امروز برابر است با :1403-07-27

مزایای شگفت انگیز گلابی برای سلامت که نمی دانستید!

بیش از 3000 گونه مختلف گلابی وجود دارد و اگر چه گلابی به راحتی در دسترس است، اما دقیقاً محبوب ترین میوه در میان عموم مردم نیست. مسلماً، گلابی ها می توانند طعم بسیار ملایمی داشته باشند، و مانند آووکادو، می توانند نسبتاً سریع از حالت جامد به حالت نرم تبدیل شوند.

گلابی همچنین دارای مواد مغذی مفیدی است. آنها منبع عالی از فیبر غذایی، آنتی اکسیدان‌ ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید هستند. گلابی به ویژه برای سلامت روده و قلب مفید است.

اگر گلابی تا کنون شما را تحت تاثیر قرار نداده است، شاید محتوای مواد مغذی و فواید بالقوه آن برای سلامتی شما را متقاعد کند که دوباره آن را امتحان کنید.

حقایق تغذیه ای گلابی

میوه ها و سبزیجات برخی از قوی ترین منابع ویتامین ها و مواد معدنی هستند، بنابر این جای تعجب نیست که گلابی حاوی فهرست طولانی از مواد مغذی است.

بر اساس USDA، یک گلابی با اندازه متوسط ​​بیش از ده ها ماده مغذی ضروری را فراهم می کند که مهمترین آنها موارد زیر است:

  • کالری: 112
  • چربی: 0.3 گرم (گرم)
  • پروتئین: 0.7 گرم
  • کربوهیدرات: 27 گرم
  • فیبر: 5.5 گرم
  • کل قندها: 17.2 گرم
  • ویتامین C: 7.8 میلی گرم (میلی گرم)
  • مس: 0.14 میلی گرم
  • پتاسیم: 179 میلی گرم
  • ویتامین K: 6.7 میکروگرم (mcg)

گلابی حاوی هیچ قند اضافه ای نیست و به طور طبیعی سدیم کمی دارد و چربی اشباع نشده است. این مجموعه از مواد مغذی، گلابی را به یک انتخاب غذایی برنده برای کاهش خطر بیماری‌ های مزمن و کمک به هضم سالم تبدیل می‌ کند.

فواید گلابی برای سلامتی

گلابی سرشار از فیبر است

دریافت مقدار زیادی فیبر غذایی برای هضم سالم ضروری است، اما این ماده مغذی است که بسیاری از مردم فاقد آن هستند. اگر جزو آن گروه هستید، گلابی می تواند راه حلی با فیبر بالا باشد.

بنابر این، چرا به فیبر نیاز دارید؟ این ماده مغذی ضروری با بسیاری از فواید سلامتی مانند سلامت قلب مرتبط است، اما عمدتاً برای حمایت از سلامت روده شناخته شده است. گلابی هر دو نوع فیبر را فراهم می کند محلول و نامحلول. آنها ممکن است با نرم کردن یا حجیم کردن مدفوع به بهبود سلامت روده کمک کنند و دفع آنها را راحت تر کنند.

گلابی از سلامت قلب حمایت می کنند

فیبر ذکر شده در گلابی فقط برای حرکت دادن مواد غذایی در روده نیست، بلکه یک عنصر شگفت‌ انگیز از یک رژیم غذایی سالم برای قلب است. هرچه فیبر بیشتری بخورید، خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

گلابی همراه با فیبر سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در گلابی، مانند پروسیانیدین و کورستین، فواید قابل توجهی برای قلب دارند. آنها می توانند نشانگرهای خون مرتبط با سلامت قلب را بهبود بخشند.

گلابی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

دلایل زیادی وجود دارد که چرا گلابی برای کنترل قند خون مفید است. به عبارت دیگر، آنها سرشار از فیبر، دارای شاخص گلیسمی پایین و آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین بالا هستند که همگی می توانند از افزایش قند خون جلوگیری کرده و به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند.

نشان داده شده است که فیبر غذایی علاوه بر حمایت از سلامت روده و قلب، به مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.چگونه کار می کند؟ فیبر غذایی با کاهش سرعت جذب کربوهیدرات‌ ها و قند توسط بدن به تنظیم قند خون کمک می‌ کند.

علاوه بر این، خوردن گلابی بیشتر می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. خوردن پنج وعده یا بیشتر در هفته میوه های غنی از آنتوسیانین، به ویژه گلابی قرمز، می تواند راهی خوشمزه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 23 درصد باشد. آنها همچنین کنترل قند خون را افزایش می دهند.

گلابی منبع غنی آنتی اکسیدان است

گلابی ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، ویتامین K، کورستین، آنتوسیانین و غیره هستند. به علاوه فیبر موجود در گلابی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. مقدار زیادی آنتی اکسیدان در گلابی و در بقیه رژیم غذایی شما با هم می تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک کند.

گلابی دارای خواص ضد التهابی است

خوشبختانه رژیم غذایی یکی از راه هایی است که می توانید التهاب را کاهش دهید.خواص ضد التهابی گلابی عمدتاً به محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن مربوط می شود. به طور خاص، فلاونوئیدهای موجود در گلابی دارای خواص ضد التهابی هستند. این فلاونوئیدها التهاب را آرام می کنند، که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

گلابی از میکروبیوم روده سالم پشتیبانی می کند

میکروبیوم روده شما مکان فوق العاده ای است که، بله، بر سلامت گوارش تأثیر می گذارد، اما به سلامت ایمنی و سایر عملکردهای بدن نیز کمک می کند. مملو از باکتری است، اما نگران نباشید میکروبیوم روده شما نیز محل نگهداری باکتری های «خوب» است.

اینها پروبیوتیک نامیده می شوند و از پری بیوتیک ها تغذیه می کنند که در گلابی یافت می شود. پروبیوتیک های موجود در گلابی، میکروبیوم سالم روده را ارتقا می‌ دهند که برای سلامت دستگاه گوارش و سلامت کلی حیاتی است. نشان داده شده است که فیبرهای پروبیوتیک موجود در گلابی آن باکتری های خوب را تحریک می کند و به میکروبیوتای سالم روده کمک می کند.

اشتراک گذاری