امروز برابر است با :1403-04-17

جاجرم چگونه شهری است

شهرستان جاجرم در استان خراسان‌ شمالی واقع شده و شهری تاریخی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. آشنایی کلی با این شهر قبل‌از سفر به آن اهمیت دارد و باعث می‌شود آگاهی لازم را کسب و سفری بدون چالش و مشکل را تجربه کرد. اگر بلیط قطار جاجرم را دریافت کرده‌اید و آماده سفر به این شهر هستید یا قصد دارید در آینده به این مکان زیبا بروید بهتر است که ابتدا اطلاعاتی کلی درباره آن به‌دست آورید تا بتوانید نهایت لذت را از مسافرت و گشت‌وگذار خود ببرید.

موقعیت جغرافیایی جاجرم

جاجرم شهرستانی در جنوب غرب استان خراسان شمالی است که قدمت زیادی دارد و یکی از نام‌های پیشین آن جاگرم بوده و در گویش محلی به آن ججرم نیز می‌گویند. این شهر در فاصله 175 کیلومتری بجنورد قرار دارد.

جاجرم از طرف شمال شرق به شهرستان بجنورد، از شمال غرب به استان گلستان، از طرف غرب به شاهرود، از شرق به اسفراین و از سمت جنوب شرق نیز به شهرستان جفتای محدود شده است.

پیشینه تاريخی شهر جاجرم

مشاهده تعداد زیادی از تیغه و ابزارهای سنگی در سال 1369 در اطراف شهر جاجرم حاکی از بازمانده‌های اجتماعات دوران میان‌سنگی است. همچنین سفال‌هایی که از تپه کلاته حسن به‌دست آمده متعلق به هزاره چهارم قبل‌از میلاد است.

جاجرم به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در مسیر جاده ابریشم بوده اهمیت زیادی به‌خصوص برای جمعیت بومی فلات ایران داشته و در طول ادوار تاریخی مختلف یکی از مراکز حکومتی شاخص ایران بوده و با تقویت و گسترش روابط درون و برون‌ منطقه‌ای، نقشی مهم در شکوفایی تمدن و فرهنگ استان خراسان شمالی ایفا کرده است‌.

مساحت و جمعیت جاجرم

بسیاری از افرادی که کوله‌بار سفر خود را بسته‌اند و با رزرو بلیط قطار قصد مسافرت به این شهر را دارند، کنجکاو هستند بدانند جمعیت و مساحت این منطقه چقدر است و فرصت سفر به چند دهستان و آبادی را دارند.

مساحت شهرستان جاجرم 3654 کیلومتر بوده و از 3 شهر، 3 بخش، 5 دهستان و 55 آبادی با جاذبه‌های جذاب تاریخی و طبیعی تشکیل شده است. مطابق آمار سال 1390 جمعیت جاجرم بالغ بر 36898 نفر برآورد شده است.

آب‌و‌هوای شهرستان جاجرم

آب‌وهوای شهر جاجرم نيمه‌استپی و گرم و خشک بوده و ميانگين بارش آن نیز 134 میلی‌متر است. بيشترين دمایی که برای این شهر ثبت شده در فصل تابستان و 40درجه بالای صفر بوده و کم‌ترین دما نیز در زمستان و 15درجه زیر صفر بوده است.

جهت باد در جاجرم غالباً از شمال غربی بوده و متوسط سرعت آن نیز 30 کیلومتر بر ساعت یا 8.5 متر بر ثانیه است. میانگین دما در این شهر 15درجه سانتی‌گراد و میانگین رطوبت آن نیز 50% برآورد می‌شود.

پوشش گیاهی و حیات جانوری جاجرم

واقع شدن جاجرم در حاشیه کویر مرکزی و اتصال به کوه بهار سبب تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن شده است و برای مسافران زیادی ازجمله افرادی که قصد مطالعه و تحقیق دارند اهمیت دارد که قبل‌از دریافت بلیط قطار جاجرم ازاین‌نظر اطلاعات لازم را کسب کنند.

