امروز برابر است با :1403-06-30

جدیدترین و پرطرفدارترین نماهای ساختمان که باید بشناسید

به منظور اجرای نما در ساختمان‌های گوناگون می‌توان از سبک‌های مختلفی پیروی کرد که شاید تاکنون نام آن‌ها را نشنیده‌اید. همان‌طور که می‌دانید، اهمیت نمای بیرونی با نمای داخلی یکسان است و به هیچ عنوان نمی‌توان این موضوع را کم ارزش دانست. به کارگیری یک نمای مناسب که با نوع کاربرد ساختمان مدنظر شما همخوانی داشته باشد، انتخابی عالی به شمار می‌آيد که باید به آن توجه داشته باشید.

مدرن‌ترین نماهای ساختمانی

بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که جدیدترین مدل نما را برای ساختمان خود در نظر بگیرند. اگر شما نیز در همین دسته‌‌بندی قرار می‌گیرید، بهتر است به دنبال اجرای نمای شیشه‌ای و یا نمای کامپوزیت باشید. این دو گزینه در حال حاضر به عنوان انتخاب‌های بسیار خوبی برای طراحی نماهای مدرن برشمرده می‌شوند.

نمای شیشه‌ای ساختمان

نخستین موضوعی که در این زمینه باید به آن اشاره داشته باشیم، نمای شیشه‌ای یا گلاس است. در سال‌های قبل، عموماً محدودیت خاصی در تولید شیشه با ابعاد بزرگ وجود داشت و همین امر اجرای این نوع نما را به فرایندی دشوار و هزینه‌بر تبدیل می‌کرد. خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌هایی که هم اکنون در حوزه تولید شیشه به وجود آمده است، دیگر با چنین مشکلاتی روبرو نیسیتم و امکان به کارگیری این نما در هر ساختمانی وجود دارد.

نمای شیشه‌ای خود به چندین بخش مختلف اعم از نمای شیشه‌ای فریم لس با بدون قاب،‌ نمای شیشه‌ای اسپایدر و نمای شیشه‌ای کرتین وال تقسیم‌بندی می‌شود. اینکه از بین موارد گفته شده کدام نوع نمای شیشه‌ای بهترین عملکرد را به شما ارائه می‌دهد به سلیقه و نیاز خودتان بستگی دارد. نمای شیشه‌ای شامل مزایای زیادی همچون امکان بهره‌گیری از نور طبیعی است، البته تمیز کردن آن نیز چالش‌های مختص به خود را دارد.

نمای کامپوزیت ساختمان

دومین نمای خاصی که باید حتماً‌ در مورد آن صحبت کنیم، نمای کامپوزیت (composite facade) نام دارد. احتمالاً‌ می‌پرسید که در این نما از چه متریال خاصی استفاده می‌شود؟ به منظور پاسخ به این پرسش باید به آلومینیوم اشاره کنیم. این ماده در عین برخورداری از وزن سبک و جذابیت ظاهری،‌ فوق‌العاده مقاوم است و حتی در صورت مواجه با عوامل محیطی همچون برف و باران نیز دچار مشکل نمی‌شود.

در نمای کامپوزیت از ورق‌های آلومینیومی که به همین منظور ساخته و پرداخته شده‌اند استفاده می‌شود. این ورق‌ها باید به صورت کاملاً حساب‌شده و با دقت مثال‌زدنی در کنار هم دیگر قرار بگیرند تا در نهایت طرح دلخواه ما ایجاد شود. نمای کامپوزیت علاوه بر نمای بیرونی،‌ در نمای داخلی نیز به کار گرفته می‌شود که خود یک نکته بسیار جالب است. میزان ضخامت پنل‌های آلومینیومی در این روش می‌تواند متغیر باشد، اما عموم پنل‌ها ضخامتی بین دو الی شش میلی‌متر دارند. این میزان ضخامت باعث می‌شود تا آن‌ها از مقاومت خوبی برخوردار باشند.

پرطرفدارترین نماهای ساختمان

در بخش‌های قبلی به بررسی جدیدترین نماها پرداختیم، اکنون نوبت آن رسیده است که در مورد نماهای پرطرفدار و خواستنی با شما صحبت کنیم. این موضوع شامل گزینه‌‌های مختلفی همچون نمای آجری، نمای چوبی،‌ نمای ترکیبی و… می‌شود. اجرای هر یک از این موارد مستلزم مشاوره با کارشناسان مجرب و حرفه‌ای است.

