امروز برابر است با :1403-07-27

بررسی فریم‌ ورک‌ ها و کتابخانه‌ های مفید برای توسعه جاوا

فریم ورک های جاوا و کتابخانه‌های این زبان برنامه‌نویسی دقیقا چه هستند و برای توسعه‌دهندگان چه فایده‌ای دارند؟

آن‌ها کمک کرده‌اند تا زبان خام برنامه‌نویسی تبدیل به زبانی شود که ابزارهای زیادی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. همچنین باعث شده‌اند تا دیگر نیاز نباشد برنامه‌نویس برای توسعه‌های مختلف به‌سراغ زبان‌های گوناگون برنامه‌نویسی برود. شاید در نگاه اول این مسئله برای شما عجیب به‌نظر برسد. اما همراه ما باشید تا درباره این موضوع بیشتر با شما صحبت کنیم و ابعاد مختلف آن را برای‌تان باز کنیم.

چرا باید از فریم‌ورک‌ها برای زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده کنیم؟

هدف ما از استفاده هر فریم‌ورکی در هر نوع زبان برنامه‌نویسی تنها یک چیز است و آن هم تسهیل و تسریع فرایند توسعه نرم‌افزارها با ارائه ساختار، الگو طراحی و کتابخانه‌های آماده است. فریم‌ورک‌ها ابزارهایی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند که قابلیت‌هایی مثل مدیریت وابستگی‌ها، اعتبارسنجی ورودی‌ها، نگاشت اشیاء به دیتابیس و پشتیبانی از برنامه‌نویسی واکنشی را دارند.

پس‌از آموزش جاوا مقدماتی فریم‌ورک‌ها می‌توانند کمک شایانی به ما کنند. چنین ابزارهایی به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا کدهای پایدارتر، قابل‌نگهداری و مقیاس‌پذیری را بنویسند. فریم‌ورک‌ها می‌توانند برنامه‌نویسان را از پیچیدگی‌ها و کدنویسی تکراری نجات دهند و موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت کار اجرایی آن‌ها شوند.

فرق بین Framework و کتابخانه چیست؟

هر 2 آن‌ها حاوی کدهای بسیاری هستند که برای سهولت کار توسط توسعه‌دهندگان دیگری نوشته شده‌اند و حالا در اختیار دیگر افراد قرار گرفته‌اند. اما تفاوت‌های کلیدی بین‌شان وجود دارد. فریم‌ورک در نقش چارچوب و اسکلت پروژه ما عمل خواهد کرد، درحالی‌که کتابخانه صرفا برای زمانی بوده که احساس نیاز به آن پیدا می‌کنید.

از فریم‌ورک‌ها در ابتدای پروژه‌ها استفاده می‌شود. ما نمی‌توانیم از چند فریم‌ورک برای یک پروژه استفاده کنیم اما می‌توانیم از چند کتابخانه به‌شکل همزمان برای پروژه خود کمک بگیریم.

فریم ورک‌های Front-End وب جاوا

در حدود سال‌های 1999 ایده ایجاد اپلیکیشن‌های وب که شبیه اپلیکیشن‌های دسکتاپی بودند شکل گرفت. وجود ابزارهایی مثل ajax در ایجاد چنین علاقه‌ای بسیار تاثیرگذار بود.

خیلی زود پای کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف هم به میدان جاوا اسکریپت برای این قضیه باز شد که ما در ادامه می‌خواهیم 4 مورد از بهترین‌های آنان را به شما معرفی کنیم. بسیاری در گزینه‌های خود به معرفی React نیز می‌پردازند درحالی‌که React با تمام مزیت‌ها و توانایی‌های خود یک کتابخانه است و فریم‌ورک محسوب نمی‌شود.

فریم‌ورک Angular.js؛ فریم ورک های جاوا

کد‌های HTML شما با استفاده از چنین فریم‌ورکی غنی خواهد شد. برای نوشتن Front-end پروژه‌های مختلف شما با تگ‌های ساده HTML سروکار خواهید داشت که انجام آن به‌اجبار با Javascript خام خواهد بود.

اما حالا با Angular.js که توسط گوگل عرضه شد و از فریم ورک های جاوا محسوب می‌شود، مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف این زبان برنامه‌نویسی در اختیار شما خواهد بود. جاوا اسکریپت برای فرانت اند حالا با فریم‌ورک‌هایی کاربردی بسیار ساده‌تر از قبل دنبال می‌شود.

فریم‌ورک Vue.js؛ فریم ورک های جاوا

از این فریم‌ورک برای ساخت رابط کاربری استفاده خواهد شد. برای ساخت اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای یا SPAها نیز می‌توان از آن کمک گرفت. ساختار این فریم‌ورک به‌قدری ساده است که همه کدنویسان تازه‌کار می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

فریم‌ورک Aurelia جاوا

از این فریم‌ورک هم می‌توان برای ساخت هر نوع رابط کاربری کمک گرفت. Aurelia را می‌توانیم نسل بعدی فریم‌ورک‌ها برای توسعه وب‌سایت‌های قدرتمند بدانیم. این فریم‌ورک می‌تواند HDML را متناسب با اهداف مختلف گسترش دهد. از این فریم‌ورک می‌توان برای رابط کاربری وب، نرم‌افزارهای دسکتاپ و برنامه‌های موبایل کمک گرفت.

