امروز برابر است با :1403-07-27

با خوردن این ماده غذایی بوی بد سیر از بین می رود!

سیر یک ماده غذایی دوگانه است: از یک سو خوراکی و ادویه‌ ای عالی برای طعم دادن به غذاهاست و از سوی دیگر، عامل بوی بد دهان است. اما چرا سیر چنین تأثیری دارد و چگونه می‌ توان از شر آن خلاص شد؟

دانشمندان به تازگی یک ماده غذایی معجزه‌ آسا کشف کرده‌ اند که سادگی و کارآمدی آن ممکن است بسیاری را شگفت‌ زده کند.

در واقع خود سیر خام بوی قوی ندارد، اما هنگامی که یک حبه سیر خرد شده یا پوست‌ کنده می‌ شود، مواد شیمیایی تولید می‌ شوند که عامل متصاعد شدن بوی بد هستند. این بو، به خصوص پس از هضم و واکنش‌ های شیمیایی در دهان و دستگاه گوارش، بیشتر آشکار می‌ شود.

وقتی یک سلول سیر بریده می‌ شود، آنزیمی به نام آلییناز آزاد می‌ کند که در تماس با هوا به آلیسین تبدیل می‌ شود؛ ماده‌ ای که باعث بوی تند سیر خام است. آلیسین خیلی سریع به ترکیبات آلی گوگردی بدبو تجزیه می‌ شود که پس از هضم به سختی از بدن خارج می‌ شوند.

آیا واقعا راه‌حل ساده‌ ای وجود دارد؟

نگران نباشید، بوی سیر اجتناب‌ ناپذیر نیست. سال‌ هاست که راهکارهای مختلفی برای پنهان کردن یا حذف بوی سیر معرفی شده‌، اما پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو راه‌ حل مؤثری برایش پیدا کرده‌ اند: ماست طبیعی.

دانشمندان سیر خام را در ظروف شیشه‌ ای قرار داده و میزان ترکیبات گوگردی فرّار را قبل و بعد از تماس با منابع مختلف چربی و پروتئین اندازه‌ گیری کردند. نتایج نشان داد که ماست پرچرب ۹۹٪ از ترکیبات بدبو را کاهش می‌ دهد. این نتایج با پژوهش‌ های قبلی که شیر پرچرب را به عنوان راه‌ حلی مؤثر برای رفع بوی سیر معرفی کرده بودند، مطابقت دارد.

سیر و سلامتی

سیر فارغ از تأثیرش بر بوی دهان، خواص بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله خواص ضد باکتری، ضد ویروس، ضد عفونی‌ کننده و ضد قارچ. همچنین برای سلامت قلب و عروق مفید است و به کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک می‌ کند.

در نهایت، برای این که اطرافیان‌ تان از بوی سیر در دهان شما آزرده نشوند، راه حل ساده و علمی آن است که در پایان وعده‌ های غذایی، ماست بخورید.

اشتراک گذاری