امروز برابر است با :1403-02-09

علائم نزدیک بینی و دور بینی چشم + درمان دوربینی و نزدیک بینی

علائم و علت نزدیک بینی و دوربینی چشم آیا رفع و درمان مشکل دوربینی و نزدیک بینی چشم با جدیترین روش ها در خانه بدون عینک ممکن است؟ نزدیک بینی، یک اختلال بینایی بسیار شایع است که معمولاً قبل از 20 سالگی تشخیص داده می‌شود. نزدیک بینی، بینایی دور شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این صورت که می‌توانید اجسامی را که در نزدیکی شما هستند، به راحتی مشاهده کنید. اما در مشاهده اجسام دور مانند مارک‌های راهروی فروشگاه‌های مواد غذایی یا علائم راه مشکل خواهید.

علائم نزدیک بینی چشم

  • تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور؛
  • نیاز به تنگ‌کردن چشم‌ها یا نزدیک‌کردن پلک‌ها به هم برای دیدن اجسام دور‌؛
  • سردرد ناشی از تماشای فواصل دور؛
  • کاهش دید در فواصل دور هنگام رانندگی به‌خصوص در شب.

نزدیک بینی چشم چه عوارضی دارد؟

کاهش کیفیت زندگی. نزدیک‌بینی اصلاح‌نشده می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. ممکن است نتوانید تکالیف را همان‌طور که می‌خواهید انجام دهید و دید محدود شما ممکن است لذت شما را از انجام فعالیت‌های روزمره کاهش دهد.

خستگی چشم. نزدیک‌بینی اصلاح‌نشده ممکن است باعث شود برای حفظ تمرکز بیشتر به چشمان خود فشار بیاورید. این مسئله می‌تواند منجر به خستگی چشم و سردرد شود.

کاهش امنیت. اگر مشکل بینایی اصلاح‌نشده داشته باشید ممکن است امنیت شما و دیگران به خطر بیفتد. این امر می‌تواند به ویژه در صورت رانندگی با اتومبیل یا استفاده از تجهیزات سنگین بسیار جدی باشد.

هزینه لنزهای اصلاحی، معاینات چشم و درمان‌های پزشکی می‌تواند به ویژه با یک بیماری مزمن مانند نزدیک بینی افزایش یابد. کاهش بینایی و از دست دادن بینایی نیز در برخی موارد می‌تواند بر کاهش درآمد شما تاثیر بگذارد.

نزدیک‌بینی شدید شما را در معرض خطر افزایش جداشدگی پرده شبکیه، آب سیاه، آب‌مروارید و ماکولوپاتی نزدیک بینی (آسیب در ناحیه مرکزی شبکیه) قرار می‌دهد. بافت‌های موجود در کره چشم کشیده و نازک می‌شوند و این مسئله باعث اشک، التهاب و ضعیف شدن رگ‌های خونی می‌شوند. این مسئله می‌تواند منجر به خونریزی و زخم شود.

دور بینی چشم

دوربینی همانند نزدیک بینی در بیشتر موارد موروثی اتفاق می افتد ولیکن نسبت به نزدیک بینی، شیوع کمتری دارد و در حدود 25درصد افراد جامعه را دچار اختلال می کند. گاهی این مشکل با اختلال پیرچشمی اشتباه گرفته می شود، ولیکن باید در نظر گرفته شود که در پیرچشمی هم نزدیک بینی و هم در دوربینی فرد دچار ضعف می شود. نیاز چشم به عینک در دوربینی با افزایش سن، بیشتر می شود و شماره چشم افزایش پیدا می کند.

عوامل دوربینی چشم

این اختلال بینایی، زمانی ایجاد میگردد که پرتو نور ورودی به چشم، به جای متمرکز شدن بر روی شبکیه، در ناحیه پشتی شبکیه متمرکز می شود. کره چشم فرد مبتلا به دوربینی، معمولا کوچکتر از حالت طبیعی میباشد. بسیاری از کودکان با دوربینی متولد می شوند و کره چشم برخی از آنها در حین رشد بدنشان بزرگتر می شود و به اندازه طبیعی می رسد.

گاهی اوقات بیماران، دوربینی را با پیر چشمی اشتباه میگیرند که البته پیر چشمی نیز در دیدن اجسام و اشیاء نزدیک مشکل ایجاد میکند، ولی عوامل این بیماری با عوامل بیماری دوربینی متفاوت است.

روش های درمان کدامند؟

درمان نزدیک بینی چشم

عینک ساده‌ترین روش رفع نزدیک بینی چشم است. چشم‌پزشک پس از مشخص‌شدن شدت نزدیک بینی، شماره عینک را تعیین می‌کند. در عینک‌هایی که برای رفع این عارضه تجویز می‌شوند، عدسی‌های واگرا به کار می‌روند.

روش دیگر استفاده از لنز‌ طبی است. این روش برای کسانی که به هر دلیل، علاقه‌ای به عینک ندارند مفید است. بااین‌حال، لنزهای طبی به‌دلیل تماس مستقیم با چشم، نیاز به مراقبت و ضدعفونی مداوم دارند.

درنهایت، اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا کارساز نباشند، به‌صورتی‌که شدت نزدیک بینی در مدت کوتاهی بیشتر شود یا خود بیمار اصرار بر جراحی داشته باشد، پزشک از جراحی لیزر برای رفع این عیب استفاده می‌کند؛ البته ممکن است جراحی لیزر به‌طور کامل نزدیک بینی را بر طرف نکند و بازهم نیاز به استفاده از عینک یا لنز با نمره پایین‌تر باشد.

درمان دوربینی چشم

افراد مبتلا به دوربینی برای حل مشکل می توانند از عینک و یا لنز، جهت اصلاح مسیر پرتو نور ورودی به چشم، استفاده کنند. اگر نمره عینک یا لنز شما با شماره های مثبت، مانند +2.5 شروع می شود، شما یک شخص مبتلا به دوربینی هستید. شما باید از عینک و یا لنز در تمامی مدت روز و یا هنگام مطالعه و یا کار با کامپیوتر و کار با اشیاء نزدیک استفاده کنید.

(hi-index) به هنگام انتخاب عینک، به خصوص برای نمره های بالا، از عدسی های غیر کروی شاخص بالا استفاده کنید. این عدسی های باریکتر، سبک تر و دارای قاب ها و فرم های جذاب تر و ظریف تری هستند. لنز های غیر کروی، همچنین از بزرگ تر به نظر رسیدن و پف کردن چشم، که معمولا در میان افراد مبتلا به دوربینی و کسانی که به طور دائمی از عینک استفاده میکنند، دیده می شود میکاهند.

اشتراک گذاری