فریم‌ورک Ember؛ فریم ورک های جاوا

این فریم‌ورک در سال 2015 وارد بازار نرم‌افزار شد و کاربردهای فراوانی که داشت سبب شد تا بین برنامه‌نویسان محبوبیت زیادی پیدا کند. این فریم‌ورک از 2 روش data binding پشتیبانی می‌کند و Linkedln، Netflix، Nordstorm و بسیاری موارد دیگر برای وب‌سایت خود از این فریم‌ورک توسعه استفاده کرده‌اند.

فریم ورک‌های Back-End وب جاوا

فریم ورک های جاوا توانستند جاوا را تبدیل به زبانی برای بک‌اند کنند! جاوااسکریپت برای بک اند نیازمند به فریم‌ورک‌های خاصی خواهد بود تا بتواند همان‌قدر که در سمت client کارایی دارد، در Back-End نیز به داد برنامه‌نویسان برسد. در ادامه بهترین‌های آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

فریم ورک Express.js جاوا

Express فریم‌ورکی سبک و کوچک برای اپلیکیشن‌های تحت‌وب بوده و اگر برنامه‌نویسی بک‌اند انجام می‌دهید و از Node.js نیز که در بخش بعدی معرفی می‌کنیم کمک می‌گیرید، استفاده از Express.js برای شما اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

محیط اجرای Node.js برای جاوا اسکریپت

این محیط می‌تواند موتور اجرای جاوا را خارج از مروگر به‌اجرا در آورد. همین موضوع هم هست که به ما اجازه می‌دهد از جاوا به‌عنوان یک زبان بک‌اند استفاده کنیم.

کاربرد اصلی Node.js ساخت قابلیت استفاده از جاوا اسکریپت به‌عنوان یک زبان سمت سرور مانند PHP است. فریم ورک های بک اند جاوا اسکریپت زیاد نیستند اما همین محیط تا حد زیادی می‌تواند کار را برای برنامه‌نویسان ساده کند.

محیط اجرای برای وب Meteor جاوا

این فریم‌ورک با نام‌های Meteor.JS و MeteorJs نیز شناخته می‌شود. قسمت‌های مختلف وب‌سایت ازجمله مدیریت پایگاه داده، اجرای برنامه تحت‌وب، رندر Front-end اپلیکیشن تحت‌وب و بسیاری قابلیت دیگر توسط همین محیط اجرا پشتیبانی خواهد شد.

برای هر کدام از این کارها منتور به شما کمک خواهد کرد. بک اند با جاوا اسکریپت به‌کمک چنین ابزارهایی ساده‌تر از گذشته خواهد بود.

فریم ورک‌های موبایل و دسکتاپ جاوا

فریم ورک های جاوا برای موبایل و دسکتاپ هم حرفی برای گفتن دارند. در ابتدا ما برای برنامه‌نویسی هر پلتفرمی نیاز داشتیم تا زبان بومی همان پلتفرم را بدانیم.

در چنین شرایطی خلا یک زبان برنامه‌نویسی کراس‌پلتفرم احساس می‌شد. جاوا اسکریپتی که محبوبیت زیادی پیدا کرده بود توانست با استفاده از فریم‌ورک‌ها و ابزارهای مختلف این امکان را فراهم کند. در ادامه بهترین فریم‌ورک‌ها برای چنین مقصدی را به شما معرفی می‌کنیم.

فریم ورک React Native جاوا

با استفاده از این فریم‌ورک می‌توانید به‌صورت کراس‌پلتفرم اپلیکیشن‌های موبایل را توسعه دهید. البته معنی این جمله این نخواهند بود که اپلیکیشن‌های ساخته‌شده با این فریم‌ورک داخل یک وب‌فریم در موبایل اجرا می‌شوند. کامپوننت‌های React Native به کد بومی هر پلتفرم ترجمه خواهند شد.

حتی ظاهرشان هم در سیستم‌عامل‌های مختلف اندروید و آی‌اواس کاملا بومی است. به‌کارگیری چنین روشی هزینه‌های توسعه یک اپلیکیشن‌ را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. حالا وقتی می‌توانیم از جاوا اسکریپت به‌جای سوئیف یا Objective-c استفاده کنیم، کدنویسی نیز راحت‌تر خواهد بود.

فریم ورک Electron.js جاوا

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن‌های کراس‌پتلفرم برای Windows، Mac و Linux بسازید. این فریم‌ورک در سال 2013 متولد شد و ویرایشگر کد Atom نیز با آن ساخته شد. البته در ابتدا هم ایده این بود که بتوانیم یک ویرایشگر متن کراس‌پلتفرم برای کدهای جاوا اسکریپت بسازیم که Hdml و CSS را نیز پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری اپلیکیشن‌هایی که با Electron.js ساخته می‌شود نیز کاملا بومی است. با استفاده از این فریم‌ورک می‌توانید امکاناتی مثل آپدیت اتوماتیک، پیغام‌های خطا و بسیاری موارد دیگری را در اختیار داشته باشید.

جمع‌بندی

فریم ورک های جاوا حالا می‌توانند کار را برای برنامه‌نویسان این حوزه تا حد زیادی ساده کنند. فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها آمده‌اند تا شرایط را به‌شکلی پیش ببرند که دیگر نیاز نباشد برنامه‌نویس‌ها برای انجام امور مختلف از زبان‌های متنوع استفاده و خود را درگیر کدهای پیچیده کنند.

همین فریم‌ورک‌ها بودند که توانستند در نهایت زبانی مثل جاوا را که تنها برای فرانت استفاده می‌شد به دنیای بک‌اند وارد کنند و آن را برای چنین حوزه‌ای کاربردی سازند. از شما ممنونیم که تا انتهای این متن همراه ما بودید. امیدواریم که از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

اشتراک گذاری