امروز برابر است با :1403-04-14

تاثیر هوش مصنوعی اغراق آمیز بر کسب و کارها چیست؟

پس از انتشار چت جی پی تی در سال 2022، انفجاری از اخبار و موج گسترده ای از علاقه به هوش مصنوعی مولد رخ داد، که چرخه تبلیغاتی را آغاز کرد که با هر مدل یا ویژگی جدید به اوج خود ادامه می دهد. ناگهان، به نظر می رسد که هر شرکت فناوری یا استارت آپی در حال بازاریابی یک محصول هوش مصنوعی است که قول می دهد رفتار مصرف کننده را متحول کند.

بر اساس یک مطالعه‌، تعداد استارت‌ آپ‌ هایی که از هوش مصنوعی در طرح‌ های خود نام می‌ برند از ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. بر اساس گزارشی که NBC News منتشر کرده است، درآمد سال گذشته آنها افزایش یافته است.

اما چه تعداد از این شرکت ها در حال صحبت کردن هستند؟ در نوامبر سال گذشته، یک نظرسنجی توسط اداره سرشماری ایالات متحده نشان داد که تنها 4.4 درصد از مشاغل آمریکایی از هوش مصنوعی برای تولید کالاها و خدمات استفاده می کنند.

شستشوی هوش مصنوعی چیست؟

شستشوی هوش مصنوعی اصطلاحی است که از شستشوی سبز گرفته شده است، که در آن شرکت‌ ها دوستی با محیط‌ زیست را اغراق می‌ کنند تا مشتریان را به خود جلب کنند. به طور مشابه، مشاغلی که ادعا می کنند هوش مصنوعی را در محصولات خود ادغام کرده اند، در حالی که در واقع از فناوری کمتر پیچیده استفاده می کنند، می توانند به شستشوی هوش مصنوعی متهم شوند.

تبلیغاتی که توانایی‌ های ابزارهای هوش مصنوعی یک شرکت را اغراق‌ آمیز می‌ کنند یا مصرف‌ کنندگان را در مورد ویژگی‌ هایی که هنوز در محصولات هوش مصنوعی آن‌ ها عملیاتی نشده‌ اند گمراه می‌ کنند، همچنین شستشوی هوش مصنوعی را تشکیل می‌ دهند.

چند نمونه واقعی از شستشوی هوش مصنوعی چیست؟

پیشرفت سریع و پتانسیل گسترده هوش مصنوعی، بسیاری از شرکت‌ ها، از جمله چند غول فناوری، را وادار کرده است تا زمانی که نوبت به عرضه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی به میان می‌ آید، دست به کار شوند. به عنوان مثال، گوگل سال گذشته Gemini را با یک ویدیوی نمایشی با هدف نشان دادن چت ربات چند وجهی هوش مصنوعی خود، به ویژه توانایی آن در تشخیص تصاویر و اشیاء واقعی، رونمایی کرد. در بخشی از ویدئو، شخصی تصویر حیوانی را می کشد که جمینی به درستی آن را اردک حدس می زند.

با این حال، مشخص شد که این ویدیو به صورت واقعی ضبط نشده است. در واقع، گوگل به بلومبرگ تایید کرد که این ویدئو با ارسال پیام های متنی به Gemini و میکس فریم های ثابت به یکدیگر ساخته شده است. در حالی که توضیحات یوتیوب کلیپ حاوی یک سلب مسئولیت بود، چنین افشاگری در خود ویدیو وجود نداشت.

اخیراً، گزارش شده است که آمازون پس از اینکه Business Insider متوجه شد که فناوری “Just Walk Out” که ادعا می‌ کرد از هوش مصنوعی و حسگرها برای تشخیص کالاهای موجود در سبد خرید مشتری استفاده می‌ کند، در واقع به کارمندان متکی است.

نه تنها شرکت های فناوری، بلکه ادعاهای مربوط به هوش مصنوعی برندهای چند ملیتی مانند مک دونالد و کوکا کولا نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. مک‌ دونالدز اخیراً پس از شکایت مشتریان مبنی بر اینکه سفارش‌ هایشان به اشتباه حذف شده است، تصمیم گرفت فناوری هوش مصنوعی خود را در رستوران‌ های رانندگی در ایالات متحده کنار بگذارد. در همین حال، کوکا کولا سال گذشته با معرفی یک نسخه محدود، طعم تولید شده توسط هوش مصنوعی از نوشیدنی سرد که در نهایت نتوانست بسیاری از مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد، تلاش کرد تا به قطار هایپ هوش مصنوعی بپرد.

عجله برای برند شدن به عنوان یک تجارت هوش مصنوعی از الگوی طولانی شرکت‌ هایی پیروی می‌ کند که به دنبال سرمایه‌ گذاری از هیاهوی فناوری‌ های جدید و نوظهور هستند.

چرا شستشوی هوش مصنوعی یک نگرانی رو به رشد است؟

در حالی که شستن هوش مصنوعی ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما می تواند عواقب گسترده ای برای مصرف کنندگان و خود صنعت فناوری داشته باشد.

لیندا یائو، معاون راه‌ حل‌ ها و خدمات هوش مصنوعی لنوو، به ZDNet توضیح داد که شستشوی هوش مصنوعی توجه مدیریت و منابع را از نوآوری عملی هوش مصنوعی منحرف می‌ کند. به جای توسعه قابلیت‌ های هوش مصنوعی معنادار، شرکت‌ ها ممکن است سرمایه‌ گذاری‌ های نادرستی در پیشرفت‌ های سطحی انجام دهند و پیشرفت واقعی با این فناوری را کاهش دهند.

یائو همچنین خاطر نشان کرد که شستشوی هوش مصنوعی می تواند تصمیم گیری را برای مشاغلی که واقعاً به دنبال راه حل های هوش مصنوعی ارزشمند هستند پیچیده کند. او گفت که این می‌ تواند مانع تلاش‌ های تبدیل دیجیتال آنها شود، نوآوری را خفه کند و عملکرد را به خطر بیندازد.

برای جلوگیری از شستشوی هوش مصنوعی (حتی ناخواسته)، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) به کسب و کارها توصیه می کند با پرسیدن سؤالات کلیدی خود را کنترل کنند: «آیا درباره کاری که محصول هوش مصنوعی شما می تواند انجام دهد اغراق می کنید؟ آیا قول می دهید که محصول هوش مصنوعی شما بهتر از محصولات دیگر کار می کند؟ آیا این محصول واقعاً از هوش مصنوعی استفاده می کند؟»

نکته: قبل از برچسب زدن محصول خود به عنوان مبتنی بر هوش مصنوعی، همچنین توجه داشته باشید که صرفاً استفاده از یک ابزار هوش مصنوعی در فرآیند توسعه با محصولی که هوش مصنوعی در آن دارد یکسان نیست.

اشتراک گذاری