امروز برابر است با :1403-02-27
بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی تهرانپارس

تفاوت فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی

فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی سه رشته مرتبط در توانبخشی هستند که با هم برای درمان بیماران و به طور کلی کار می کنند. هر رشته تمرکز متفاوتی دارد، اما در برخی زمینه‌ها همپوشانی دارند. برای بیمارانی که بدلیل آسیب‌ها یا شرایط پزشکی متفاوت توانایی‌های فیزیکی آنها محدود شده است، ترکیبی از سه روش درمانی می ‌تواند به بازیابی زندگی آنها کمک کند.

هنگامی که یک بیمار وارد کلینیک توانبخشی می شود، متخصصان از هر سه رشته، بیمار را ارزیابی می کنند تا زمینه های را که نیاز به درمان دارند از طریق ارزیابی شناسایی کنند. فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران و گفتاردرمانگران ما تیمی را با خطوط ارتباطی باز تشکیل می دهند. آنها با هم یک برنامه درمانی برای بیمار تدوین می کنند و به طور مداوم در طول دوره درمان با یکدیگر همکاری می کنند.

دکتر حسینی سیانکی، مدیر درمان مرکز توانبخشی تهرانپارس می‌گوید: هر یک از سه نوع مختلف درمانگر، بیماران را از طریق یک توالی رشدی راهنمایی می‌ کنند تا با توجه به شرایط فردی آنها، به بالاترین سطح ممکن از تحرک و عملکرد ممکن دست یابند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ها بر تقویت اندام تحتانی، بخشی از بدن از لگن تا انگشتان پا تمرکز می کنند.

فیزیوتراپی به بیماران کمک می کند تا از بازگرداندن ابتدایی ترین تحرک به سمت انواع حرکت و عملکرد فیزیکی چالش برانگیزتر حرکت کنند. فیزیوتراپی بر موارد زیر تمرکز دارد:

-تحرک روی تخت (غلتیدن از یک طرف به سمت دیگر)

-رفتن از دراز کشیدن به نشستن

-کنار تخت نشسته

-تعادل

-تغییر وزن

-تمرین راه رفتن (قرار دادن یک پا در مقابل پای دیگر و راه رفتن)

-تقویت اندام تحتانی، از جمله دامنه حرکتی و تقویت عضلات

-استقلال ویلچر

فیزیوتراپیست ها نیز نیازهای بیمار را با تجهیزات تطبیقی ارزیابی می کنند. بیماران ممکن است به عصا، واکر، آتل، بریس یا انواع دیگر تجهیزات تطبیقی برای کمک به حرکت نیاز داشته باشند. بهترین کاردرمانی تهرانپارس

کاردرمانی

دکتر حسینی سیانکی می گوید: «درمانگران کاردرمانی در تهرانپارس بر تقویت و هماهنگی قسمت بالایی بدن، فعالیت های زندگی روزمره (ADLs) و فعالیت های ابزاری زندگی روزانه (IDLs) تمرکز می کنند.

تفاوت بین فیزیوتراپی و کاردرمانی در این است که کاردرمانی نه تنها در زمینه تحرک بلکه در عملکرد زندگی روزمره به بیماران کمک می کند. فعالیت های خاصی وجود دارند که برای بقاء و رفاه اساسی و همچنین انواع پیچیده تری از وظایف که برای زندگی روزمره مهم هستند، ضروری هستند. این رشته بر روی موارد زیر تمرکز دارد:

فعالیت‌های زندگی روزانه (ADLs) – فعالیت‌هایی که برای بقاء و رفاه اساسی ضروری هستند، مانند:

-تغذیه کردن

-آراستن

-بهداشت

-تزئین

-حمام کردن

-انتقال توالت

-انتقال وان

فعالیت‌های ابزاری زندگی روزانه (IADL) – فعالیت‌های پیچیده‌تری که از زندگی روزمره پشتیبانی می‌کنند، مانند:

-آشپزی

-تمیز کردن

-خشکشویی

-خريد كردن

-رانندگی

-مراقبت از حیوانات خانگی

-مراقبت از دیگران

کاردرمانگران همچنین راهبردهای جبرانی را به بیماران آموزش می دهند، که تکنیک ها یا اصلاحاتی در رفتار است که انجام یک فعالیت خاص را برای بیماران آسان تر می کند. به عنوان مثال، یک کاردرمانگر ممکن است به بیمار یک تکنیک صرفه جویی در انرژی مانند فعالیت های سبک و سنگین متناوب را آموزش دهد تا بیمار بتواند فعالیت های مختلف را در طول روز انجام دهد.

شناسایی تجهیزات تطبیقی برای استفاده نیز یکی از راهبردهای اصلی جبرانی است. تجهیزات تطبیقی هر ابزار یا وسیله ای است که به زندگی روزمره کمک می کند. یک کاردرمانگر ممکن است ارزیابی کند که آیا بیمار به یک کمد کنار تخت، یک صندلی توالت بلند، یک دوش دستی، کفش‌های بندی که پوشیدن کفش‌ها را راحت‌تر می ‌کند، یا نوع خاصی از ظروف با درک متفاوت برای غذا خوردن نیاز دارد.

