امروز برابر است با :1403-03-27

ممکن است هندوانه و خربزه باعث مسمومیت غذایی شوند!

اگر زمان قابل توجهی را در شبکه‌ های اجتماعی صرف می‌ کنید، ویدیوهایی را می بینید که نشان می‌ دهد هندوانه و خربزه می‌ توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. اما آیا این ادعاها حقیقت دارند؟

دو دلیل پشت مسمومیت غذایی ناشی از این میوه ها وجود دارد. اولین مورد استفاده از رنگ و شربت قند برای افزایش رنگ و طعم میوه ها و دوم آلودگی میوه ها به باکتری های مضر از خاک محل رشد آنها است.

رنگ‌ های سمی مانند اریتروسین که در هندوانه استفاده می‌ شود می‌ تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این یک رنگ قرمز است که گاهی اوقات می‌ توان از آن در رنگ آمیزی هندوانه استفاده کرد تا آن را تازه و آبدار جلوه دهند و مخصوصاً اگر در تابستان مصرف شود.

خطرات استفاده از رنگ

استفاده از رنگ‌ هایی مانند اریتروزین در هندوانه بسیار غیرمعمول و غیرقانونی است. هندوانه رنگ قرمز طبیعی خود را از لیکوپن که یک آنتی اکسیدان مفید است به دست می آورد.

هندوانه های رنگ شده معمولاً در بازار فروخته نمی شوند، اما اگر شما یکی از آنها را خریداری کنید، نگرانی بزرگتر منبع رنگ است. رنگ‌ های صنعتی می‌ توانند حاوی مواد شیمیایی مضر مانند سرب یا متانول باشند که منجر به علائمی مانند مسمومیت غذایی، مشکلات گوارشی و حتی خطرات بالقوه دراز مدت سلامتی مانند سرطان شوند.

آلاینده های باکتریایی معمولاً به دلیل آلودگی خاک با خربزه و هندوانه مرتبط هستند

هندوانه و خربزه در نزدیکی زمین رشد می کنند و آنها را مستعد آلودگی باکتری هایی می کند که معمولاً در خاک یافت می شوند. این باکتری ها می توانند بر روی پوست ضربه بزنند و به طور بالقوه در حین برش یا دست زدن به گوشت منتقل شوند. در اینجا برخی از آلودگی های رایج وجود دارد:

سالمونلا: باعث مسمومیت غذایی با علائمی مانند تب، اسهال، استفراغ و گرفتگی عضلات می شود.

E. coli: یکی دیگر از مقصران بیماری های ناشی از غذا، که باعث علائم مشابه سالمونلا می شود، اما با پتانسیل عوارض شدید تری مانند نارسایی کلیه، به ویژه در کودکان خردسال.

لیستریا: این باکتری می تواند به ویژه برای زنان باردار خطرناک باشد، زیرا می تواند باعث سقط جنین، مرده زایی یا عفونت های جدی در نوزادان شود. این باکتری ها در شرایط گرم و مرطوب رشد می کنند، بنابراین نگهداری و نگهداری مناسب برای به حداقل رساندن رشد و پتانسیل ایجاد بیماری بسیار مهم است.

اقدامات استاندارد ایمنی مواد غذایی قبل از مصرف خربزه

شستن خربزه با آب جاری تمیز و برس شستشو می تواند به طور قابل توجهی باکتری های سطح آن را کاهش دهد. می‌ توانید از محلول سرکه رقیق شده (1 قسمت سرکه به 3 قسمت آب) برای محافظت بیشتر استفاده کنید. با این حال، این همه باکتری های موجود در گوشت را از بین نمی برد.

علاوه بر شستشو، می توانید ظروف و تخته های برش را قبل و بعد از بریدن خربزه ضد عفونی کنید. خربزه را از گوشت خام جدا کنید تا از آلودگی متقاطع جلوگیری کنید، خربزه های بریده شده را در یخچال بگذارید تا رشد باکتری ها را کاهش دهید و خربزه های قدیمی یا آسیب دیده را دور بریزید.

اشتراک گذاری