مجله چرخونکی : بروشور معمولا به منظور اطلاع رسانی در زمینه های مختلف توریستی، تبلیغ محصولات، توصیه های بهداشتی و… به کار می رود. یا اینکه برای معرفی کالا یا خدمات شرکتی مورد استفاده قرار می گیرد، حتی در همایش ها و سمینار های علمی نیز از بروشور استفاده می شود.
طراحی یک بروشور خلاقانه و تاثیرگذار می تواند اقدام تبلیغاتی سودآوری باشد. هیچ چیزی همچون ایجاد یک طرح که بتواند در ذهن افراد بماند، نگاه آن ها را به خود جذب کند و خوانده شود، جذاب و شگفت انگیز نخواهد بود. یک بروشور خوب باید با آدم حرف بزند،باید آنقدر جذاب باشه که حتی اگر نیازی هم به محتوا یا محصول نداشتیم باز عم وادارمان کند که یک نگاهی بهش بیاندازیم.
راهنمای مطالعه
انواع بروشور کدامند؟
بروشور ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع نیاز و یا زمینه ی کاری می توان آنها را انتخاب کرد:
- بروشور تک برگ
- بروشور دو برگ
- بروشور سیمی
- بروشور کتابچه ای
- بروشور تا شو
- موارد استفاده از بروشورها
پس از ملاقات با مشتری واجد شرایط، یک بروشور به جای می گذارید. این بروشو باید خلاصه ای از نکته های برگزیده ی فروش و توصیف معقول کالای شما و مزایای آن را در برداشته باشد.
زمانی که در صدد نمایش نکته های برجسته ی خدمات خود هستید، برای مثال، در یک آژانس مسافرتی که تورهای هوایی و زمینی را برگزار می کند و قفسه های آن مملو از جزوه هایی است که با جلدهای رنگین و جذاب به معرفي نقاط دوردست جهان می پردازند، جلد چنین بروشوری باید بسیار گیرا و جذاب باشد و عنوان و تصویری زیبا نیز داشته باشد تا نگاه هر عابری را جلب کند و او را به توقف و برداشتن بروشور و نگهداری آن وادارد.
بروشور را می توان در پاسخ به پرسش های مطرح شده فرستاد. زمانی که مخاطب تقاضای اطلاعات بیشتری دربارهی محصول و خدمات دارد، می توانید از بروشور استفاده کنید. این بدان مفهوم است که مخاطب از طریق آگهی، اطلاعيه، معرفی کالا و یا سایر روشها به محصول شما علاقه مند شده و به احتمال زیاد، خیال خرید دارد.
بروشورها و اطلاعیه ها می توانند به میزان اطلاعات فرستاده شده در پاکتهای پستی بیفزایند. نامه ی پستی در صدد فروش کالاست و بروشور ویژگی های فنی و تصاویر و عکس هایی از کالا را به آن می افزاید. برای پایین آوردن هزینه ی پستی، معمولا این نوع بروشورها بسیار کم حجم هستند و به راحتی در یک پاکت استاندارد پستی جا می گیرند.
بسیاری از محصولات مانند وسایل بیمارستانی، تجهیزات اداری، بیمه ی زندگی، تجهیزات صنعتی و نظایر آنها توسط بازاریابانی که به منزل و یا محل کار مخاطب میروند، به فروش می رسند. این افراد از بروشور به عنوان ابزار کار خود استفاده می کنند. بروشورهایی از این دست دارای صفحه های بزرگ، تصویرهای رنگی و عنوان های درشت و زیرعنوان هایی هستند که به راهنمایی مخاطب کمک می کنند.
ویژگی بروشور خوب چیست؟
خلاقانه طراحی کنید
طرح بروشور شما باید بکر و منحصر به فرد باشد تا مردم به آسانی آن را با یک نگاه تشخیص دهند. به تکنیک ها و روش های که رقبای شما برای طراحی بروشور استفاده کرده اند توجه کنید. به طرحی بیندیشید که در بین سایر طرح ها برجسته و فوق العاده به نظر برسد.
از خلاقیت خود برای خلق یک طرح جذاب و بی نظیر استفاده کنید. اگر یک طرح خوب به مشتری ارائه کنید که در نوع خود زیبا و جذاب باشد و هویت خوبی به آنها و کمپانی انها بدهد، مطمئنا او هم شما از شما تشکر می کند.
مخاطب خود را مدنظر داشته باشید
شکل و توزیع طراحی بروشور باید منعکس کننده مخاطبانی باشد که قصد دارید به آن ها دست یابید. حتی طراحی هایی که شبیه بروشورهای کاغذی سنتی هستند نیز می توانند با قابلیت های تعاملی در پی دی اف به صورت دیجیتالی انتقال یابند.
اگر می خواهید بروشور را به افرادی که در حال حرکت هستند بدهید، اندازه و فرمتی را در نظر داشته باشید که در کیف یا جیب نیز جا می شود. در نهایت برای سهامداران یا شرکای کلیدی، بروشورهای بسیار قوی و ضخیم با صفحات متعدد یا اندازه بزرگ تر می تواند مفید باشد. سن دریافت کنندگان بروشور را مدنظر داشته باشید. این افراد جوان هستند یا کهنسال؟ این موضوع بر روی نوع، اندازه و طراحی کلی تاثیر خواهد داشت.
فراخوان
از آنجا که بروشورها در اختیار خوانندگان قرار می گیرند، فراموش نکنید مخاطبین را به یک فراخوان عملی دعوت کنید. شما می توانید این کار را با دعوت از آنها برای بازدید از نمایشگاه خود، قرار دادن یک برنامه یا قرار ملاقات و … انجام دهید. بروشور شما بدون این فراخوان بی معنی و بی فایده است چون هیچ جواب و بازخوردی از اطلاعاتی که از طریق بروشور ارائه کرده اید دریافت نخواهید کرد.
ارزش نگه داشتن داشته باشد
اگر بروشور طرح مناسبی داشته باشد حاوی مطالب حیاتی و مفیدی باشد، ممکن است مخاطب تمایل داشته باشد ان را نگه دارد. بروشور باید واجد آیتم هایی باشد که ارزش آن را افزایش دهد. در طراحی بروشور نهایت خلاقیت خود را به کار ببرید. از تصاویر و اشکال مختلف برای زیباتر شدن آن استفاده کنید. در مورد طراحی بروشور نکاتی وجود دارد که باید حتما آنها را به یاد بسپارید.
طرح خود را بارها و بارها تایید کنید
هیچ چیزی بدتر و پرهزینه تر از وجود مشکل در بروشوری که چاپ شده است نخواهد بود. قبل از هر کاری طراحی خود را تایید کنید. سپس آن را به فرد دیگری بدهید تا تاییدش کند.اشتباه در چاپ بسیار پرهزینه خواهد بود.