امروز برابر است با :1403-04-03
دارو برای استرس و اضطراب

انواع دارو برای استرس و اضطراب را بشناسید

به گزارش چرخونکی مصرف انواع دارو برای استرس و اضطراب در کنار سایر روش های مدیریت می تواند تاثیر بهتر و بیشتری در تسکین علائم استرس داشته باشد. این در حالی است که انواع مختلفی از داروها در درمان اختلالات اضطرابی از جمله داروهای ضد اضطراب سنتی مانند بنزودیازپین ها (معمولاً برای استفاده کوتاه مدت تجویز می شوند) و گزینه های جدیدتر مانند داروهای ضد افسردگی SSRI (اغلب به عنوان یک راه حل اضطراب طولانی مدت) استفاده می شود. در بعضی از موارد هم به موضوع درمان استرس خانگی نیز اشاره میشود.

اما مصرف دارو برای استرس و اضطرابی ممکن است تسکین موقتی داشته باشند و در مصرف طولانی مدت با عوارض احتمالی همراه باشند. ضمن اینکه داروهای ضد استرس و اضطراب به عنوان درمان در نظر گرفته نمی شوند. در واقع، سوالات زیادی در مورد اثربخشی طولانی مدت آنها وجود دارد. طبق گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، بنزودیازپین ها پس از 4 تا 6 ماه استفاده منظم، اثر ضد اضطراب درمانی خود را از دست می دهند. علاوه بر این، کنار گذاشتن داروهای اضطراب و استرس به طور خودسرانه ممکن است با عوارض ترک دارو همراه باشد. داروهای اضطراب می توانند علائم را کاهش دهند، اما برای همه مناسب و تنها راه حل نیستند. اثربخشی دارو استرس و اضطرابی به نوع دارو و رعایت نحوه مصرف آن بستگی دارد.

عوامل خطر مصرف داروهای ضد استرس و اضطراب

به گزارش تکین دارو « استرس می تواند بر تمام بخش های زندگی، از جمله احساسات، رفتارها، توانایی تفکر و سلامت جسمانی تأثیر بگذارد. هیچ بخشی از بدن از آسیب های ناشی از استرس مصون نیست. اما، از آنجا که افراد استرس را به طور متفاوتی کنترل می کنند، علائم جسمی استرس می تواند در افراد مختلف به شکل های متفاوت ظاهر شود. بنابراین مهم است که علائم را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک علائم شما را ارزیابی می کند و توصیه های لازم برای مدیریت بهتر استرس را به شما ارائه می دهد».

 مقایسه دارو های ضد استرس و اضطراب

این در حالی است که مصرف داروهای ضد اضطراب و استرس در برخی افراد ممکن است هیچ عوارضی نداشته باشد. اما در برخی افراد با عوارض زیاد و جدی همراه باشد. ضمن اینکه افراد با شرایط خاص ممکن است در معرض خطر داروهای بیشتری قرار بگیرند، از جمله:

  • افراد بالای 65 سال افراد مسن به اثرات آرام بخش داروهای ضد استرس و اضطراب حساس تر هستند. حتی مصرف دوزهای کوچک از این داروها در افراد مسکن ممکن است باعث سردرگمی، فراموشی، از دست دادن تعادل و اختلال شناختی شود که شبیه زوال عقل است. مصرف بنزودیازپین در افراد مسن با افزایش خطر افتادن، شکستگی لگن و پاها و تصادفات رانندگی همراه است. مصرف طولانی مدت آنها نیز خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد.

  • افرادی که سابقه سوء مصرف مواد دارند. این دسته افراد از نظر جسمی به مصرف داروهای مسکن معتاد هستند. اما مصرف داروها به تنهایی و هنگامی که با الکل و سایر مواد مخدر ترکیب می شوند خطرناک هستند. برای همین مصرف داروهای ضد استرس و اضطراب در افراد معتاد می تواند با عوارض زیاد و خطرناکی همراه باشد. افراد با مشکل فعلی یا سابق سوءمصرف مواد دارد باید از بنزودیازپین ها فقط با احتیاط زیاد استفاده کند.

  • زنان باردار و شیرده. استفاده از داروهای ضد استرس و اضطراب در دوران بارداری می تواند منجر به وابستگی در جنین در حال رشد شود که پس از تولد قطع می شود. حتی این دارو ها نیز در شیر مادر دفع می شوند. بنابراین، زنان باردار باید در مورد خطرات و فواید این داروها با پزشک تجویز کننده خود مشورت کنند. مصرف برخی از داروها در دوران بارداری ممکن است با عوارض کمتری همراه باشد.

