امروز برابر است با :1403-02-08

اعتیاد بر روی مغز چه تاثیری می گذارد؟

اعتیاد بر روی مغز چه تاثیری می گذارد؟ . اعتیاد نوعی بیماری مغزی مزمن است که معتاد را وادار می‌کند تا علی‌رغم آگاهی از مضر بودن مواد، آن را مصرف کند. نخستین باری که فردی مواد مخدر مصرف می‌کند، احتمالاً این کار را به اراده خود انجام می‌دهد.
اما تکرار مصرف مواد تغییراتی را در مغز ایجاد می‌کند که فرد را بارها و بارها مجبور می‌کند تا به هر قیمتی مواد را پیدا کند و مصرف کند، معتاد تمام عوارض اجتماعی اعتیاد، مانند دزدی، از دست دادن دوستان، مشکلات خانوادگی یا ناراحتی‌های جسمی و روحی را به جان می‌خرد تا بتواند دوباره این ماده مخرب را مصرف کند. این مصرف اجباری همان اعتیاد است.

مواد مخدر چگونه بر مغز تاثیر می گذارد؟

موادهای مختلف به روش های مختلفی کار می کنند. بنابراین، برای مثال، ماری جوانا، انتقال دهنده های عصبی را تقلید کرده و مغز را وادار به ارسال پیام های غیر عادی به بقیه بدن می کند.

معمولاً این پیام ها باعث می شود که مصرف کننده احساس خوشحالی کند و یا احساسات خوب دیگری داشته باشد. کوکائین باعث می شود که سلول های عصبی مقادیر زیادی از انتقال دهنده های عصبی را آزاد کنند و مانع از بازجذب آن ها شوند.

اگر یک ماده شیمیایی مانند دوپامین یا سروتونین باشد، وقتی این اتفاق می افتد احساس خوشحالی و آرامش می کنید. اگر یک ماده شیمیایی مثل آدرنالین در حال فعال شدن است، احتمالاً در زمان فعال بودن مواد دچار توهم و اضطراب خواهید شد.

اثر شیره تریاک بر مغز

شیره تریاک یکی از معروف‌ترین مواد مخدری به شمار می‌آید که اثرات منفی و مخربی را بر روی مغز فرد مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. در رابطه با اثر شیره تریاک بر مغز لازم است به شما بگوییم که تریاک و گیاه خشخاش دارای مواد افیونی است؛ حتی اگر شخصی هرگز مواد افیونی مصرف نكرده باشد، اثرات آن احساس می‌شود. مغز ما به‌طور طبیعی مواد افیونی بسیار کمی تولید می‌کند. وقتی گیرنده‌های افیون در مغز فعال می‌شوند، دوپامین ترشح می‌شود و مصرف‌کننده احساس آرامش می‌کند.

اثر مصرف کوتاه مدت شیره تریاک بر مغز

در رابطه با تاثیر مواد مخدر بر مغز در ماده مخدر تریاک که شیره آن بسیار خطرناک‌تر از خود آن است، باید بگوییم، هنگامی‌که فردی به سراغ این ماده مخدر می‌رود، با یک‌بار امتحان کردن آن احساس سرخوشی به وی دست می‌دهد که برای بارهای بعدی، نیاز روانی برای رسیدن به آن احساس را دارد که منجر به مصرف دوباره این ماده می‌شود. از اثرات منفی مصرف در دوره ابتدایی اعتیاد می‌توان به احساس افسردگی، خستگی و سرگیجه اشاره کرد.

اگر فردی این ماده مخدر را در روزهای اولیه در دوز بالا مصرف کند، خستگی تنفسی برای وی رخ می‌دهد، به این‌گونه که مغز فرمان تنفس را به‌آرامی و کندی صادر می‌کند که این مسئله منجر به نرسیدن اکسیژن کافی به بدن و درنهایت مرگ خواهد شد.

اثر مصرف طولانی مدت شیره تریاک بر مغز

آزمایش‌هایی که از افراد معتاد به شیره تریاک گرفته شده‌است، نشان می‌دهد که ماده خاکستری مغز آن‌ها حتی یک ماه پس از مصرف کاهش چشمگیری داشته است. این موضوع منجر به تحلیل رفتن مغز و درنهایت کاهش تمرکز و به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل تفکر خواهد شد. از این تفسیر می‌توان به‌عنوان اثر شیره تریاک بر مغز یاد کرد. در کلینیک پیام از بهترین متدها برای ترک شیره تریاک استفاده می‌شود.

تاثیر مصرف الکل بر مغز

الکل از نظر داروشناسی نوعی خواب آور انتخابی محسوب ‌می‌شود که با سرکوب مغز و سیستم عصبی باعث کند شدن عملکردهای شناختی شده و هشیاری انسان را کاهش ‌می‌دهد. هم چنین الکل با کاهش دادن قدرت بازداری مغز به افسارگسیختگی در انسان ‌می‌انجامد. از سوی دیگر نوشیدنی‌های الکلی با ایجاد اختلالاتی در مراکز مرتبط با تکلم و تحرک در مغز، هماهنگی حرکتی را با مشکل مواجه کرده و باعث بروز نقایصی در صحبت کردن ‌می‌شوند.

