو ماده مغذی برای تقویت سیری و کند کردن هضم مهم هستند، که در غیر این صورت باعث افزایش قند خون می شود.

یک وعده سالم آب زغال اخته چیست؟

به طور کلی، نوشیدن هشت اونس (یک لیوان) آب زغال اخته در روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل بی خطر است.

با این حال، مانند تمام غذاها و نوشیدنی‌ ها، برای آب زغال اخته اندازه‌ ای مناسب برای همه وجود ندارد. مقدار ایده آل به عوامل مختلفی از جمله سن و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. همچنین ضروری است که سایر غذاها و نوشیدنی هایی را که مصرف می کنید در نظر بگیرید، به خصوص اگر می خواهید مصرف قندهای اضافه شده خود را که در بسیاری از آب زغال اخته یافت می شود، محدود کنید.

اگر مطمئن نیستید که چقدر آب زغال اخته برای نوشیدن بی خطر است، با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. آنها می توانند سابقه پزشکی و سبک زندگی شما را ارزیابی کنند و سالم ترین روش را برای شما تعیین کنند.

مهمترین فواید آب زغال اخته برای سلامتی

استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد

برای اینکه روشی خوشمزه برای کاهش استرس اکسیداتیو داشته باشید، آب زغال اخته را میل کنید. زغال اخته حاوی دسته‌ ای از آنتی‌ اکسیدان‌ ها به نام پلی فنول‌ ها است که شامل زیرگروه‌ هایی مانند اسیدهای فنولیک، آنتوسیانین‌ ها، پروآنتوسیانیدین‌ ها و فلاونوئیدها می‌ شود. آنتی اکسیدان ها به طور کلی از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند فرآیندی که به مرور زمان می تواند سلول های سالم را از بین ببرد و خطر بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

شایان ذکر است که محتوای آنتی اکسیدانی آب زغال اخته با زغال اخته کامل قابل مقایسه نیست. فرآیند آبمیوه گیری پوست و دانه های حاوی آنتی اکسیدان را از بین می برد و محتوای آنتی اکسیدانی را حدود 30 تا 40 درصد کاهش می دهد. آب زغال اخته مخلوط شده با آب میوه های دیگر بسته به مشخصات آنتی اکسیدانی دومی ممکن است حتی مقدار کمتری آنتی اکسیدان داشته باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که آب زغال اخته منبع قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها نیست. بلکه به اندازه زغال اخته کامل و تازه غنی نیست.

باعث افزایش هیدراتاسیون می شود

وقتی نوبت به هیدراته ماندن می‌ رسد، به آب ساده محدود نمی‌ شوید. آب میوه از جمله آب زغال اخته به دلیل محتوای بالای آب آن یک بازی منصفانه است. این می تواند به افزایش هیدراتاسیون شما کمک کند، که برای فرآیندهای اساسی بدن مانند تنظیم دمای بدن، حمایت از هضم و جذب مواد مغذی حیاتی است.

عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند

آب زغال اخته حاوی ترکیباتی مانند پروآنتوسیانیدین و ویتامین C است که به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. ویتامین C به ویژه برای ایمنی درجه یک مهم است، زیرا برای تولید و عملکرد گلبول های سفید ضروری است. این سلول‌ ها به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌ کنند تا به عفونت‌ ها پاسخ دهند، زیرا مسئول مبارزه و از بین بردن میکروب‌ هایی هستند که ممکن است شما را بیمار کنند. آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته (و بنابراین، آب زغال اخته) نیز دارای خواص ضد التهابی هستند که به عملکرد سالم سیستم ایمنی کمک می کند.

ممکن است از سلامت دستگاه ادراری حمایت کند

اگر آب زغال اخته ادعای شهرت داشت، ارتباط آن با سلامت دستگاه ادراری بود. به طور خاص، با خطر کمتر عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) مرتبط است که با علائمی مانند میل مداوم به ادرار کردن، درد لگن یا ادرار کدر مشخص می شود. تصور می‌ شود که این مزیت آب زغال‌ اخته مربوط به پروآنتوسیانیدین‌ های آن است که ممکن است از چسبیدن باکتری‌ های مضر به دیواره‌ های دستگاه ادراری جلوگیری کند و به طور بالقوه خطر عفونت‌ های ادراری را کاهش دهد.

ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

از آنجایی که آنتی اکسیدان های موجود در آب زغال اخته با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند، می توانند خطر بیماری قلبی را نیز کاهش دهند. به این دلیل که استرس اکسیداتیو می تواند به سلول های قلب آسیب برساند و در طول زمان بر عملکرد قلب تأثیر منفی بگذارد. آب زغال اخته همچنین حاوی فلاونوئیدها هستند، نوعی آنتی اکسیدان که ممکن است از تصلب شرایین جلوگیری کند. آترواسکلروز زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک در شریان‌ های شما ایجاد می‌ شود و به طور بالقوه جریان خون را کاهش می‌ دهد و خطر بیماری قلبی را افزایش می‌ دهد. با این حال، مزایای بالقوه مربوط به قلب آب کرن بری از مطالعات آزمایشگاهی ناشی می شود.

خطرات و عوارض جانبی آب زغال اخته

در حالی که آب زغال اخته به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است، مصرف مقادیر زیاد ممکن است منجر به ناراحتی معده یا اسهال شود. این به دلیل ماهیت اسیدی و محتوای قند زیاد آن است.

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، هنگام نوشیدن آب زغال اخته مراقب باشید. زغال اخته حاوی اگزالات است که می تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند. به همین ترتیب، اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، آب زغال اخته ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از نوشیدن این نوشیدنی با پزشک خود صحبت کنید.

اشتراک گذاری