امروز برابر است با :1403-08-03

اهمیت مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج

ازدواج نقطه‌ی عطف زندگی و از مهم‌ترین تصمیمات هر فرد است. بیش از آن‌که ازدواج پیوندی فیزیکی باشد، ارتباطی روحی و احساسی به حساب می‌آید. قبل از ازدواج اختیار و قدرت تصمیم‌گیری افراد بسیار است و از همین جهت لازم است قبل از اتخاذ تصمیم نهایی برای ازدواج، جهت ارزیابی و هماهنگی طرفین و همچنین دریافت راهنمایی و پشتیبانی به مشاوره روانشناسی ازدواج فکر کنید.

مشاوره روانشناسی ازدواج چه‌کار می‌کند؟

مشاوره پیش از ازدواج یک نوع زوج درمانی است که به افراد کمک می‌کند برای شروع زندگی مشترک آماده شوند. روانشناس به کمک تکنیک‌هایی نظیر تست روانشناسی سعی دارد چالش‌های احتمالی زندگی مشترک را به طرفین نشان دهد. مشاور ازدواج مانند یک راهنما در کنار زوج حضور دارد و از دیدگاه جدید و کامل‌تر به بررسی تفاوت‌ها، نقاط قوت مشترک، مسائل زناشویی و موارد مشابه می پردازد. ممکن است دو طرف مشکلاتی داشته باشند که از شدت و عمق آن بی‌خبر باشند. در همه‌ی این موارد، مشاوره ازدواج می‌تواند نقش کمک‌کننده و بهبوددهنده به شایط طرفین را ایفا کند. این امر می‌تواند به صورت مشاوره آنلاین روانشناسی نیز صورت بگیرد.

بعضی از مهم‌ترین مواردی که مشاور ازدواج سعی در سنجش میزان آن دارد:

  • خشم
  • طرحواره
  • مشکلات ارتباطی هر فرد
  •  مشکلات جنسی
  • رفتارهای هشدارآمیز

البته موارد به همین‌ها محدود نمی‌شود و با توجه به شرایط هر فرد بررسی و راهکارها متفاوت است.


مزایای مشاوره روانشناسی ازدواج

دریافت مشاوره پیش از ازدواج به طرفین ابزارهایی جهت پیشبرد زندگی زناشویی ارائه و راهکارهایی برای کنار آمدن با اختلافاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید را آموزش می‌دهد. مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج به زوج کمک می‌کند تا با وجود هیجانات، ترس‌ها و سردرگمی، حقیقت را ببینند و تصمیم درست برای زندگی مشترک بگیرند. از مهم‌ترین مزایای مشاوره پیش از ازدواج در مرکز آنلاین روانشناسی همراهتم می‌توان به موارد لیست‌شده در ادامه اشاره کرد:

  • آموزش روش‌های ارتباط سازنده
  • آموزش مهارت تصمیمگیری سالم و دور از هیجانات
  • تمرکز بر نقاط مثبت
  • یادگیری مهارت‌های حل مشکل
  • ارائه‌ی راهکار برای آینده‌نگری صحیح به زوج
  • کمک به از بین بردن رفتارهای ناکارآمد و آسیب‌زننده
  • کمک به کاهش ترس‌های مربوط به ازدواج
  • برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای آینده

مراحل مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج

تحقیقات نشان داده است که مشاوره روانشناسی ازدواج موجب بهبود مهارت‌های بین فردی و بالابردن کیفیت کلی روابط می‌شود. حضور در این جلسات می‌تواند به شکل مشاوره روانشناسی آنلاین که برای طرفین آسان‌تر است نیز اتفاق بیفتد. هر مشاور روانشناس روش منحصر به فرد خود را دارد، اما اغلب در تمام جلسات مشاوره حضوری و آنلاین، عناصر مشترکی وجود دارد. مراحل مشاوره قبل از ازدواج به‌طور کلی می‌تواند در 3 قدم کلی پیش برود:

قدم اول

آمادگی هریک از طرفین به‌تنهایی برای ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مرحله موارد متعددی مانند استقلال و هویت فردی، وضعیت مالی و درنهایت ساختار شخصیتی افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در برخی موارد لازم است قبل از آغاز فرآیند ازدواج، هر شخص چند جلسه‌ای به صورت فردی با روانشناس مشاوره برگزار کند.

