امروز برابر است با :1403-02-13

آیا همسرم معتاد است

زمانی که در مراحل اولیه مصرف متوجه اعتیاد همسر یا اطرافیان خود شوید، احتمال درمان آن بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین مهم است چگونه بفهمیم شخصی معتاد است و علائم اعتیاد به مواد مختلف چیست.
شاید از خودتان بپرسید معتاد کیست؟ چگونه افراد معتاد را بشناسیم؟ خوشبختانه اعتیاد ویژگی‌های قابل تشخیص واضحی دارد و مصرف بسیاری از گونه‌های مواد مخدر نشانه‌ها و علائم مشترکی را به دنبال دارد. اگر نگران وضعیت یکی از دوستان یا اعضاء خانواده‌تان هستید، با کمی مطالعه درباره این نشانه‌ها و علائم می‌توانید اعتیاد را تشخیص دهید و فردی را که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کند، سریع‌تر نجات دهید.

علائم اعتیاد همسر می تواند این موارد باشد

چشم‌های سرخ و خون گرفته

الکل و مواد مخدر عوارض مختلفی را به بدن تحمیل می‌کنند که از این میان، تأثیر گذاشتن بر چشم‌ها تقریباً یکی از عوارض همیشگی سوءمصرف الکل و مواد مخدر است. برای مثال از نشانه های اعتیاد به متادون می‌توان به تنگ شدن مردمک‌ها یا اصطلاحاً میوزیس اشاره کرد و سرخ شدن چشم‌ها یکی از علائم شایع مصرف ماری جوانا است.

کاهش وزن ناگهانی

نوسانات وزن یکی از عوارض شایع سوءمصرف مواد مخدر و الکل است، البته نوع و میزان تغییر وزن کاملاً به نوع ماده مخدر مصرفی بستگی دارد. بعضی مواد مخدر مانند ماری جوانا اشتهای مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و او را وادار به پرخوری بیشتر از حد معمول می‌کند. بالعکس فردی که با اعتیاد به روان‌گردان‌ها و محرک‌هایی مانند کوکائین، آدرال، متامفتامین یا اکستازی دست و پنجه نرم می‌کند، به سرعت لاغر می‌شود.

تغییر الگوهای خواب

بیماران دچار اختلال سوءمصرف مواد مخدر با اختلال در الگوهای خواب، بی‌خوابی یا خوابیدن بیش از اندازه روبه‌رو می‌شوند. همچنین ممکن است بیمار معتاد نتواند برنامه خواب ثابت و منظمی را رعایت کند، در ساعات غیرعادی از روز به خواب برود یا شب‌ نتواند بخوابد. این علامت ناراحت‌کننده اعتیاد را می‌توان هنگام درمان در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد کنترل کرد.

تغییرات پوستی

مصرف مکرر مواد مخدر موجب تغییراتی در رنگ پوست می‌شود، برای مثال رنگ پوست برخی مصرف‌کنندگان زرد یا تیره می‌شود، برخی رنگ پریده می‌شوند و روی پوست عده‌ای نیز جوش و آکنه ایجاد می‌شود. به علاوه روی پوست افرادی که ماده مخدر را تزریق می‌کنند، نشانه‌هایی مانند زخم، پوسته پوسته شدن یا کبودی نیز دیده می‌شود؛ همچنین عبور ماده مخدر در عروق، به آن‌ها آسیب می‌زند که گاهی اوقات این آسیب از روی پوست قابل مشاهده است.

کوتاهی در رعایت بهداشت فردی

بی‌توجهی به ظاهر و رسیدگی نکردن به خود، یکی از علائم شایع اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است. رعایت بهداشت دهان و دندان، استحمام و پاکیزگی جسم، در صدر اولویت‌های فردی نیست که به تازگی ماده مخدر مصرف کرده است یا از سردرد بعد از مستی رنج می‌برد.

رفتار مرموز

رفتار مرموز از میان نشانه‌های رفتاری سوءمصرف مواد مخدر، یکی از شایع‌ترین و آشکارترین نشانه‌ها است. فرد گرفتار در دام اعتیاد، هر روز بیشتر از عزیزانش فاصله می‌گیرد و غالباً در جستجوی مکان خلوتی برای تهیه یا مصرف مواد است. بیماران معتاد فکر می‌کنند که باید اختلال سوءمصرف الکل یا مواد مخدر را از دیگران پنهان نگه دارند و به همین دلیل درباره کارهایی که انجام می‌دهند و مکان‌هایی که می‌روند، دروغ می‌گویند.

