امروز برابر است با :1403-04-04

آیا اضطراب و استرس باعث تشدید شوره سر می شود؟

اضطراب و استرس، مسائل رایج سلامت روان که میلیون‌ ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌ دهند، با علائم فیزیکی مختلفی مانند سر درد، مشکلات گوارشی و اختلالات خواب مرتبط هستند. یک پیامد که اغلب نادیده گرفته می شود، تأثیر آنها بر روی پوست سر است. درماتیت سبورئیک یا شوره سر یک بیماری مزمن با پوسته پوسته شدن، خارش و گاهی ملتهب پوست سر است که اختلالات خلقی اغلب با شوره سر شدید همراه است.

ارتباط استرس و پوست سر

اضطراب و استرس می توانند باعث ایجاد شوره سر شوند، زیرا اختلالات عصبی مرتبط با یکدیگر هستند. استرس و اضطراب باعث تغییرات هورمونی زیادی در بدن می شود. این به دلیل کورتیزول، هورمون استرس اولیه است. افزایش سطح کورتیزول می تواند تعادل طبیعی سیستم های مختلف بدن از جمله پوست را مختل کند. پوست سر مانند هر قسمت دیگری از پوست است.

یک جنبه چالش برانگیز در این رابطه، چرخه معیوبی است که ایجاد می کند: اضطراب شوره سر را بدتر می کند، که به نوبه خود استرس را افزایش می دهد. بسیاری از بیماران مبتلا به شرایط پوست سر نمی دانند که ممکن است اضطراب و استرس نیز داشته باشند.

مکانیسم های روانی و فیزیولوژیکی

ارتباط بین اضطراب و شوره سر هم روانی و هم فیزیولوژیکی است. سلامت روان و سلامت جسمی دو روی یک سکه هستند. اینکه شما از نظر ذهنی چه احساسی دارید، از نظر فیزیکی چه احساسی خواهید داشت. اگر کورتیزول به درستی مدیریت نشود، این بیماری های پوستی می توانند OCD و پسوریازیس را تشدید کنند.

از نظر فیزیولوژیکی، پاسخ التهابی بدن نقش مهمی ایفا می کند. این وضعیت اغلب در سنین بلوغ شروع می شود و بین 20 تا 30 سالگی به دلیل سطح استرس بالا به اوج خود می رسد. گرمازدگی و تعریق، همراه با اضطراب و استرس، محیطی ایده آل برای شوره سر و عفونت های پوست سر فراهم می کند.

راه حل ها

ارتباط بین اضطراب، استرس و شرایط پوست سر یک تعامل پیچیده بین سلامت روانی و جسمی است. شناخت این ارتباط می تواند به افراد کمک کند تا هم اضطراب و هم شرایط پوست سر خود را به طور موثر مدیریت کنند. رویکردی به نام روان-درماتولوژی وجود دارد که در آن به تقاطع ذهن و پوست می پردازد.

جایگزینی بین شامپو های ملایم و شامپو های دارویی سه بار در هفته با موادی مانند کتوکونازول 2 درصد، پیریتیون روی و سولفید سلنیوم کافی است. در صورت شوره سر شدید لطفا با یک متخصص پوست مشورت کنید.

رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، ایجاد روتین مناسب برای پوست سر، قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر، محدود کردن محصولات حالت دهنده مو، و اجتناب از استفاده از روغن روی پوست سر نیز می تواند کمک کند.

اشتراک گذاری