قدم دوم

شاید این مرحله کلیدی‌ترین قدم در مساوره روانشناسی ازدواج باشد. مشاور خصوصیات شخصیت هر فرد را با طرف مقابل مقایسه می‌کند و به هردو کمک می‌کند بیشتر باهم آشنا شوند. این مرحله از آن جهت اهمیت دارد که افراد به دلیل ترس‌های درونی، میزانی از درونیات خود را پنهان می‌کنند. مشاور ازدواج به زوج کمک می‌کند با عبور از ترس‌ها، آسیب‌پذیری‌ خود را در محیطی امن به اشتراک بگذارند، تا شناخت عمیق‌تری بروز یابد.

قدم سوم

آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زوج کمک می‌کند طرفین بدانند که چگونه در هنگام اضطراب و خشم زیاد ارتباط موثر برقرار کنند و به شکل صحیح تعامل داشته باشند. این نکته حائز اهمیت است که بعد از ازدواج، همسران نزدیک‌ترین فرد زندگی یکدیگر خواهند بود و بدیهی است که انتظار دارند در مورد هر موضوعی با او همدیگر صحبت کنند. قاعدتا بسیاری از افراد مهارت‌ها را بلد نیستند و نیاز است کسی آن‌ها را آموزش دهد. مشاوره روانشناسی ازدواج قبل از اقدام به آن، به طرفین فرصت صحبت کردن می‌دهد. مشاور در این پروسه فرآیندهای ارتباطی را مشاهده می‌کند و برای بهبود آن پیشنهاداتی ارائه می‌دهد.

در مرکز تخصصی مشاوره آنلاین روانشناسی همراهتم، این مراحل به صورت کاملا تخصصی و مخصوص به هر فرد انجام می‌گیرد.

چه افرادی به مشاوره روانشناسی ازدواج نیاز دارند؟

چه افرادی بیشتر از همه به مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج نیاز دارند؟

هدف از مشاوره قبل از ازدواج پیشگیری از اتفاقات ناگوار که احتمالا در آینده بروز می‌کند و همچنین کسب آمادگی لازم برای مقابله با آن‌ها است. مشاوره روانشناسی ازدواج فقط مخصوص زوج‌هایی نیست که اختلاف شدید دارند. با این حال، ممکن است طرفین احساس کنند که اختلافات بین آن‌ها بیش از حد معمول و از کنترل خارج شده است. در این صورت مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری با فراهم کردن محیط امن و آرام با حضور یک مشاور مطمئن که به صحبت‌های هر دو نفر با دقت گوش می‌کند، می‌تواند راه‌کاری برای ایجاد دید بهتر و حل مشکلات، تعارضات و یا تصمیم‌گیری باشد.

از جهت دیگر برخی افراد دارای باورهای اشتباه در مورد ازدواج هستند و باید از خدمات مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج استفاده کنند. باورهای غلط در ازدواج می‌تواند خیلی دیر خود را نشان دهد. در آن زمان، شاید راهی به غیر از طلاق و جدایی باقی نماند. به همین علت، بهتر است اگر مشکلی وجود دارد، قبل از ازدواج آن را کشف و رفع کنید. صحبت با مشاور موجب می‌شود به آگاهی لازم قبل از ازدواج برسید.

تمام کاری لازم است در فرآیند مشاوره روانشناسی قبل ازدواج انجام شود صحبت شفاف و بی‌پرده است و مشاور به افراد حاضر در جلسه کمک می‌کند بتوانند آموزش ببینند که چطور این صحبت‌ها بدون ناراحت کردن طرف مقابل و با حفظ احترام، در خلوت انجام گیرد. هیچ‌گاه فراموش نکنید که ازدواج موفق به تلاش و صرف وقت نیاز دارد.

نحوه دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی ازدواج در همراهتم

مرکز تخصصی مشاوره روانشناسی آنلاین همراهتم این امکان را فراهم کرده است که از هرکجا و هر زمان بدون سپری کردن وقت زیاد، از خدمات مشاوره پیش از ازدواج بهره‌مند شوید. در مشاوره آنلاین می‌توانید به طیف وسیعی از مشاوران متخصص دسترسی داشته باشید. برای دریافت وقت مشاوره روانشناسی آنلاین پیش از ازدواج کافی است به وبسایت همراهتم مراجعه کنید.

کلام آخر

 مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند ابزاری ارزشمند برای زوجین در مراحل ابتدایی رابطه شمرده شود. با انتخاب مشاور مناسب و شرکت موثر در جلسات درمانی، می‌توانید مهارت‌های لازم برای یک انتخاب صحیح و داشتن یک زندگی زناشویی رضایت‌بخش را تجربه کنید.