امروز برابر است با :1403-07-07
درآمد آتلیه عکاسی در ایران؛ قبل از خرید دوربین این مطلب را بخوانید

درآمد آتلیه عکاسی در ایران؛ قبل از خرید دوربین این مطلب را بخوانید

«از هر چیز فقط عکسش می‌مونه!» با این جمله، عکاس‌ها دنیای ما را قشنگ‌تر می‌کنند و لحظات خوش زندگی را ثبت می‌کنند. کسب درآمد در هر حرفه‌ای چالش‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد اما اگر شما به‌عنوان یک عکاس پیش‌نیازهای لازم برای عکاسی حرفه‌ای را داشته باشید، قطعا می‌توانید به درآمد مناسبی برسید. درواقع می‌توان گفت که درآمد آتلیه عکاسی در ایران به‌عنوان یک شغل، از نظر اقتصادی کاملا تایید شده است. در ادامه چالش ها مزایا و معایب این شغل را برای شما توضیح خواهیم داد.

شرایط ورود به رشته عکاسی چیست؟

اکثر افراد علاقه‌مند به حوزه عکاسی تلاش بر آن دارند که رشته عکاسی در بهترین دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهند. افرادی که در دانشگاه‌ها این رشته تحصیلی را دنبال می‌کنند، می‌توانند پس از کسب مهارت و تخصص و همچنین گذراندن برخی دوره‌های تکمیلی به بهترین عکاسان این حوزه تبدیل شوند. اما تماما الزام نیست که شما دوره های دانشگاهی را بگذرانید میتوانید با گذراندن دوره های مختلف در آموزشگاه ها به مهارت دست پیدا کرده و سپس با کسب تجربه مهارت خود را ارتقا ببخشید.

 میزان درآمد شغل عکاسی در ایران

به‌طور کلی درآمد عکاسان حرفه‌ای فعال در سبک‌های مختلف بسیار مناسب است. اما باید گفت که میزان درآمد عکاسی به پارامترهای بسیار زیادی بستگی دارد.  اگر در ابتدای کار هستید و در حال یادگیری این حرفه‌اید، باید بگوییم نباید انتظار زیادی از درآمد رشته عکاسی داشته باشید.اما اگر یک عکاس از تجربه بالا، دانش مناسب و تجهیزات حرفه‌ای برخوردار باشد، می‌تواند از عکاسی درآمد خوبی به دست آورد چرا که تجربه و سابقه در عکاسی و میزان درآمد آن حرف اول را می‌زند.

آخرین آماری که سایت جاب‌ویژن در سال 1402 منتشر کرده است، در تهران عکاسی که کمتر از 2 سال سابقه کاری داشته باشد، حدود 7 میلیون تومان، فردی که بین 2 تا 5 سال تجربه در این حوزه دارد، بین 6 تا 20 میلیون تومان و فردی که بین 5 تا 10 سال در این حوزه فعالیت کرده است، از 30 میلیون تومان به بالا در ماه درآمد دارد. پس شما میتوانید با کسب تجربه در این عرصه درآمد خود را افزایش داده تا به میزان مورد نظر خود برسید.

پردرآمدترین شاخه های عکاسی

انواع مختلف مشاغل عکاسی را بررسی کنید. برای کسانی که جلو یا پشت دوربین کار می کنند فرصت های بسیار خوبی وجود دارد. شما می توانید هر شغلی را انتخاب کنید که بیشتر با علایق شما مطابقت دارد و یک حرفه موفق در عکاسی ایجاد کنید . در اینجا چند نمونه از بهترین گزینه های حرفه ای برای عکاسان آورده شده است.

  • عکاسی تجاری:

درآمد عکاسی تبلیغاتی می تواند روزانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار باشد، البته اگر عکاس معروف و برندی باشید حتی می توانید بیشتر از این هم در بیاورید، بعد از این هم با توجه به میزان استفاده از عکس یا سختی و بزرگی پروژه قیمت بیشتر می شود.

