امروز برابر است با :1403-04-04

لبخند زیبا با دندانپزشکی زیبایی بله یا خیر؟

چقدر حاضرید برای یک لبخند بی نقص برای اینکه مانند یک ستاره سینما باشید بپردازید؟ برای برخی، تلاش برای دستیابی به دندان های صاف و خیره کننده سفید و صاف بدون بودجه هالیوودی هزینه ای برای سلامتی و کیف پول آنها دارد.

اما خطرات سلامتی همیشه بیشتر از چشم انداز یک لبخند درخشان نیست. به طور طبیعی، رنگ دندان ها باید سفید مایل به زرد باشد زیرا عاج زرد رنگ (لایه میانی دندان بین مینا و پالپ که اکثر ساختار دندان را تشکیل می دهد) از طریق مینای خارجی نازک، سخت و سفید ظاهر می شود.

اما رنگ طبیعی دندان های سالم در حال حاضر دیگر مد نیست و تقاضای زیادی برای روکش های سفید درخشان وجود دارد. در حالی که افراد زیادی هستند که از دندان های جدید خود راضی هستند، به نظر می رسد به همان اندازه داستان های ترسناک وجود دارد.

از باقی ماندن در درد مداوم تا ایجاد پوسیدگی لثه ها، رفع مشکلات ناشی از دندانپزشکی زیبایی می تواند در نهایت هزینه ای بسیار بیشتر از هزینه انجام صحیح روش ها در وهله اول داشته باشد.

اما لازم نیست تجربیاتی باشد تا مشکلات جدی ایجاد کند. به عنوان مثال، روکش‌ های نامناسب می‌ توانند باعث ایجاد پلاک، غذا و نوشیدنی‌ ها در فضای بین روکش و دندان شوند و باعث بوی بد دهان، لکه‌ ها، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند. بیماری لثه همچنین با بیماری کبد، بیماری مزمن کلیه، سرطان های دهان و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

چالش های این لبخند زیبا را بدانید

روکش های دندان انواع مختلفی دارند که شامل چینی، کامپوزیت و .. می شوند. هیچ روکش آماده سازی ساختار دندان را با حداقل مینای دندان حفظ نمی کند، اما معمولا بین پنج تا هفت سال دوام می آورد. با مراقبت مناسب، روکش های چینی و کامپوزیت مناسب می توانند تا 20 سال دوام بیاورند.

روکش های دندانی کلاهک های دائمی شکل دندان هستند که دندان های شکسته، فرسوده یا آسیب دیده را می پوشانند. روکش‌ ها روی دندان‌ های موجود نصب می‌ شوند که تا گیره‌ های نیش‌ مانند قرار می‌ گیرند.

سوهان‌ کردن دندان‌ ها باعث حذف مواد محافظی می‌ شود که بافت‌ های زنده نرم را محافظت می‌ کند و می‌ تواند این نواحی را به روی پاتوژن‌ هایی باز کند که باعث عفونت موضعی یا سیستمیک می‌ شوند.

خطرات مشابهی برای ایمپلنت دندان وجود دارد. با این حال ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا به استخوان موجود شما بچسبد و بنابراین ممکن است ماه‌ ها طول بکشد تا مشکلات احتمالی ایجاد شود.

ایمپلنت های دندانی جایگزینی دائمی برای دندان های از دست رفته یا برای حمایت از دندان مصنوعی هستند. ایمپلنت ها اتصالات فلزی پیچ مانندی هستند که با جراحی به استخوان فک، زیر لثه ها بسته می شوند.

ایمپلنت ها گران هستند و این یک روش چالش برانگیز است. اگر بدون توجه مناسب به نیروی گاز گرفتن و نحوه عملکرد دهان هنگام غذا خوردن، مستعد آسیب و شکستگی هستند.

تعویض دندان ها می تواند تغییرات قابل توجهی در نحوه انتقال نیروهای بایت از طریق استخوان های فک و بقیه صورت ایجاد کند.

بازسازی استخوان ها به زمان نیاز دارد و از آنجایی که بسیاری از افراد تمام دندان های خود را به یکباره انجام می دهند، ایمپلنت ها می توانند باعث تغییر مقیاس بزرگ در ریز ساختار استخوانی دهان شوند که منجر به درد و ناراحتی در لثه ها، مفاصل فک و عضلات صورت می شود.

ایمپلنت‌ های دندانی می‌ توانند تا ۲۲ درصد استخوان دهان را سه سال پس از کاشت کاهش دهند. فراموش نکنید که در حالی که دندانپزشکی زیبایی ممکن است ایده ای خوب برای شما به نظر برسد، می تواند اشتباهی بسیار گران قیمت و دردناک باشد.

اشتراک گذاری