نمای آجری ساختمان

به سادگی می‌توان بیان کرد که پرطرفدارترین نما برای ساختمان، نمای آجری است. این روش به خصوص در کشور ما قرن‌‌ها سابقه دارد و به همین دلیل است که اکثر افراد با آن به طور کامل آشنایی دارند. نمای آجری در عین سادگی، کاملاً کاربردی است و می‌توان به عمر مفید بالای آن اطمینان داشت. نکته مهم در رابطه با این سبک نما به کارگیری آجرهای باکیفیت و مرغوب است. در غیر این صورت امکان دستیابی به هدف نهایی یعنی طراحی یک نمای جذاب وجود ندارد.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها یا مزایای مربوط به نمای چوبی، هزینه پایین‌ اجرای آن محسوب می‌شود. اگر بودجه چندان زیادی جمع آوری نکرده‌‌اید و یا به دنبال آن هستید که در هزینه‌های خود صرفه‌‌جویی کنید، نمای آجری به خوبی پاسخگوی شما خواهد بود. هزینه اجرای نما چوبی نسبت به گزینه‌‌های مشابه کمتر است و شما را با چالش خاصی مواجه نمی‌کند. البته کیفیت و نوع آجری که به کار می‌گیرید می‌تواند بر روی هزینه‌های شما اثرگذار باشد.

نمای آجری ساختمان

نمای چوبی ساختمان

از جمله خاص‌ترین نماهای بیرونی که نمی‌توان به سادگی از آن گذر کرد، نمای چوبی است. به منظور اجرای این مدل نما باید از چوب‌‌های مرغوب استفاده شود؛ محصولاتی که امتحان خود را پس داده‌اند و نسبت به استحکام قابل توجه آن‌ها اطمینان داریم. امروزه جهت ساخت نمای چوبی از چوب‌های به نام ترموود استفاده می‌شود.

نمای چوبی نیز جزو مواردی به شمار می‌‌آید که هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند، به همین دلیل باید به استفاده صحیح از آن دقت کرد. این مدل نما عمر مفید بسیار خوبی دارد، البته اگر به خوبی از آن نگهداری شود. نمای چوبی را می‌توان بر اساس سبک‌های مدرن و کلاسیک به اجرا درآورد؛ بنابراین هیچ محدودیتی از این جهت وجود ندارد. شایان ذکر است که امکان به کارگیری این مدل نما در بخش درونی منزل نیز فراهم شده است.

نمای آجری ساختمان

نمای ترکیبی ساختمان

انتخاب کردن از بین نماهایی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم ممکن است سردرگم‌کننده به نظر برسد. اگر دوست دارید مزایای کلیه نماهای فوق را به صورت همزمان در کنار یکدیگر داشته باشید،‌ پیشنهاد می‌کنیم به سراغ نمای ترکیبی بروید. در این حالت، می‌توان از چند مدل نما به صورت همزمان استفاده کرد. به عنوان مثال،‌ طبقات خاصی از ساختمان دارای نمای چوبی باشند و بقیه به صورت نمای آجری اجرا شود.

نمای ترکیبی نیز زیبایی مختص به خود را دارد و همواره به عنوان یک پیشنهاد کاربردی بر شمرده می‌شود. این مدل نما دست شما را برای فضای بیرونی باز می‌گذارد و محدودیت‌ها را از بین می‌برد. نمای ترکیبی یک انتخاب خوب برای ساختمان‌‌های مدرن و شیک است.

سخن پایانی

به کارگیری نمای مناسب برای ساختمان از جمله مواردی است که باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرد. از بین جدیدترین و پرطرفدارترین نماها می‌توان به گزینه‌هایی همچون نمای آجری، نمای سنگی، نمای چوبی، نمای شیشه‌ای، نمای کامپوزیت‌ و نمای ترکیبی اشاره کرد که هر یک از آن‌ها دارای جذابیت منحصربه‌فرد خود هستند. این شما هستید که تصمیم نهایی را در مورد اجرای نما می‌گیرید. برخی از کارفرمایان بر اساس بودجه خود برای اجرای نما تصمیم می‌گیرند برای مثال قیمت کرتین وال بسیار بیشتر از نمای سیمانی برای شما در می‌آید و ممکن است به صرفه نباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع نمای ساختمان می‌توانید به وبسایت نمادیزاین گردآورنده اورنده این مقاله مراجعه کنید.