امروز برابر است با :1403-04-17

واقعاً چند بار باید خود را وزن کنید؟

برخی از متخصصان از خود وزن کردن روزانه برای ارتقای مسئولیت پذیری در مورد مدیریت وزن حمایت می کنند، به ویژه زمانی که از رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای کاهش وزن پیروی می کنیم.

وزن کردن هفتگی به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید

تحقیقات تأیید می‌ کند که خود وزن کردن منظم یک استراتژی کاهش وزن و مدیریت موثر است، در درجه اول به این دلیل که به افزایش آگاهی از وزن فعلی و هرگونه تغییر کمک می‌ کند.

وزن بدن ما می تواند در طی یک روز و در طول روزهای هفته تغییر کند. مطالعات نشان می دهد که وزن بدن در طول هفته 0.35 درصد در نوسان است و معمولاً بعد از آخر هفته بیشتر است.

نوسانات روزانه وزن بدن دلایل مختلفی دارد که بسیاری از آنها به محتوای آب بدن ما مرتبط است. علل شایع تر عبارتند از:

نوع غذایی که مصرف کرده ایم

وقتی شامی پر کربوهیدرات خورده باشیم، روز بعد وزن بیشتری خواهیم داشت. این تغییر نتیجه این است که بدن ما به طور موقت آب بیشتری را حمل می کند. ما به ازای هر گرم کربوهیدرات مصرفی، 3 تا 4 گرم آب برای ذخیره انرژی که از کربوهیدرات ها می گیریم، حفظ می کنیم.

همچنین زمانی که مواد غذایی حاوی نمک بیشتری مصرف می کنیم، محتوای آب ما افزایش می یابد. بدن ما سعی می کند تعادل سدیم و آب را حفظ کند. هنگامی که غلظت نمک در جریان خون ما افزایش می یابد، مکانیسمی برای بازگرداندن تعادل با حفظ آب برای رقیق کردن نمک اضافی ایجاد می شود.

مصرف غذای ما

چه 30 گرم آجیل یا 65 گرم گوشت بدون چربی، هر چیزی که می خوریم و می نوشیم دارای وزن است، که وزن بدن ما را به طور موقت افزایش می دهد، در حالی که ما آنچه را مصرف کرده ایم هضم و متابولیسم می کنیم.

همچنین وزن ما در اول صبح پس از محدود شدن مصرف غذا در طول شب کاهش می یابد و بعد از مصرف روزانه غذا و نوشیدنی در عصر بیشتر می شود.

ورزش

اگر بعد از تمرین خود را در باشگاه وزن کنیم، به دلیل از دست دادن مایعات ناشی از عرق، احتمال کاهش وزن وجود دارد. مقدار آب از دست رفته بسته به مواردی مانند شدت و مدت تمرین، دما و رطوبت، میزان تعریق و سطح هیدراتاسیون ما متفاوت است. به طور متوسط ​​در طول یک ساعت ورزش با شدت متوسط ​​1 لیتر عرق از دست می دهیم.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی در چرخه قاعدگی نیز می تواند بر تعادل مایعات تأثیر بگذارد. زنان ممکن است احتباس مایعات را تجربه کنند و به طور موقت 0.5 تا 2 کیلوگرم وزن اضافه کنند.

به طور خاص، فاز لوتئال، که نمایانگر نیمه دوم چرخه یک زن است، منجر به انتقال مایع از پلاسمای خون به سلول‌ها و نفخ می‌شود.

حرکات روده

رفتن به دستشویی می تواند منجر به کاهش وزن کوچک اما فوری شود زیرا مواد زائد از بدن دفع می شوند. در حالی که مقدار از دست رفته متفاوت خواهد بود، ما به طور کلی حدود 100 گرم وزن را از طریق حرکات روده روزانه حذف می کنیم.

همه این نوسانات طبیعی هستند و نشان دهنده تغییرات قابل توجهی در چربی بدن یا توده عضلانی ما نیستند. با این حال، دیدن این نوسانات می تواند منجر به استرس غیر ضروری و تثبیت وزن ما شود.

وزن کشی هفتگی از وسواس در کاهش وزن جلوگیری می کند

وزن کردن زیاد می تواند باعث ایجاد وسواس نسبت به عدد روی ترازو شود و بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد.

اغلب، واکنش ما وقتی می بینیم که این عدد در جهتی که می خواهیم یا انتظار داریم حرکت نمی کند، این است که مصرف غذای خود را بیشتر محدود کنیم یا رژیم های معمولی را شروع کنیم.

رژیم های غذایی مد روز علاوه بر لذت بخش یا پایدار نبودن، در نهایت به جای معکوس کردن، افزایش وزن ما را نیز افزایش می دهند. این نشان می دهد که رژیم غذایی مکرر ما را مستعد افزایش وزن در آینده می کند.

خب چکاری باید انجام بدی؟

سعی کنید هر هفته در یک روز، در یک زمان و در یک محیط یکسان وزن خود را بسنجید برای مثال، اولین چیزی که صبح روز جمعه در حال آماده شدن برای دوش گرفتن هستید، بعد از رفتن به دستشویی، اما قبل از اینکه چیزی بنوشید یا بخورید.

از ترازوهای با کیفیتی که می توانید استفاده کنید استفاده کنید. باتری ها را مرتباً تعویض کنید و دقت آنها را با استفاده از وزن مشخص به عنوان مثال، یک جسم 10 کیلوگرمی بررسی کنید. وزن معلوم را روی ترازو قرار دهید و بررسی کنید که اندازه گیری با وزن معلوم مطابقت دارد.

به یاد داشته باشید، عدد روی ترازو تنها بخشی از مدیریت سلامت و وزن است. تمرکز صرف بر روی آن می تواند سایر شاخص ها را تحت الشعاع قرار دهد، مانند اینکه لباس شما چگونه است. همچنین ضروری است که به احساسی که از نظر فیزیکی و عاطفی داریم به یک اندازه توجه کنیم.

اشتراک گذاری