  • عکاسی مد:

عکاسی مد یکی از بهترین مشاغل است. یک عکاس مد از مدل ها یا محصولاتی که در مجلات، کاتالوگ ها، تبلیغات یا نمونه کارهای مدل ها به تصویر کشیده می شوند، عکس می گیرد.  عکاسان مد، زمان زیادی را صرف هر تصویر می کنند تا آن را کامل کنند. علاوه بر این، چنین عکاسانی مسئولیت ترکیب بندی عکس را بر عهده دارند. آنها باید بدانند که چگونه ژست بگیرند و به مدل ها توصیه کنند. بنابراین نیاز به مطالعه و آپدیت بودن در هر زمان برای این عکاسان از الزمات است تا از ترند های روز جا نمانده و همسو با جامعه باشند.

عکاسی مد

  • عکاسی نوزادی:

این روز ها عکاسی نوزادی یکی از پردرامدترین شغل هاست که خانواده ها بسیار به آن روی آورده اند شما میتوانید با وارد شدن به این حوزه و با خلاقیت کافی درآمد خیلی خوبی از این حوزه کسب کنید.

  • عکاسی عروسی:

عکاسان عروسی می‌توانند درآمد بسیار خوبی کسب کنند، به خصوص در فصول پر تقاضا. این حوزه نیازمند مهارت‌های عالی ارتباطی و توانایی کار تحت فشار است، اما رضایتمندی از ثبت لحظات مهم زندگی افراد می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

  • عکاسی معماری و املاک:

عکاسی از ساختمان‌ها و املاک، برای فروش یا اجاره، نیز درآمدزا است. عکاسان در این زمینه باید توانایی‌های خاصی در نورپردازی و ترکیب‌ بندی داشته باشند.همچنین شما میتوانید در کنار عکاسی از این ساختمان ها با دیگر افراد در این زمینه ارتباط گرفته و زمینه کاری خود را افزایش دهید.

  • عکاسی پرتره:

عکاسی پرتره یکی از شغل های پر درآمد عکاسی و داشتن تعداد زیادی مشتری است. این به دلیل انواع مختلف عکاسی است. تحت این سبک از عکس های مدرسه گرفته تا عکس های شرکتی تماما از این مدل به خوبی استقبال کرده اند. زمینه وسیع عکاسی از حیوانات خانگی را فراموش نکنید. درست است که با عکاسی از سگ ها و گربه ها می توانید درآمد زیادی کسب کنید اما فرصت بزرگ همراه با مسئولیت بزرگ است. برای موفقیت به عنوان یک عکاس، باید مهارت های بین فردی قوی داشته باشید و سبک منحصر به فرد عکاسی خود را داشته باشید تا بتوانید با همکاران خود رقابت کنید و نمونه کار های درخشانی داشته باشید تا مشتری های بیشتر و ثابت را به خود جذب کنید.

  • عکاسی فرمالیته:

از آن‌جایی که این روزها همه در شبکه‌های اجتماعی صفحه دارند و دوست‌دارند اوقات خوش خود را به‌ اشتراک بگذارند، نیاز دارند که هر چندوقت یک‌ بار از یک عکاس بخواهند به صورت فرمالیته در لوکشین‌های مختلف از آن‌ها عکس بگیرد.

نکاتی برای افزایش درآمد در عکاسی

اگر از ما می‌ شنوید، هیچ‌گاه به خودتان ظلم نکنید و ارزان کار نکنید. شاید در ابتدا نیاز باشد قیمت پایین‌ تری بگیرید تا شناخته شوید، اما به‌ مرور زمان که تجربه‌ تان بیشتر شد، لازم نیست هنوز هم با قیمت کم کار کنید. در ادامه اصولی که در قیمت‌ گذاری عکاسی تأثیر گذارند را باهم مرور می‌ کنیم.

