دومین مرحله از طرح فجرانه کالا برگ برای ۷ دهک درآمدی از ۱۷ اسفندماه سال جاری آغازشد و بنا بر اعلام وزارت رفاه مبلغ ۲۲۰۰۰۰ تومانی برای هر فرد برای خرید ۱۱ قلم کالا اساسی شارژ خواهد شد.
طرح فجرانه کالا برگ الکترونیکی از ۱۷ بهمن ماه سال جاری آغاز شده است و بر اساس آنچه مسئولان وزارت رفاه عنوان کرده اند این طرح تا ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و دهک های اول تا هفتم مشمول طرح فجرانه کالا برگ الکترونیکی می شوند.
در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است بهگونه ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، ما به التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می شود.
مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهرهمند شوند.
طرح فجرانه با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا می شود. دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و با وجود مشکلات بودجه ای، این راهبرد را که قسمت بزرگ آن مربوط به کالا برگ الکترونیکی است، به نفع مردم پیگیری می کند.
از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالا برگ الکترونیک شروع شد و حالا کالا برگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده اند.
میزان استقبال خانوارهای یارانه بگیر از طرح کالابرگ به ۱۶ درصد رسیده است، اکنون در طرح کالا برگ اگر معادل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه فرد به خرید ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالا برگ اختصاص پیدا می کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به یارانه او اضافه می شد که باید تا پایان همان ماه صرف خرید آن ۱۱ قلم کالا میشد.
متقاضیان استفاده از کالا برگ الکترونیکی می توانند با مراجعه به فروشگاه های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.
برای استعلام یارانه با کد دستوری باید این فرمول را شمارهگیری کنید:
#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*
این روش فقط به شما می گوید که مشمول دریافت یارانه هستید یا نه و برای سرپرست خانوار کاربرد دارد. اما ممکن است نسبت به نتیجه آن اعتراض داشته باشید که در این صورت باید ببینید آیا دهک بندی شما درست انجام شده است یا خیر.
دهک بندی و روش اعتراض به آن
دهک بندی بر اساس بعد خانوار، تراکنش های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد انجام می شود و برای بررسی یا اعتراض به آن باید به سامانه حمایت مراجعه کنید.
ابتدا باید در سامانه حمایت ثبت نام کنید. گزینه ورود یا ثبت نام در سمت چپ بالای صفحه قرار دارد. پس از وارد کردن شماره تلفن همراه (که حتما باید به نام متقاضی باشد)، کد ملی و تاریخ تولد و عبارت امنیتی کلید ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید تا کد یکبار مصرف برایتان ارسال شود.
با وارد کردن این کد ثبت نام شما نهایی شده و اطلاعاتتان در سامانه ذخیره می شود.
اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد صفحه ورود شوید و با وارد کردن شماره همراه و عبارت امنیتی گزینه ارسال کد اعتبار سنجی را کلیک کنید.
پس از وارد کردن کد تایید روی عبارت ورود به سامانه حمایت کلیک کنید. با ورود به صفحه کاربری تان می توانید اطلاعات خود را بررسی کنید. در این صفحه وضعیت شما بر اساس آزمون وسع سنجی به شما اعلام می شود و می توانید ببینید که آیا یارانه به شما تعلق میگیرد یا نه.
در همین صفحه اطلاعات دیگری مثل دهک شما، اعضای خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادی در دسترستان است.
اگر درخواستی برای بررسی دوباره پرونده خود دارید و نسبت به وضعیت دهک، اطلاعات شناسه اقتصادی و اعضای خانوار خود اعتراض دارید هم از همین صفحه اقدام کنید و گزینه درخواست بررسی را انتخاب کنید.
پس از ورود به این قسمت، توافق نامهای مشاهده می کنید. آن را به طور دقیق مطالعه کنید و در صورت تأیید روی گزینه موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم کلیک کنید. سپس ثبت و ادامه را انتخاب کنید.
در این مرحله ابتدا اطلاعات خانوار به شما نمایش داده می شود. آن را مشاهده کنید و در صورتی که تأیید می کنید، گزینه صحیح است را انتخاب کنید.
منبع:آرمان ملی