امروز برابر است با :1403-06-18

آیا داروی ضد مالاریا سندرم تخمدان پلی کیستیک را درمان می کند؟

ممکن است خبر خوبی برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود داشته باشد! طبق تحقیقی که در سال 2024 در Science منتشر شد، «داده‌ ها کارایی آرتمیزینین‌ ها را در کاهش علائم مرتبط با PCOS در مدل‌ های جوندگان و بیماران انسانی نشان داد». به عبارت ساده، یک داروی ضد مالاریا برای درمان این اختلال ناشی از عدم تعادل هورمونی گزارش شده است.

آیا امیدی برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد یا خیر؟

یافته‌ های این تحقیق نشان می‌ دهد که داروهای ضد مالاریا حساسیت به انسولین را افزایش می‌ دهند و حالت هیپر آندروژنیک (عدم تعادل هورمونی مشخصه PCOS ناشی از تولید بیش از حد هورمون‌ های مردانه در تخمدان‌ ها) را کاهش می‌ دهند که اغلب باعث رشد موهای صورت می‌ شود. آنها همچنین با افزایش سطح انرژی به کاهش وزن کمک می کنند.

اختلال تخمدان پلی کیستیک حالتی است که در آن مقاومت به انسولین در بدن وجود دارد. این تحقیق بر روی مدل‌ های موش انجام شده است، اما برای انسان‌ ها، فعلاً فقط مطالعات آزمایشی است.

از سوی دیگر، مطمئناً باعث امیدواری پزشکی است زیرا مقابله با علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک تا کنون به درخواست از بیمار برای کاهش وزن و تجویز قرص های ضد بارداری یا هورمونی محدود می شد.

کاهش وزن بزرگترین سلاح برای مقابله با چاقی است. افرادی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند، استروژن در چربی محیطی به آندروژن تبدیل می شود.

گاهی اوقات، داروهای خوراکی کاهش دهنده قند خون (OHAs) مانند متفورمین نیز برای تنظیم عدم تعادل هورمونی تجویز می شود. از آنجایی که تخمک ها تشکیل نمی شوند، هورمون پروژسترون در بدن ترشح نمی شود. بنابراین، حفظ محیط هورمونی در بیمار به یک عامل کلیدی تبدیل می شود.

با این حال، ذکر این نکته مهم است که این مطالعات اولیه هستند و هنوز هیچ چیز قطعی برای انسان وجود ندارد.

اشتراک گذاری