انزوا و گوشه‌گیری

انزوای اجتماعی، عاطفی و ذهنی از جمله نشانه‌های شایعی است که گرفتار شدن فرد گوشه‌گیر را در باتلاق اعتیاد مواد مخدر یا الکل به اطرافیانش هشدار می‌دهد و لزوم کمک به او را به آنان اعلام می‌کند. بیماری که با اختلال سوءمصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، از والدین، دوستان یا اعضاء خانواده‌اش کناره‌گیری می‌کند تا راز اعتیادش را مخفی نگه دارد و مجبور نشود به سؤالات آنان درباره تغییرات ظاهری مانند لک‌های روی پوست، لاغری یا رفتارهای عجیبش پاسخ دهد.

نادیده گرفتن مسئولیت‌ها

اگر فردی مدام در حال مصرف مواد مخدر یا تحت تأثیر الکل باشد، ممکن است مسئولیت‌های روزانه‌اش، مانند حاضر شدن در محل کار یا تحصیل، انجام دادن کارهای خانه یا مراقبت از فرزندان را نادیده بگیرد. چنین فردی قرارهای مهمش را تحت تأثیر الکل و مواد مخدر از یاد می‌برد یا ضرب‌‍العجل‌ها یا تعهدات دشوار را بی‌شرمانه پشت گوش می‌اندازد.

مشکلات مالی

اعتیاد به مواد مخدر، بسته به ماده مصرفی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد؛ به همین دلیل مصرف‌کننده دائماً در حال درخواست پول از دوستان یا اعضاء خانواده‌اش است یا اموال خود را برای تهیه مواد می‌فروشد. چنانچه به موقع به بیمار معتاد کمک نشود، ممکن است تحت فشار مالی شدید قرار بگیرد و در نهایت ورشکسته شود.

آیا همسرم شیششه مصرف می کند ؟

بسیار از اوقات زنان مشکوک به رفتار همسران خود می شوند و برای رفتارهای نامتعارف به دنبال دلیل می گردند. اگر شما نیز مدام از خود می پرسید چگونه بفهمم شوهرم شیشه مصرف می کند.

برخی از رایج ترین علائم استفاده از شیشه

  • بیش فعالی
  • انقباض، تیک صورت، حرکات تند
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • کاهش وزن قابل توجه و ناگهانی
  • زخم های پوستی بی دلیل
  • حرکت سریع چشم
  • کاهش اشتها
  • سوختگی بخصوص روی لبها یا انگشتان
  • الگوی خواب نامنظم
  • دندان های پوسیده
  • طغیان یا تغییرات خلقی
  • آیا همسرم به تریاک اعتیاد دارد؟
  • علائم ظاهری سوء مصرف تریاک

علائم ظاهری اعتیاد به تریاک شامل تغییرات جسمی و رفتاری فرد مصرف کننده است. برخی بیماران مبتلا به اختلال سوء مصرف تریاک می‌توانند عوارض اعتیاد را پنهان کنند؛ اما خانواده و دوستان گاهی تغییرات ایجاد شده در خلق و خو و ظاهر بیمار را شناسایی می‌کنند. اطرافیان می‌توانند نشانه‌های مربوط به زیاده‌روی در مصرف تریاک را متوجه شوند. برای مثال گشاد شدن مردمک‌ها و نوسانات خلقی از دید نزدیکان بیمار پنهان نمی‌ماند. با این حال اطرافیان نمی‌توانند علائم دیگری مانند سردرد یا معده درد را ببینند.

نشانه‌های رفتاری اعتیاد به تریاک

از خصوصیات افرادی که دچار اعتیاد به تریاک هستند، این است که این بیماران معمولاً گوشه‌گیر می‌شوند یا دیگر علاقه‌ای به سرگرمی‌های محبوبشان نشان نمی‌دهند. آن‌ها غالباً در انجام وظایف روزانه، از قبیل تمیز کردن خانه یا مراقبت از فرزندان به مشکل برمی‌خورند.

