امروز برابر است با :1403-02-28

درمان درد و سفتی در شانه منجمد یا شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، یک وضعیت پزشکی دردناک است که مفصل شانه را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر در طی یک دوره زمانی درمان نشود، می تواند منجر به سفتی و ناراحتی در ناحیه شود.

شروع این وضعیت بسیار آهسته اتفاق می افتد، اما می تواند باعث اختلال قابل توجهی در فعالیت های روزمره شود، زیرا حرکت دادن شانه دشوار می شود. با این حال، خبر خوب این است که می توان آن را به راحتی و به سرعت درمان کرد.

در اصل، مفصل شانه از یک ساختار توپ و حفره تشکیل شده است که درونی‌ ترین لایه آن یک کپسول است یک غشای ضخیم که مفصل را در بر گرفته است شانه یخ زده دلایل مشخصی ندارد.

عوامل تاثیر گذار در شانه یخ زده

کاهش حرکت: سبک زندگی بی تحرک یا موقعیت هایی که حرکت شانه را محدود می کند (مانند آسیب های قبلی یا روش های جراحی) می تواند این شانس را افزایش دهد.

التهاب: بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند دیابت می‌ تواند به التهاب قرص شانه کمک کند، که عمدتاً منجر به سفتی می‌ شود.

وقتی این کپسول ملتهب می‌ شود، محکم به استخوان می‌ چسبد و در نتیجه سفتی و محدودیت حرکتی معمولی کپسولیت چسبنده یا شانه یخ زده ایجاد می‌شود.

چه کسی در معرض خطر است؟

شانه منجمد بر گروه‌ های جمعیتی مختلف تأثیر می‌ گذارد و بیماران دیابتی بخش قابل توجهی را شامل می‌ شوند که حدود 50 درصد است. افراد غیر دیابتی نیز این وضعیت را تجربه می کنند، اغلب بدون علت قابل تشخیص.

کپسولیت چسبنده اولیه بدون یک محرک خاص ظاهر می شود، در حالی که موارد ثانویه ناشی از ضربه یا آسیب شانه است. بی‌ حرکتی ناخود آگاه به دلیل درد، سفتی را تشدید می‌ کند، زیرا کپسول مفصل می‌ چسبد و مانع حرکت می‌شود.

شانه‌ های یخ زده معمولاً از طریق معاینه بالینی قابل مشاهده تشخیص داده می‌ شوند، که در آن پزشک می‌ تواند ببیند که فرد دچار سفتی شانه و محدودیت حرکتی است. اگر چه موارد اولیه علت مشخصی ندارند، اما موارد ثانویه را می توان به ضربه شانه نسبت داد.

شانه یخ زده چه مراحلی دارد؟

برای کسانی که شانه یخ زده دارند، به مواردی شروع می شود که برای شروع خیلی جدی به نظر نمی رسد. شانه یخ زده یک وضعیت خود محدود شونده است یا یک وضعیت خود اصلاحی است، به این معنی که طی یک دوره یک تا دو ساله، بیمار تقریباً بهبود می یابد.

شانه منجمد در سه مرحله پیشرفت می کند

مرحله انجماد: این درجه با شروع کند درد مشخص می شود که به طور منظم در شب بدتر می شود. حرکت به طور پیوسته به محدودیت تبدیل می شود.

مرحله یخ زده: درد ممکن است به‌ علاوه افزایش یابد یا به سختی کاهش یابد، با این حال سفتی بیش از حد می‌ شود و به طور محسوسی ورزش‌ های روزانه را محدود می‌ کند.

مرحله ذوب: این درجه می تواند طولانی شود (تا دو سال). درد به تدریج فروکش می کند و تنوع حرکات به آرامی بهبود می یابد.

حتی اگر شانه یخ زده به خودی خود درمان شود، درمان تنها در صورتی لازم است که فرد مبتلا به آن چنان حالت ناراحت کننده داشته باشد که نتواند منتظر یک دوره دو ساله برای شروع مرحله بهبودی باشد.

گزینه های درمانی شانه یخ زده چیست؟

حتی اگر شانه یخ زده می تواند با گذشت زمان بهبود یابد با 80 تا 90 درصد حرکت معمولاً به طور طبیعی ، توجه به این نکته مهم است که تمرینات روزانه و کششی می تواند به طور قابل توجهی به حفظ خاصیت ارتجاعی و قدرت مفاصل شانه کمک کند.

در مرحله حاد که درد و تورم در برخی موارد غیر قابل تحمل می شود، مداخلات پزشکی می توانند به بهبودی کمک کنند.درمان های مختلفی برای کاهش ناراحتی فرد وجود دارد.

تزریق استروئید داخل مفصلی التهاب را به طور موثر کاهش می دهد و به دنبال آن فیزیوتراپی برای بهبود تحرک انجام می شود. این درمان ترکیبی معمولاً دو تا سه ماه طول می‌کشد و تحت نظر فیزیوتراپیست‌ های ماهر نتایج عالی را به همراه دارد.

تغییرات خاصی در سبک زندگی می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند

  • حفظ یک سبک زندگی فعال: تمرین منظم به حفظ تحرک مفاصل کمک می کند.
  • حفظ وضعیت بدنی مناسب: وضعیت مناسب باعث کاهش استرس روی مفصل شانه می شود.
  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن می تواند فشار مضاعفی بر مفاصل وارد کند.
  • پرداختن به مشکلات زمینه ای: دیابت و سایر موقعیت هایی که می توانند منجر به عفونت شوند را مدیریت کنید.

در صورت شکست روش‌ های محافظه‌ کارانه، می‌ توان از روش‌ های جراحی مانند رهاسازی کپسول آرتروسکوپی استفاده کرد. این روش کم تهاجمی به سرعت حرکت را بازیابی می کند، اغلب به بیماران اجازه می دهد تا فعالیت های عادی خود را در عرض دو تا سه هفته از سر بگیرند.

اشتراک گذاری