امروز برابر است با :1403-02-14

با مصرف زیاد قند چه اتفاقی برای کبد شما می افتد؟

همه ما می دانیم که قند زیاد می تواند برای سلامتی ما مضر باشد. اغلب با دیابت یا بیماری قلبی همراه است. اما آیا می دانستید که قند اضافی در رژیم غذایی بر سلامت کبد نیز تأثیر می گذارد؟

وقتی قند زیاد استفاده کنید این اتفاق برای کبد شما می افتد

بدن انسان دارای سیستم‌های بیوشیمیایی است که به تبادل پروتئین، نشاسته و چربی کمک می‌ کند می‌ تواند پروتئین را به چربی یا نشاسته تبدیل کند. هر غذایی که می خوریم، اگر بیش از حد باشد، به شکل چربی ذخیره می شود. اکنون شکر و سایر شیرینی ها نشاسته (کربوهیدرات) هستند و توسط بدن به گلوکز تجزیه می شوند، درصد کمی از این گلوکز برای فعالیت بدنی استفاده می شود، اما بیشتر آن به چربی تبدیل می شود.

در افرادی که ورزش بدنی انجام نمی دهند و سبک زندگی کم تحرک دارند، میزان چاق شدن بیشتر است. مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود، اما می تواند بر اندام های داخلی مانند کبد نیز تاثیر بگذارد. به این ترتیب بیماری کبد چرب غیر الکلی ایجاد می شود.

با کمال تعجب، برای کبد چرب نیازی به رژیم غذایی پر از مواد غذایی چرب ندارید کربوهیدرات ها و شیرینی های زیاد، یک مشکل رایج در هند، می تواند به همان اندازه مضر باشد.

مصرف قند همچنین باعث ترشح دوپامین، هورمون “احساس خوب” می شود. افرادی که با استرس یا افسردگی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است برای این افزایش دوپامین هوس شیرینی کنند. با این حال، بیشتر این غذای شیرین به صورت چربی ذخیره می شود و در نهایت به کبد آسیب می رساند. این چرخه ناسالم می تواند منجر به بیماری کبد چرب، سیروز (اسکار) و حتی سرطان شود.

وجود باکتری های خوب در روده ها ضروری هستند نه تنها برای عملکرد روان سیستم گوارش بلکه برای سلامت عمومی بدن شما. شیرینی بیش از حد در رژیم غذایی روی زیستگاه این باکتری های روده (Dysbiosis) تأثیر می گذارد. این تغییر در باکتری های روده همچنین باعث اختلال در متابولیسم و ​​آسیب کبد می شود. رادیکال های آزاد که باعث سرطان کبد می شوند نیز با مصرف بیش از حد قند مرتبط هستند.

آیا میوه ها می توانند باعث کبد چرب شوند؟

مولکول قند موجود در میوه ها به شکل فروکتوز وجود دارد. مقدار آن برای هر میوه متفاوت است، در میوه های آبدار مانند انگور، پرتقال، هندوانه و غیره بیشتر است. میوه های گوشتی مانند گواوا، سیب، کیوی کمتر است.

اگر چه میوه ها به طور کلی برای سلامتی مفید هستند، اما مصرف بیش از حد آنها فروکتوز را به چربی در کبد تبدیل می کند و باعث کبد چرب می شود.

شیرینی پنهان در غذاهای بسته بندی شده

به غیر از شیرینی ها، آب نبات ها، شیرینی هایی که در بازار به فروش می رسند، غذاهای بسته بندی شده که البته در نظر گرفته می شود فاقد شکر هستند نیز حاوی شکر اضافه شده پنهانی در آن هستند.

در زیر نمونه ها آورده شده است:

1. سس کچاپ
2. ماست
3. غلات
4. جو دوسر
5. نوشیدنی های مالت برای کودکان
6. کره بادام زمینی
7. نان (به عنوان “نان شیر”، “نان میوه ای” فروخته می شود)
8. بیسکویت

در اینجا 10 کاری وجود دارد که می توانید برای داشتن کبد سالم انجام دهید

1. انجام تمرینات منظم و داشتن یک سبک زندگی فعال: ورزش هوازی منظم کلید پیشگیری از بیماری کبد چرب است.

2. مصرف الکل خود را محدود کنید. به خصوص کسانی که مبتلا به سندرم های متابولیک مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا هستند، زیرا هر دوی آنها با هم می توانند آسیب کبدی را افزایش دهند.

3. رژیم غذایی متعادل داشته باشید: غذاهای چرب کمتر و فیبر بیشتری مصرف کنید. رژیم غذایی باید شامل کربوهیدرات کم و فیبر غذایی بالا باشد. از مصرف شیرینی و گوشت قرمز اجتناب شود.

4. مراقب وزن بدن خود باشید: اگر BMI ایده آل داشته باشید، خطر بیماری کبد بسیار کمتر است.

5. از مکمل های گیاهی و داروهای سنتی خودداری کنید، به ویژه آنهایی که مجوز دارویی ندارند، زیرا بیشتر آنها به عنوان “مکمل های غذایی” فروخته می شوند.

6. علیه هپاتیت B واکسینه شوید.

8. رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. ویروس های منتقله از خون و مایعات بدن HBV و HCV می توانند باعث سیروز کبدی و سرطان کبد شوند.

9. غربالگری بیماری های کبدی از سن 40 سالگی.

10. از قرص های کاهش وزن و داروهای جادویی غیر علمی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شود دوری کنید.

اشتراک گذاری