امروز برابر است با :1403-07-14

آیا باید از مسواک زدن در صبح خودداری کرد؟

تصور کنید روز خود را بدون مسواک زدن شروع کنید، نه از روی فراموشی، بلکه به عنوان یک انتخاب عمدی برای سلامتی. دلیل؟ پیشنهاد شگفت‌ انگیز این است که اکوسیستم صبحگاهی دهان، غنی از ویتامین B12، می‌ تواند مزایای پنهانی را ارائه دهد.

وجود ویتامین B12 در دهان فرضیه‌ ای است مبنی بر اینکه باکتری‌ های خاصی که بومی حفره دهان هستند، می‌ توانند یک شبه سنتز کوبالامین را انجام دهند. به عنوان B12. شستن آن با مسواک زدن صبح زود منجر به کمبود ویتامین B12 در بدن می شود که بر سلامت کلی تأثیر می گذارد.

آیا دلیل علمی هم پشت این نظریه است؟

شواهد علمی برای حمایت از این ایده وجود ندارد. در حالی که باکتری های دهان مقداری ویتامین B12 تولید می کنند، بعید به نظر می رسد که این ویتامین برای تأثیر قابل توجهی بر سطح کلی B12 کافی باشد.

بدن ما ویتامین B12 نمی سازد و باید از طریق مصرف رژیم غذایی یا از طریق مکمل ها تامین شود. ویتامین B12 به طور معمول در روده کوچک جذب می شود و هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد جذب آن از طریق غشاهای مخاطی در دهان است یا اگر بلعیدن بزاق حاوی باکتری های تولید کننده B12 می تواند به سطح کلی B12 کمک کند. این نظریه توسط شواهد علمی قوی پشتیبانی نمی شود.

ویتامین B12 نقش حیاتی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. فواید آن از پیشگیری از زخم های دهان و بهبود سلامت لثه تا حمایت از یکپارچگی بافت دهان، عملکرد عصبی و سلامت قلب و عروق است. همچنین به تشکیل سلول های خونی، ایجاد DNA و کمک به متابولیسم کمک می کند.

مسواک نزدن در صبح می تواند منجر به تجمع پلاک و باکتری شود و مشکلاتی مانند حفره، بیماری لثه و بوی بد دهان را ایجاد کند. مسواک زدن منظم به جلوگیری از این مشکلات کمک می کند.

برای حفظ سلامت دهان و دندان، مسواک زدن هم در صبح و هم در شب، همراه با نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندان ضروری است.

علائمی که پس از تنظیم روتین تمیز کردن دندان‌ ها باید به آنها توجه کنید

اگر تصمیم به تغییر روال مسواک زدن صبحگاهی خود دارید، مراقب علائمی مانند تجمع پلاک، بوی بد دهان یا هر گونه ناراحتی در دهان خود باشید.

تنظیم یا نادیده گرفتن روال تمیز کردن دندان صبحگاهی ممکن است منجر به مشکلات سلامت دهان شود، اگر با روش های جایگزین موثر جایگزین نشود. خونریزی لثه، درد در دندان ها، حفره ها، گیر کردن غذا بین دندان ها، بوی بد دهان و لق شدن دندان ها از جمله علائمی هستند که باید مراقب آنها باشید.

اقدام سریع از جمله ارزیابی مجدد عادات بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک حرفه ای در صورت نیاز می تواند به جلوگیری از پیشرفت این مسائل و حفظ سلامت مطلوب دهان کمک کند.

اشتراک گذاری