  • حوزه ای که کار میکنید بسیار مهم است: عکاسی حوزه های مختلف دارد و همچنین بسته به کاری که انجام میدهید قیمت کم و زیاد میشود. برای مثال عکاسی بارداری برای اکثر مادران باردار مهم است و می توانید با ایده های خلاقانه از این حوزه درآمد داشته باشید. پس شما میتوانید با آتلیه بارداری در شهر های مختلف قرار داد بسته و کار خود را شروع کنید و کم کم در این حوزه کسب تجربه کنید.
  • مدل دوربین و تجهیزات عکاسی: باعث میشود عکس و فیلم با کیفیت تری داشته باشید و همچنین در قیمت عکاسی تاثیر میگذارد. اما در ابتدا نیاز نیست که شما تجهیزات زیادی تهیه کنید و با همان امکانات اولیه میتوانید کار خود را شروع کرده و به مرور امکانات خود را آپدیت کنید.

مدل دوربین و تجهیزات عکاس

  • مکان جغرافیایی آتلیه: درآمد عکاسان در کلان شهرها و شهرهای کوچک‌تر باهم متفاوت است. به طور قطع درآمد شما در شهرهای بزرگ تر بیشتر است زیرا آنها به مناسبتهای مختلف بیشتر اهمیت میدهند به عنوان مثال شما میتوانید برای جشن تعیین جنسیت با آتلیه جشن تعیین جنسیت در مرکز شهر ها قرار داد بسته و همکاری خود را با آنها شروع کنید و از این راه درآمد خیلی خوبی را بدست آورید.
  • تجربه کاری: تجربه کاری‌ تان باعث می‌شود شما به اندازه یک فرد تازه‌ کار، یا حرفه‌ای درآمد داشته باشید. هرچقدر مهارت‌ تان بالاتر می‌رود و شناخته می‌شوید افراد زیادی به شما مراجعه می‌کنند و می‌توانید قیمت بالاتری برای کارتان در نظر بگیرید.

آیا عکاسی یک شغل پراسترس است؟

برخی افراد تصور می‌کنند که عکاسی یک شغل پراسترس است. درصورتی‌که این تصور کاملا درست نیست. برخی از سبک‌ های عکاسی مانند عکاسی حیات وحش یا عکاسی خبری می‌تواند با تنش‌هایی همراه باشد. اما بیشتر سبک‌های عکاسی کاملا بدون استرس هستند. برای مثال، عکاسی مدلینگ، عروسی و تبلیغاتی نه‌تنها هیچ‌گونه استرسی ندارند، بلکه کاملا لذت‌ بخش هستند. البته باید گفت که عکاسی نیز مانند تمام مشاغل دیگر استرس‌های رایج خود را دارد که شامل گران شدن تجهیزات یا عدم پرداخت دستمزد توسط مشتری می‌شوند. باید اشاره کرد که اگر شما به عکاسی علاقه داشته باشید، حتی عکاسی حیات وحش نیز برای شما لذت‌ بخش و بدون استرس خواهد بود.

اگر می خواهید طی چند سال آینده موفق تر شوید از همان ابتدا نمونه‌کارهایتان را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید و خودتان را تبدیل به یک برند کنید تا بتوانید با افراد متخصص و سرشناس ارتباط برقرار کنید. همچنین به‌جای اینکه سر خودتان را شلوغ کنید و در حوزه‌های پراکنده فعالیت داشته باشید، یک حوزه را انتخاب کنید و به متخصص آن حوزه تبدیل شوید. در ابتدا می‌توانید برای مدتی حوزه‌های گوناگون را امتحان کنید تا متوجه شوید علاقه‌تان به کدام سمت است اما در ادامه تنها یک مسیر را انتخاب کنید و به یک متخصص در آن مسیر تبدیل شوید. این موضوع باعث می‌شود شما به‌عنوان فردی متخصص در آن حوزه شناخته شوید و مخاطبانتان شما را به یکدیگر معرفی کنند. معمولا در جامعه امروز میزان زیادی از  افراد وجود دارند که کار های مختلفی را بلد هستند ولی متخصص در هر حوزه ای بسیار کم است بنابراین میتوانید متخصص شدن برای شما بسیار کمک کننده باشد. امیدواریم در این مسیر موفق باشید و از کاری که عاشقش هستید، درآمد خوبی کسب کنید.

اشتراک گذاری