یکی دیگر از حوزه های مهم کاردرمانی، قضاوت ایمنی است که توانایی قضاوت صحیح در مورد نحوه انجام ایمن یک فعالیت است. به عنوان مثال، یک کاردرمانگر ممکن است به بیمار مبتلا به فشار خون بالا آموزش دهد تا بهتر بفهمد که آیا باید قبل از راه رفتن یک دقیقه بعد از ایستادن ثابت بماند تا مطمئن شود که احساس ضعف نمی کند.

بهترین گفتاردرمانی تهرانپارس

گفتاردرمانی

گفتار درمانی بر چند حوزه عملکرد متمرکز است: ارتباط، بلع و شناخت.

گفتار درمانی به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و زبانی خود را بهبود بخشند. مهم نیست که چه چیزی بر توانایی شما در صحبت کردن یا برقراری ارتباط موثر تأثیر می گذارد، گفتار درمانی می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. اگر شما یا فرزندتان در صحبت کردن، شنوایی یا استفاده از زبان مشکل دارید، در مورد ارزیابی گفتار درمانی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

گفتاردرمانگران به بیماران کمک می کنند تا ظرفیت بهتری برای بلع غذا یا نوشیدن آب به دست آورند. این ممکن است شامل اطمینان از رفتن آب به معده (نه ریه‌ها) باشد یا تعیین اینکه بیمار نمی ‌تواند مایعات را بنوشد، اما نیاز به نوشیدن مایعاتی دارد که دارای قوام هستند. گفتاردرمانگران ممکن است مطالعاتی مانند FEES (مطالعه فیبر آندوسکوپی مری) را با قرار دادن یک لوله در بالای بینی بیمار که حاوی یک دوربین کوچک است انجام دهند تا قسمت هایی از گلوی بیمار را هنگام بلع مشاهده کنند. از طریق گفتار درمانی، بیمار ممکن است تحت تحریک الکترونیکی برای تقویت عضلات گلو قرار گیرد.

گفتاردرمانی در تهرانپارس همچنین به بیمارانی که از مشکلات شناختی رنج می برند کمک می کند که فرآیندهای ذهنی کسب اطلاعات، درک آن و تصمیم گیری است. مهارت‌های شناختی زیادی وجود دارد که می‌تواند تحت تأثیر آسیب‌دیدگی یا شرایط پزشکی قرار گیرد، به‌ ویژه شامل شرایط پیری مانند زوال عقل یا آلزایمر می باشد. گفتار درمانگران با بیماران در مورد مسائل شناختی کلیدی مانند:

-هوشیاری: کمک به بیماران برای درک اینکه چه کسی هستند، کجا هستند، زمان و تاریخ، و چه اتفاقی برای آنها افتاده است.

-توالی: کمک به بیماران با توانایی درک و اجرای مجموعه ای از اقدامات به ترتیب خاص.

-حافظه: کمک به بیماران برای ایجاد استراتژی های جبرانی برای کمبود حافظه، مانند راه هایی برای بازیابی کلمه ای که نمی توانند به خاطر بسپارند.

کار به عنوان یک تیم

زمینه های زیادی در همپوشانی بین سه رشته مختلف فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی وجود دارد. قضاوت ایمنی جزء کلیدی گفتار درمانی و کاردرمانی است. شناخت بخش عمده ای از گفتار درمانی است، اما می تواند حوزه یک کاردرمانگر نیز باشد. فیزیوتراپی و کاردرمانی هر دو با تحرک سروکار دارند، اگرچه کاردرمانی بُعد مهم اضافه شده کمک به عملکرد بیماران در زندگی روزمره را نیز دارد.

دکتر حسینی سیانکی می گوید: “در مرکز توانبخشی تهرانپارس، فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران و گفتار درمانگران ما با هم بصورت تیمی کار می کنند تا تصویری دقیق از بیمار به عنوان یک فرد کامل به دست آورند.”در طول دوره درمان، درمانگران ما در سه رشته مختلف هر هفته با همدیگر جلسه خواهند داشت تا در مورد هر بیمار و پیشرفت آنها بحث کنند، ایده ها، مشاهدات و استراتژی هایی را به اشتراک بگذارند که به پیشبرد برنامه درمانی کمک می کند. این جلسات هفتگی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تیم ما هم از یکدیگر حمایت می‌کند و هم تلاش‌های تکراری را انجام نمی‌دهد و در نتیجه یک برنامه مراقبت مبتنی بر تیم به بهترین نحو به بیمار و خانواده‌هایش خدمت می‌کند.» شما می توانید از طریق شماره های 09202120214-09356117742 با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی تهرانپارس تماس حاصل فرمایید.