دیگر نشانه‌های رفتاری فرد مصرف کننده تریاک عبارت است از

  • نوسانات خلقی
  • تحریک‌پذیری
  • تغییرات ظاهری
  • پنهان کردن مواد در اتاق یا ماشین
  • رفتارهای بی‌ثبات و دمدمی مزاجی
  • درگیر شدن در رفتارهای پرخطری مانند رانندگی در حالت نشئگی بعد از مصرف تریاک

یکی از نشانه‌های بارز اعتیاد به تریاک کاهش کارآمدی در محل کار یا تحصیل است. برای مثال بسیاری از نوجوانانی که به داروهای مسکن اعتیاد پیدا می‌کنند، از مدرسه غیبت می‌کنند یا نمراتشان افت می‌کند. براساس تحقیقات انجام شده، نوجوانان دچار مشکل سوء مصرف مواد اعتیادآور بیشتر در معرض خطر ترک تحصیل هستند.

آیا همسرم به متادون اعتیاد دارد؟

از نخستین علائم اعتیاد به متادون می توان به ضعف، خستگی و خواب آلودگی فرد اشاره کرد. فرد پس از مدتی در صورتی که قرص یا شربت متادون مصرف نکند، دچار سردردهای شدید می شود. یکی از معمول ترین نشانه های اعتیاد به متادون خشکی دهان فرد بیمار است.

از کجا بفهمم شوهرم قرص متادون مصرف میکنه؟

اعتیاد و وابستگی به متادون با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم می تواند کمک بسیاری در شناخت و آگاهی از اعتیاد اطرافیانمان به ما بدهد تا هرچه سریع تر اقدامات درمانی برای فرد انجام شود. به همین جهت آشنایی و آگاهی نسبت به علائم اعتیاد به متادون اهمیت زیادی پیدا می کند.
ظاهر شدن علائم اعتیاد و مصرف متادون در مقایسه با سایر مواد مخدر مدت زمان بیشتری نیاز دارد و تشخیص آن کمی سخت تر است. نیمه عمر این مخدر بصورت متوسط ۲۲ ساعت است که باعث شده تا تاثیر آن کمتر از مخدرهایی همچون هروئین باشد.

از کجا بفهمم شوهرم حشیش مصرف میکنه

علائم و عوارض بلند مدت مصرف حشیش به این بستگی دارد که فرد حشیش را هر چند وقت یک بار و به چه میزانی مصرف کند. هم‌چنین نحوه مصرف نیز می‌تواند در نوع علائمی که در بلند مدت بروز می‌کنند اثرگذار باشد. داشتن مصرف سنگین حشیش به صورت روزانه در دراز مدت منجر به علائم زیر می‌شود.

  • آسیب ژنتیکی و مادرزادی به فرزندان
  • مصرف حشیش در بلند مدت سبب تشنج در فرد می‌شود
  • ایمنی بدن فرد مصرف کننده دچار اختلال می‌شود
  • تغییر در هورمون‌های جنسی (در اعتیاد زنان به صورت بی‌نظمی در قاعدگی مشهود است)
  • بی‌حوصلگی و خستگی مفرط و ناامیدی در انجام کارهای روزانه
  • افرادی که ماده مخدر حشیش را مصرف می‌کنند امکان گرایش آن‌ها به مواد مخدر دیگر نیز بالا می‌رود
  • بروز انواع توهمات نظیر توهمات بینایی و سایر علائم سایکوز. در پی این علائم ممکن است که فرد به اختلال روان پریشی مزمنی نظیر اسکیزوفرنی مبتلا شود.
  • ابتلا به سرطان ریه ناشی از دود هیدروکربن در هنگام استعمال
  • برای اینکه چگونه بفهمیم شخصی معتاد است، آزمایش اعتیاد در مراحل اولیه جوابگو خواهد بود. در صورتی که به رفتارهای همسر یا فرزند خود
  • مشکوک شدید، آن ها را برای آزمایش اعتیاد به مراکز درمانی برده و در صورتی که جواب مثبت است، درمان را شروع کنید.

فراموش نکنید درمان اعتیاد به مواد مخدر نیاز به تغییرات روانشناختی دارد که به کمک مشاورین امکان پذیر است .

اشتراک گذاری