تاثیر شیشه بر مغز

شیشه یا همان مت‌آمفتامین مکانیسمی مشابه با دیگر داروهای محرک دارد. مصرف آن منجر به ترشحات گسترده انتقال‌دهنده‌های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین می‌شود که این اتفاقات منجر به سرخوشی بسیار قوی، افزایش غیرطبیعی انرژی، احساس آسیب‌پذیری و سایر اثرات روان‌گردان می‌شود. ازآنجا که این ماده غالباً با تعدادی ماده دیگر که به‌طور بالقوه سمی هستند از موادی مانند ضد یخ، اسید باتری یا پاک‌کننده ساخته می‌شود، هم مصرف آن خطرناک است و هم قدرت احتراق بالایی دارد.

اثر مصرف کوتاه مدت شیشه بر مغز

تحقیقات در مورد اثرات کوتاه‌مدت استفاده از شیشه نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی مغز داشته باشد؛ برای مثال می‌توان از عوارض مصرف کوتاه مدت آن به افزایش انرژی که دستور آن از سمت مغز صادر شده است و همچنین عدم احساس گرسنگی اشاره کرد.

اثر مصرف طولانی مدت شیشه بر مغز

افرادی که به‌طور دائم و روزانه از ماده مخدر شیشه استفاده می‌کنند، دچار استرس خواهند شد. همچنین فرد مصرف‌کننده همواره احساس ترس و پریشانی را در خود دارند که این موارد را می‌توان به‌عنوان تاثیر شیشه بر مغز یاد کرد. بنابراین بهترین کار ترک شیشه است.

عوارض کوتاه مدت حشیش بر روی مغز کدام است؟

اثر مصرف حشیش پس از سی دقیقه تا یک ساعت تجربه می‌شود . حشیش در طبقه بندی مواد مخدر، جزء مواد توهم‌زای طبیعی است. مصرف کننده در نتیجه چنین تاثیری دچار حالت نئشگی یا سرخوشی بیش از حد می‌شود.
از دیگر عوارض حشیش بر مغز که تاثیر کوتاه مدت دارد، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تغییر حس زمان
  • تغییر حواس، برای مثال اگر لواشک بخورند طعم ترشی آن را خیلی بیشتر از حالت معمول حس می‌کنند.
  • تغییرات رفتاری
  • توهم و هذیان
  • اختلال در توانایی فکری
  • اختلال در حرکات بدن (به هم خوردگی تعادل حرکتی)
  • اختلال در حافظه
  • تند شدن ضربان قلب
  • تاثیر هروئین بر مغز

اثر مصرف کوتاه مدت هروئین بر مغز

از مهم‌ترین تاثیر هروئین بر مغز در دوره کوتاه‌مدت می‌توان به کاهش اشتها، که این امر از سمت مغز فرمان داده شده است، اشاره کرد. دومین تاثیر هروئین بر مغز چیزی نیست جز اختلالات خلقی و روانی که فرد را دچار افسردگی شدید خواهد کرد.

اثر مصرف طولانی مدت هروئین بر مغز

هنگامی‌که فرد اقدام به ترک هروئین نمی‌کند و در دراز مدت این ماده مخدر را مصرف می‌کند، دوز مصرفی وی نیز بالاتر می‌رود که این موضوع تأثیرات ویران‌کننده‌ای را به دنبال دارد. از تاثیر هروئین بر مغز در دوره طولانی مصرف، می‌توان به عدم داشتن تمرکز کافی و کوچک شدن مغز و درنهایت سکته مغزی اشاره کرد.

درمان‌های موثر ترک اعتیاد

روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد وجود دارد، اما تاکنون درمان قطعی برای اعتیاد پیدا نشده است. اعتیاد غالباً نوعی بیماری مزمن است. معتادان نیز همچون افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن دیگری، مانند دیابت یا ناراحتی قلبی، به مرور روش مدیریت عارضه خود را یاد می‌گیرند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که هر درمان ترک اعتیاد موثر بر سیزده اصل اساسی استوار است.

انواع درمان

درمان مناسب با توجه به نوع ماده مخدر و شرایط خاص هر بیمار انتخاب می‌شود. درمان ترک اعتیاد در کل دارای دو نوع اصلی است:

  • تغییر رفتار: بیمار شیوه تغییر دادن رفتار خود را یاد می‌گیرد.
  • درمان دارویی: دارو برای ترک اعتیاد به موادی مانند توتون، الکل، هروئین یا مخدرهای دیگر تجویز می‌شود.

طول درمان اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر نیز مانند دیابت و حتی آسم یک اختلال مزمن است. اکثر بیمارانی که به مواد مخدر معتاد شده‌اند، به درمان درازمدت نیاز دارند و باید بارها تحت درمان قرار بگیرند، تقریباً مانند بیمار مبتلا به آسم که طرح درمان دارویی و ورزش درمانی وی باید دائماً تحت نظر باشد.

نکته مهم این است که بیمار حتی پس از برگشت به اعتیاد و شروع دوباره مصرف مواد مخدر ناامید نشود و درمان را از نو شروع کند یا طرح درمان فعلی خود را تغییر دهد.

در واقع احتمال عقب‌نشینی وجود دارد. حتی بیماران مبتلا به دیابت گاهی از رژیم غذایی خود تخطی می‌کنند یا تزریق انسولین را فراموش می‌کنند و علائم‌شان عود می‌کند. چنین وضعیتی علامت این است که باید دوباره به مسیر صحیح برگشت، نه این که درمان را کاملاً کنار گذاشت.

انگیزه برای انجام درمان اعتیاد

اکثر معتادان درمان را به دلیل حکم دادگاه یا به خاطر اصرار عزیزان‌شان شروع می‌کنند. خوشبختانه پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که درمان، حتی اگر انتخاب قلبی خود بیمار نباشد، می‌تواند به پاک شدن وی کمک کند.

اشتراک گذاری