امروز برابر است با :1403-07-07

شمع های معطر ممکن است هورمون ها را مختل کنند!

آیا می‌ خواهید یک شام با نور شمع برای همسرتان برنامه‌ ریزی کنید؟ یا به سادگی می خواهید یک شب آرام را بگذرانید، با یک کتاب خوب بپیچید و در گرمای دنج شمع های معطر بخوابید؟ ممکن است ندانسته خودتان را محکوم کنید. این شمع‌ های معطر سمومی را آزاد می‌ کنند که به روش‌ هایی بیش از آنچه تصور می‌ کنید سلامت شما را مختل می‌ کنند. بیایید دریابیم که چگونه.

شمع‌ های معطر ذرات را در هوا آزاد می‌ کنند که توسط ما استنشاق می‌ شود، مخصوصاً در داخل خانه. طبق مطالعات انجام شده، روشن کردن شمع‌ های معطر به دلیل وجود فتالات موجود در عطرهای مورد استفاده در تولید شمع، می‌ تواند هورمون‌ ها را مختل کند.

این مواد شیمیایی فتالات برای ماندگاری طولانی عطر و افزایش انعطاف پذیری پلاستیک در شمع ها گنجانده شده اند. فتالات به عنوان مختل کننده هورمون ها شناخته شده است که ممکن است منجر به عواقب شدیدی مانند کاهش باروری و سرطان شود.

شمع‌ های معطر همچنین حاوی مشتقات شیمیایی مانند پارافین، پارابن و سایر اجزای مصنوعی هستند که ممکن است بر هورمون‌ها تأثیر بگذارد.

چه اقدامات احتیاطی می توان انجام داد؟

هنگام روشن کردن شمع، فضایی با تهویه مناسب را انتخاب کنید. وقتی شمع‌ ها در داخل خانه یا فضای بسته استفاده می‌ شوند، بیشتر مستعد استنشاق سموم موجود در آنها هستیم.

با محدود کردن دفعات استفاده، می توان از بحران جلوگیری کرد. توصیه می شود که هر روز شمع های معطر روشن نکنید. عطرهای طبیعی را به جای شمع هایی که حاوی عطرهای مصنوعی هستند، انتخاب کنید.

شمع را برای مدت طولانی یا یک شب روشن نگذارید و آن را دور از دسترس کودکان و اشیاء قابل اشتعال در خانه قرار دهید. همیشه قبل از روشن کردن شمع فتیله را کوتاه کنید. این می تواند به جلوگیری از تولید دوده کمک کند.

آیا جایگزین های غیر سمی ایمن تری وجود دارد؟

می توان شمع هایی را انتخاب کرد که از موم زنبور عسل ساخته شده اند. گزینه دیگری برای شمع های غیر سمی می تواند از موم سویا ساخته شود. اخیراً شمع‌ های موم نارگیل نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ اند. این ها در مقایسه با شمع های ساخته شده با مواد شیمیایی خطرات نسبتاً کمتری برای سلامتی دارند.

از نظر رایحه نیز استفاده از اسانس های طبیعی توصیه می شود. همچنین، توجه به مواد موجود در شمع می تواند به کاهش خطرات واکنش آلرژیک کمک کند.

شما می توانید 2 یا 3 بار در هفته شمع روشن کنید. در یک ماه بیش از 12 بار روشن کردن شمع های معطر توصیه نمی شود.

عواملی مانند مدت زمان سوزاندن شمع، مواد به کار رفته در شمع، نوع فضای مورد استفاده برای سوزاندن شمع نقش مهمی در تصمیم گیری عامل خطر سلامت دارند.

اگر خانواده افراد حساس مبتلا به آسم، کودکان خردسال یا حیوانات خانگی دارد، باید احتیاط کرد و به طور مکرر از شمع استفاده نکنید.

اشتراک گذاری