بررسی انواع داروهای ضد استرس و اضطراب

مصرف دارو های ضد استرس و اضطراب به تجویز پزشک و دوره درمانی خاصی نیاز دارد. حتی در هنگام استفاده از این داروها، نباید مصرف آنها را به طور خودسرانه قطع کنید. اما با این حال، برخی از دارو های ضد استرس نسبت به سایر داروها، نحوه مصرف راحت تری دارند. ضمن اینکه به ندرت منجر به بروز عارضه می شوند. بر این اساس، برخی از  دارو های مهم ضد استرس و اضطراب، عبارتند از:

کپسول نرم لاسرین

کپسول‌های نرم لاسرین® از تکین دارو takinpharmed.com حاوی فرآورده‌های گیاهی ارزشمندی هستند که مصرف آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس و اضطراب داشته باشد. اسانس اسطوخودوس موجود در این کپسول ها تاثیر بسیار زیادی در ایجاد حس آرامش و تسکین علائم ناشی از استرس دارد. از طرفی هم، ترکیبات تشکیل دهنده در این کپسول، نحوه مصرف و بلع آن را بسیار آسان می کند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه این کپسول می تواند میزان استرس در بیماران را تا حدود زیادی کاهش دهد. عوارض ناشی از مصرف کپسول نرم لاسرین به ندرت گزارش داده شده و به نظر می رسد در موارد خفیف ممکن است منجر به بروز عوارض گوارشی شود. البته این عارضه به طور نادر و در موارد خاصی رخ می دهد.

سرتالین

یکی دیگر از دارو ضدافسردگی، سرترالین است که از دسته مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) محسوب می شود. سرتالین برای درمان استرس و اضطراب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو معمولاً با دوز پایین شروع می‌شود و به تدریج افزایش می‌یابد.

عوارض احتمالی ناشی از سرتالین ممکن است شامل تهوع، سرگیجه، خشکی دهان، خستگی، تعریق زیاد و اسهال باشد. البته مصرف آن در برخی موارد می تواند منجر به بروز عوارض جدی تر مانند تغییرات در خلق و خو، مشکلات خواب، افزایش اضطراب یا تحریک‌پذیری شود. برهمین اساس، نباید به طور ناگهانی قطع شود. حتی امکان بروز تداخلات دارویی در حین مصرف سرتالین وجود دارد.

سیتالوپرام

مصرف سیتالوپرام برای درمان افسردگی، اضطراب و استرس موثر است. این دارو با افزایش سطح سروتونین در مغز به بهبود خلق و خو و کاهش علائم اضطراب و استرس کمک می‌کند. میزان آن معمولاً با دوز پایین (10 تا 20 میلی‌گرم در روز) شروع می‌شود و بر اساس نیاز و پاسخ بیمار به تدریج افزایش می‌یابد. به صورت روزانه، ترجیحاً در یک زمان مشخص، با یا بدون غذا مصرف می‌شود.

اما مصرف سیتالوپرام به عنوان یکی از دارو استرس و اضطراب ممکن است منجر به بروز عوارض احتمالی مانند تهوع، خشکی دهان، تعریق زیاد، خستگی، خواب‌آلودگی، مشکلات خواب (بی‌خوابی یا خواب زیاد) می شود. حتی نباید به طور ناگهانی قطع شود، زیرا ممکن است علائم ترک (مانند سردرد، سرگیجه، تحریک‌پذیری) ایجاد شود. کاهش تدریجی تحت نظر پزشک توصیه می‌شود. حتی مصرف آن ممکن است با برخی داروها و مکمل‌ها تداخل داشته باشد، بنابراین باید پزشک را از تمامی داروها و مکمل‌های مصرفی خودتان مطلع کنید. حتی مصرف آن در دوران شیردهی یا بارداری می تواند بر جنین یا نوزاد تاثیر بگذارد.

مقایسه انواع داروهای ضد استرس و اضطراب

داروهای ضد استرس و اضطراب

کپسول نرم لاسرین

سرتالین

سیتالوپرام

عملکرد

کاهش استرس و اضطراب

کاهش استرس و افسردگی

کاهش استرس، افسردگی و اضطراب

عوارض

به ندرت منجر به بروز بیماری گوارشی می شود.

تهوع، سرگیجه، خشکی دهان، خستگی، تعریق زیاد و اسهال

تهوع، خشکی دهان، تعریق زیاد، خستگی، خواب‌آلودگی، مشکلات خواب (بی‌خوابی یا خواب زیاد)

نحوه مصرف

روزانه یک تا عدد با آب

به صورت روزانه، معمولاً در صبح یا شب، با یا بدون غذا

به صورت روزانه، ترجیحاً در یک زمان مشخص، با یا بدون غذا

ضمن اینکه مصرف داورهای ضد استرس و اضطراب بهتر است همراه با سایر تکنیک های مدیریت استرس و طبق دستورالعمل های روی بسته تجویزی صورت بگیرد.