پناهگاه حیات‌وحش مياندشت که در شرق شهرستان جاجرم واقع شده و 85هزار هکتار وسعت دارد، زیستگاه حیوانات مختلفی ازجمله یوزپلنگ ایرانی، کفتار، بز کوهی، آهو، قرقاول، گربه وحشی، تیهو، شغال، روباه، مارال و قوچ است.

پوشش گیاهی این شهر نیز متنوع بوده و انبوه زیادی از گیاهان شورپسند در آن مشاهده می‌شود. گیاهانی مانند قیچ، گون، درمنه دشتی، کاروان کش و طاق در جاجرم به‌خصوص منطقه حفاظت‌شده مياندشت وجود دارد.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان جاجرم

یکی از الزاماتی که قبل‌از دریافت بلیط قطار جاجرم و سفر به این شهر وجود دارد، اطلاع از جاذبه‌های گردشگری آن است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

خانه شاه‌نشین بنی‌هاشم، اثر تاریخی جاجرم

خانه شاه‌نشين بنی‌هاشم یکی از آثار تاریخی ارزشمند دوره قاجار در روستای خراشا شهرستان جاجرم است. این بنا 2 طبقه بوده و به‌دلیل داشتن گچبری و کتیبه‌های زیبا و قدمتی که دارد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مقبره علی‌ بن مهزيار، بنای تاریخی و مذهبی جاجرم

در 2 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم  مقبره علی بن مهزیار واقع شده است که بنایی شامل پلان مربعی، اتاقی 4.5 متری و طاق‌نماهای تزئینی بوده و مورد توجه و احترام ساکنین این منطقه است.

کاروان‌سرای قره بیل

کاروان‌سرای قره بيل که در برخی از متون و آثار تاریخی به‌عنوان رباط املوتلو از آن یاد شده نیر جزء آثار تاریخی مهم شهرستان جاجرم بوده که واقع در روستای رباط قره بیل است و قدمت آن به قرن 5-4 هجری قمری بازمی‌گردد.

روستای دشت

روستای دشت در 85 کیلومتری شهر جاجرم واقع شده که به‌دلیل آب‌وهوای بسیار عالی، جاذبه‌های تاریخی، طبيعی و فرهنگی و صنایع دستی ارزشمند و کهن مورد استقبال قرار گرفته است.

مسجد جامع جاجرم

مسجد جامع جاجرم به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و مربوط به سده 4 هجری قمری بوده و به‌دلیل بنای تاریخی و زیبا بازدیدکنندگان زیادی دارد.

تهیه بلیط قطار جاجرم از فلای تودی

در بین روش‌های مختلفی که برای مسافرت به جاجرم وجود دارد، سفر با قطار یکی از امن‌ترن و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شیوه‌ها است که طرفداران زیادی دارد و به‌دلیل امکان دریافت بلیط اینترنتی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

فلای تودی نیز مرجعی معتبر و مطمئن است که امکان تهیه بلیط قطار جاجرم را با بهترین شرایط فراهم کرده و به متقاضیان سفر به این شهر کمک می‌کند تا بتوانند بلیط خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت تهیه کنند.

همچنین در فلای تودی این امکان برای کاربران فراهم شده که با صرف زمان کمی لیست همه قطارهای مسیر مورد نظر خود و ظرفیت آن‌ها را مشاهده کنند و با اطلاع از زمان و هزینه بلیط قطار جاجرم، برنامه‌ریزی مناسب و دقیقی برای سفر خود داشته باشند.

جمع‌بندی

جاذبه‌های تاریخی و زیبای شهر جاجرم سبب انتخاب این شهر توسط افراد زیادی برای مسافرت شده است که با تهیه بلیط قطار جاجرم می‌توان به یکی از بهترین، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها به این منطقه سفر کرد‌.

برای تهیه بلیط قطار هر شهری ازجمله جاجرم می‌توان به سایت معتبر فلای تودی مراجعه کرد و ضمن اطلاع دقیق از هزینه‌ها، زمان دقیق سفر و ظرفیت قطارها، بلیط خود را باکم‌‌ترین هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کرد.

اشتراک گذاری